Kværnjam på Vejen kanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Oxholm
    Lysristet
    • Dec 2016
    • 60

    Kværnjam på Vejen kanten

    Hej alle

    Herup og jeg har skrevet lidt sammen, fordi Herup ville vide om der virkelig var en forskel på en Titvs modded EK43, og en klassisk EK43.

    Vi blev enige om at hvis der var andre der var interesseret i det så skulle de ikke snydes.

    Hermed inviteres til kværnjam primo 2019, for alle interessede(og ja man må gerne tage egen kværn med). Jammet kommer til at foregå i Vejen, og alle detaljer er endnu ikke på plads.

    Programmet tænker at forløbe således:

    1200 mødes, og får sat det hele op. Lader nørderiet starte

    1500 skal jeg nok sørge for noget til "kaffen"

    Vi er færdige når vi er færdige(JA planen er tentativ )

    Lige nogle hurtige weekender jeg kan

    -5 og 6 Januar
    -9 Februar
    -16 og 17 Februar

    Ser frem til at høre fra jer

    Mvh
    Rasmus Oxholm
    Vejen
    Decent DE1PRO - VST 20g
    EK43s SSP Titusmod, HG-1, Lido3
    Aeropress, Espropress, V60
  • Herup
    Grøn bønne
    • Feb 2018
    • 12

    #2
    Hej med jer.

    Kør kværnen til Vejen først i det nye år (husk pig-dæk ;-). Det bliver en super nørdet nytårskur!
    Og kører du tilfældigvis rundt på en ældre EK med "old coffee burrs" kunne det være sjovt, at have den med til start.

    Jeg er indtil videre ledig alle de af Oxholm nævnte dage.

    De bedste julehilsner
    H

    Comment

    • Sinobi
      Mellemristet
      • Mar 2018
      • 188

      #3
      Jeg er freeesh, og konen muligvis også. De nævnte weekender er rimeligt frie, så ingen preferencer der.

      Happy jul derude
      Henrik
      Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
      Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
      Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
      Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
      KitchenAid Cold Brew koldbrygger
      Brewista Smart Scale v2.0
      DIY Fluidbed 300 gr. rister

      Comment

      • Sinobi
        Mellemristet
        • Mar 2018
        • 188

        #4
        Der må da være flere der er interesseret
        Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
        Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
        Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
        Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
        KitchenAid Cold Brew koldbrygger
        Brewista Smart Scale v2.0
        DIY Fluidbed 300 gr. rister

        Comment

        • Oxholm
          Lysristet
          • Dec 2016
          • 60

          #5
          Jam bliver den 16/2.

          Ser frem til at se alle de friske, tænker en form for åben hus, så alle kan bare droppe ind hvis de befinder sig i Vejen.
          Decent DE1PRO - VST 20g
          EK43s SSP Titusmod, HG-1, Lido3
          Aeropress, Espropress, V60

          Comment

          • Oxholm
            Lysristet
            • Dec 2016
            • 60

            #6
            OBS OBS OBS.. Jeg har behov for at flytte JAM til søndag d. 17, håber det kan lade sig gøre, og alle der er tilmeldt stadig har mulighed! På forhånd undskyld

            (arbejdsbetinget årsag)
            Decent DE1PRO - VST 20g
            EK43s SSP Titusmod, HG-1, Lido3
            Aeropress, Espropress, V60

            Comment

            • Herup
              Grøn bønne
              • Feb 2018
              • 12

              #7
              Tjek!

              Comment

              • Oxholm
                Lysristet
                • Dec 2016
                • 60

                #8
                Så det imorgen vi mødes til kværnjam

                Alle er velkomne, specielt hvis man er interesseret i at finde ud af om der egentligt er forskel på en trad. EK43 og en TITVS modded.



