Faldende bryggetid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Strewl
    Grøn bønne
    • Dec 2018
    • 13

    Faldende bryggetid

    Hej

    Er ny i dette forum og har kun et par måneder på bagen som espresso brygger, og nu jeg løbet ind i lidt et problem.

    Lidt baggrundsviden først: har en Rocket Appartamento espressomaskine med en bundlæs filterholder og VST-filter, samt Mahlkönig Vario kværn. Jeg forsøger at gøre alt ens hver brygning, vejer nøjagtigt af, får en flot jævn overflade af malet kaffe i filteren (som nyfalden sne), tamper jævnt (har en self-leveling tamper fra Decent Espresso), og vejer + timer mine shots med min Brawista Smart Scale.

    Problemet: Den sidste måned har jeg oplevet mine shots bliver konsekvent lavet hurtigere og hurtigere. Dvs hver gang, så tager det cirka 33-35 sekunder at lave det første skud, derefter tager det cirka 25 sekunder, og det tredje skud tager 22 sekunder. Der går cirka 4 min imellem hver skud, da jeg skummer mælk imellem skudene + klargøring osv. Slukker jeg maskinen, lader den stå til næste dag, starter op, så sker det helt samme igen. Mine skud bliver konsekvent hurtigere og hurtigere. Kan simpelthen ikke finde fejlen. Pt. er jeg ret træt af jeg ikke har en maskine med en bryggetryk måler, for så ville jeg kunne se om det pga der sker noget med trykket. Hvis det er kværnen, så forstår jeg ikke hvorfor, for det er ikke et varierende mønster, det er nøjagtigt det samme hver gang. Og har forsøgt at kværne finere og finere, uden det ændre noget.

    Nogen som har en ide om hvad dette skyldes, og hvordan jeg afhjælpes fejlen?
    Rocket Appartamento + VST 20g
    Mahlkönig Vario
    Chemex, Aeropress, Frenchpress
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Du har fat i mange god ting, for at få styr på espressoskuddet.

    Jeg har ikke erfaringer med Rocket Appartamento maskinen ... Men jeg det har jeg med Vario kværnen .. hvis det er Vario Home ? Den er ikke en særlig stabil espressokværn. Den er simpelthen ikk stærk nok. Især jo lysere ristet kaffe, jo sværere.

    En måde at undersøge på om det er din kværn - er hvis en venlig sjæl i dit område ville låne dig en stærkere espressokværn ... så du kan teste med den på dit set-up.

    Hvis det er kværnen kunne den systematiske fejl med at skuddet løber hurtigere for hver gang ... være friktionsvarmen fra hver gang du kværne bønner. Metal udvider sig i varmen.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Strewl
      Grøn bønne
      • Dec 2018
      • 13

      #3
      Tusind tak for svaret

      Har os frygtet at det måske var kværnen

      Heldigvis har jeg en ven, som vil låne mig en kværn, så må jeg se om det retter fejlen. Bare virkelig sur røv, hvis det er synderen. Men hey, man lær jo en masse nyt hele tiden, og havde jeg pengene havde jeg os købt en bedre kværn til at starte med. Dog var det den eneste AP kværn jeg kunne finde til mit budget.
      Rocket Appartamento + VST 20g
      Mahlkönig Vario
      Chemex, Aeropress, Frenchpress

      Comment

      • Jepsen
        Lysristet
        • Aug 2007
        • 105

        #4
        Oprindeligt indsendt af Strewl Se indlæg
        Tusind tak for svaret

        Har os frygtet at det måske var kværnen

        Heldigvis har jeg en ven, som vil låne mig en kværn, så må jeg se om det retter fejlen. Bare virkelig sur røv, hvis det er synderen. Men hey, man lær jo en masse nyt hele tiden, og havde jeg pengene havde jeg os købt en bedre kværn til at starte med. Dog var det den eneste AP kværn jeg kunne finde til mit budget.
        Kan det være, at temperaturen stiger mellem hvert skud? Når du trækker et skud og steamer efterfølgende falder tryk/temp. i kedlen, og varmelegemet slår til. Afhængigt at p-stat indstillingen kan det være, at kedlen bliver lidt for varm inden varmelegemet slår fra. Har du prøvet at flushe (grundigt) inden du trækker skud nr 2, 3 osv?

