Risalamande

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Risalamande

    Ind imellem sammenligner jeg andre ting end kaffe ...

    Risalamande smager jo bedst når det er hjemmelavet og med rigtig vanilje og alting ... meeeeen nogle gange kan man jo godt få lyst til en lille hurtig risalamande. Så hvad er bedst blandt færdig-risalamanderne ?

    Jeg sammenlignede lige de her to. Først uden at læse på deklarationen. Umiddelbart ville jeg ha troet at Karolines var bedst. Og Steff-Houlberg ? Færdigpålæg, leverpostej ... ku ikk lige se for mig at de laver lækker risalamande.

    Men til min overraskelse syns jeg den fra Karolines var træls og ikke værd at spise. Der lægger sig en hinde inde i munden. Jeg tænkte om der var gelatine i. Jep. Plus 5 andre stabilisatorer. Fem !

    Den fra Steff var fin. Der var heller ikke noget "unormalt" i. Kun det man selv ku finde på at bruge. Pånær at jeg ville bruge vaniljestang frem vaniljesukker (typisk kunstig aroma). Den havde mere fløde i end Karolines og dobbelt mandler (2% i stedet for 1%, uha).

    Det må være fordi der er skåret ned på fløden, at Karolines har tilsat diverse fortyknings/stabiliseringsmidler.

    Click image for larger version

Name:	Risalamande.jpg
Views:	1
Size:	89,8 KB
ID:	238067
    Last edited by Kaffe T; 10. December 2018, 16:52.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Ja der er desværre sjældent noget godt købe,

    Det bliver bare aldrig det samme som med mælk, en god piskefløde, vanilje og mandler.

    De fleste indeholder stabilatorer (nødvendig pga. fløde der skal piskes), aromastoffer, vaniljesukker og ja mælkepulver og andet der ikke høre hjemme i noget mad.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Jep ... men det er netop her Steff H skiller sig ud:

      Click image for larger version

Name:	RisalamandeSteff.jpg
Views:	1
Size:	86,7 KB
ID:	231108
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Yes den fra Steff er god, i mine gamle restauratør dage, serverede vi den til en støre julefrokost for vores kunder og sagde det var kokkens hjemmelavet, han fik så mange roser, de var vilde med den :-)
        Vi fortalte dem selvfølgelig bagefter vi havde snydt og den var fra Steff

        Vi købte dem i 2 kilos poser, så det var super nemt og billig
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Yes den fra Steff er god, i mine gamle restauratør dage, serverede vi den til en støre julefrokost for vores kunder og sagde det var kokkens hjemmelavet, han fik så mange roser, de var vilde med den :-)
          Vi fortalte dem selvfølgelig bagefter vi havde snydt og den var fra Steff
          Sjovt :-D
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Apropos risalamande ... hvis man kommer forbi Andersen & Maillard på Nørrebrogade ... kan jeg klart anbefale deres risalamand. Wau.

            Deres bager & dessertkok Milton kan sit kram. Og både holder fast i traditionerne og nyfortolker.

            Straks bemærkede vi de uventede krydderier: kanel og kardemomme ... vi syns også de er var nelliker i, men forhørt os bagefter, nej.

            Og så bemærkede vi konsistensen af den hvide del: mere cremet end normalt ... og så var risene al dente - på en klædelig måde.

            Da jeg bagefter spurgte til hvordan den var lavet, fik jeg også af vide, at krydderierne havde været med i kogningen af risengrøden ... og den var rørt med creme cheese (nå ja, Milton er også amerikaner), før til sidst med flødeskum. Meget overraskende med creme cheese, for den var ikke tung i det.


            Click image for larger version

Name:	AogMrisalam.jpg
Views:	1
Size:	46,5 KB
ID:	231113
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • scs
              Mellemristet
              • Apr 2016
              • 237

              #7
              Adam Aamann lavede en i aftenenes madmagasin. Han rister mandlerne 5 min ved 180 grader, for at der bliver lidt mere knas og sprødhed over det - det skal prøves.

              Han koger også vanilje kornene i grøden (og ikke bare den udkradsede stang), hvilket jeg ikke ville gøre, da vaniljekornene efter min opfattelse ikke har godt af at blive kogt.
              _______________________________________________
              MK Vario - Rancilio Silvia
              Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Risalamande

                Smag og behag [emoji6] vaniljekorn udvikler blot en anden smag når de kåges end hvis du propper dem i den kolde grød efterfølgende.

                Jeg var dog noget mere skeptisk over hans brug af flormelis til at sødme med, ville jeg aldrig drømme om det er ligeså stort et no go som vaniljesukker, så må man lave det nok gange til man lære at proppe nok sukker i selve grøden, det andet er et amatør trick.
                Last edited by malling; 11. December 2018, 23:49.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Ps. Man bør også benytte grade A1 Bourbon vanilje eller Tahiti og jeg er klar fortaler for det sidste, men de koster også over 100kr pr pod for ordentligt kvalitet
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Kurt
                    Grøn bønne
                    • Mar 2017
                    • 44

                    #10
                    I stedet for at anvende flormelis som er tilsat lidt antiklumpningsmiddel, kan man med fordel blende almindelig sukker. Derved opnås samme fine sukker som ikke giver mulighed for knas i tænderne. Hjemmelavet flormelis på få sekunder...god december til alle jer derude.

                    Comment

                    Working...
                    X