                Sent from my SM-N950F using Tapatalk
                Decent DE1PRO - VST 20g
                EK43s SSP Titusmod, HG-1, Lido3
                Aeropress, Espropress, V60

                Comment

                • LarsenPedersen
                  Lysristet
                  • Feb 2016
                  • 91

                  #9
                  Hav et rigtig godt arrangement ☺️ Jeg håber, at en af jer har efterfølgende har lyst til at give en opsummering af jeres learnings.
                  Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
                  Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
                  Andet: Chemex og Aeropress

                  Projekter: Coffee Grinder Timer

                  Comment

                  • Sinobi
                    Mellemristet
                    • Mar 2018
                    • 188

                    #10
                    Kværnjam på Vejen kanten

                    Kværnjam på Vejen kanten

                    Søndag inviterede Oxholm til Kværnjam.
                    Planen var at sammenligne en MahlKönig EK43s i standard udgave med en EK43s Titus modded.
                    Modden indbefatter både SSP Red Speed Burrs, Tyrkish Burr carrier og det hele retrofitted og aligned hos Titus inkl. stationary burr.
                    Var forskellen detekterbar i smag og/eller TDS?
                    Og hvor meget bedre bliver det (måske) for de mange ekstra penge?

                    Vi mødtes hos Oxholm ved 12 tiden og fik stillet udstyr op, sagt goddag til hinanden og snakket... kaffe.
                    Det samlede antal personer blev fire; Oxholm, Herup, Daniel og Sinobi.
                    Jeg kan kun anbefale flere at dukke op til disse jams, det er virkelig hyggeligt, lærerigt og lidt nørdet.
                    Det er sådan, at nogen ved en del om noget, som andre gerne vil lære af.
                    Nogen ved måske ikke så meget, men det kommer de jo så til.
                    Så man skal ikke frygte for at fremstå uvidende.
                    Det er vi alle på flere områder, og netop derfor er disse jams så herlige, ud over at være hyggelige.
                    Man deltager bare på det niveau man har lyst til at deltage på.



                    Der er mange forskellige måder at sammenligne kaffe på; F.eks. cupping, filter eller espresso.
                    Hvilken metode man vælger bør bl.a. afhængig af hvad kværnknivene er optimeret til.
                    Valget faldt på at teste espresso brygget på Oxholms Decent Espresso One Pro,
                    som uden nogen sammenligning jo nok kan kaldes espresso maskinernes schweizerkniv ... gange 100.
                    Den kan nærmest alt, men vi valgte et program der ikke tilpassede brygning afhængig af forløb,
                    så vi således var sikre på at espresso maskinen gjorde det samme med pulveret fra begge kværne.
                    Maskinen var op til dagen blevet tilsluttet fast vand og afløb, så der kunne brygges uden afbrydelser.



                    Første bønne i test var fra Stiller, Greatcoffee: Costa Rica, Yellow Honey Sudan/Sarchi produced by Alejo Castro #2
                    Anden bønne i test var fra Clevercoffee: Etiopien, Yirgacheffe Biloya, Natural, Heirloom




                    Indskydning for begge kværne viste sig at variere alt for meget. Skudtiderne lå i øst og så i vest og så i nord... så hvad var der galt?
                    Efter afholdelse af et ø-råds møde fandt vi ud af at det var fordi det ikke var samme person der havde forestået kværning og brygning hver gang,
                    og at der var brugt marginalt forskellige metoder fra gang til gang (bl.a. vandsprayning af bønnerne før kværning og i varierende grad).
                    Da barista skills efterfølgende således blev standardiseret, blev det hele meget mere reproducerbart, og den egentlige test kunne begynde.



                    Smagningen blev ikke udført med skemaer og noter, men mere med gentagne smagninger under nedkølingen af espressoen,
                    og hvor vi efter lidt tid snakkede sammen om hvad vi oplevede i koppen.
                    Smagsbeskrivelserne er derfor denne skribents oplevelser pr. hukommelse, kombineret med hvad jeg husker de andre gav udtryk for.