        Comment

        • Strewl
          Grøn bønne
          • Dec 2018
          • 13

          #5
          Tak for svar

          Jeg flusher grundigt inden hvert skud. Udfra nogle råd jeg fandt på home-barista, kunne jeg se det var meget gavnligt for at holde en mere jævn temperatur.
          Rocket Appartamento + VST 20g
          Mahlkönig Vario
          Chemex, Aeropress, Frenchpress

          Comment

          • jneble
            Lysristet
            • Jun 2016
            • 73

            #6
            Hej Strewl,

            Prøv at holde øje med din kværn imens den kværner. Jeg har oplevet en Vario hvor justeringen synligt flyttede sig når motoren kørte. Særligt med hårde lysristede bønner. Her måtte man simpelthen holde justeringen fast med hånden imens den kværnede.
            Og det kan selvfølgeligt godt være temperaturen, men synes det er lidt voldsomt at den skulle gå fra 35s til 22s blot på temperaturforskel. Jeg antager at maskinen har været tændt i minimum 30-40 min når du starter? Hvis det er tilfældet så virker det mest sandsynligt at det er din kværn der skaber problemet.

            Jneble

            Comment

            • Strewl
              Grøn bønne
              • Dec 2018
              • 13

              #7
              Hej Jneble

              Tak for svar.

              Jeg prøver lige at holde øje med kværnen næste gang.

              Jo min maskinen er typisk tændt 45 min før jeg laver den første kop.
              Rocket Appartamento + VST 20g
              Mahlkönig Vario
              Chemex, Aeropress, Frenchpress

              Comment

              • KThorlund
                Mellemristet
                • Jul 2017
                • 165

                #8
                Kan du ikke forbedrede (kværne) alle 3 shots på en gang for en test. 2 gange. Og efterfølgende brygge dem ud fra den række følge som du beskriver, hvor du altid kan genskabe problemet.
                Og efterfølgende i i modsat rækkefølge. Hvis det er kværnen så bude det jo ende lige modsat, hvor det tager 25 sekunder ved første skud og det 3. 35 sekunder.

                Jeg synes det lyder voldsomt, hvis kværnen ændre så meget karakter ved at kværne 3 skud over så mange minutter. Jeg vil mere gætte på det ligger på temperatur forskellene i Rocket'en..

                Comment

                • Strewl
                  Grøn bønne
                  • Dec 2018
                  • 13

                  #9
                  Go ide KThorlund

                  Den prøver jeg lige. Slet ikke lige tænkt på at sætte det op på den måde, vil jeg prøve
                  Rocket Appartamento + VST 20g
                  Mahlkönig Vario
                  Chemex, Aeropress, Frenchpress

                  Comment

                  • Strewl
                    Grøn bønne
                    • Dec 2018
                    • 13

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af KThorlund Se indlæg
                    Kan du ikke forbedrede (kværne) alle 3 shots på en gang for en test. 2 gange. Og efterfølgende brygge dem ud fra den række følge som du beskriver, hvor du altid kan genskabe problemet.
                    Og efterfølgende i i modsat rækkefølge. Hvis det er kværnen så bude det jo ende lige modsat, hvor det tager 25 sekunder ved første skud og det 3. 35 sekunder.

                    Jeg synes det lyder voldsomt, hvis kværnen ændre så meget karakter ved at kværne 3 skud over så mange minutter. Jeg vil mere gætte på det ligger på temperatur forskellene i Rocket'en..
                    Så har jeg prøvet dit forsøg, og resultatet talte for sig selv. I forsøget holdt jeg ens pauser imellem hver kværning og brygning, derved minimere variablerne. De bønner jeg kværnede sidst, blev brygget hurtigst, og dem jeg kværnede først, tog længere tid. Angående temperaturen, så var den nogenlunde stabil.
                    Rocket Appartamento + VST 20g
                    Mahlkönig Vario
                    Chemex, Aeropress, Frenchpress

                    Comment

                    Working...
                    X