                    Første sammenligning, med bønnen fra Stiller, Greatcoffee:
                    Standard EK43; Intens, lidt overvældende, mørk trærods agtig, let body, floral, modne røde bær, lidt chokolade, lidt skarp, begrænset sødme
                    Titus mod; Behagelig, trærods agtigt, fyldig body, floral, modne røde bær, mere chokolade, rund, lakrids agtig fyldig sødme

                    Anden sammenligning, med bønnen fra Clevercoffee:
                    Standard EK43; Intens, skarp, lidt floral, lidt skarpere røde bær, lidt chokolade, lidt skarp, begrænset sødme
                    Titus mod; Behagelig, afrundet floral, rund smag af røde bær, lidt chokolade, rund, lakrids agtig fyldig sødme



                    Da Oxholm også havde et refractometer liggende, prøvede vi for sjov også at sammenligne kværnene af denne vej.
                    Det blev udført lidt uvidenskabenligt, uden filtrering og uden nedkøling til ens temperatur,
                    men gav alligevel et resultat der stemte nogenlunde overens med hvad vi forventede.
                    Standard EK43; Extraction Yield lidt over 23 % (ret pænt)
                    Titus mod; Extraction Yield lidt over 25 % (decideret imponerende)



                    Til sidst gav Herup en demonstration af, hvordan man skiller EK43 ad, smører den og kalibrerer knivene.
                    Den ER altså et lækkert stykke præcisions mekanik. Bare man da var nødt til at købe sådan en

                    Efter fem timer lukkede vi "festen" og jeg gik hjem med en følelse af, at den der Mazzer Major derhjemme... tjaa, ting KAN bare laves bedre.
                    Og når et firma som Mahlkönig laver det bedre... tjaa, så står der en nørdet tysker i kulissen og venter på en mulighed for, at skille den ad og gøre den endnu bedre.

                    Tak til Herup og Oxholm for at "dyste", og lade os andre savle over deres kværne
                    og især tak til Oxholm for at lægge hus til.
                    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                    Brewista Smart Scale v2.0
                    DIY Fluidbed 300 gr. rister

                    Comment

                    • Herup
                      Grøn bønne
                      • Feb 2018
                      • 12

                      #11
                      Det var bare sådan en hyggelig dag.
                      Jeg slugte al espressoen...... jep!
                      Så jeg havde det ringe som bare pokker indtil midt på dagen efter. Fandt mig sågar nødsaget til at springe morgenkaffen over, ha!

                      Til Sinobis strålende writeup og smagsbeskrivelser vil jeg gerne tilføje, at vi ukritisk tog udgangspunkt i risteriernes anbefalede recepter samt temperaturer. Det er min opfattelse at særligt GreatCoffees Alejo Castro kan blive langt bedre ved at arbejde med recepten (mere i koppen), uanset knive, og således komme sådanne beskrivelser som intens og overvældende til livs.
                      Ligeledes er det min opfattelse at preinfusion i alle tilfælde ville kunne skaffe lidt mere sødme i kafferne uanset knive.
                      Måske skal vi næste gang se hvad en klassisk E61 maskine kan bringes til at brygge ift. Oxholms Decent Pro for fuld udblæsning..... Oxholm? :-)

                      Jeg kan i øvrigt oplyse at et sæt SSP redspeed til EK43 ligger i omegnen af 4K. Og det er så prisen når man står på øverste trin og alligevel gerne vil række lidt højere op. Suk.....det her burde have et navn og en behandling på linje med ludomani.

                      De bedste hilsner
                      H

                      Comment

                      • LarsenPedersen
                        Lysristet
                        • Feb 2016
                        • 91

                        #12
                        Tak for opsummeringen til Sinobi og Herup - Det lyder til at have været et total fedt arrangement!
                        Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
                        Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
                        Andet: Chemex og Aeropress

                        Projekter: Coffee Grinder Timer

                        Comment

                        • jneble
                          Lysristet
                          • Jun 2016
                          • 73

                          #13
                          Tak for opsummeringen! Det lød som en fed dag!

                          Comment

                          Working...
                          X