Tre upgrades til espresso maskinen, fra Whole Latte Love folkene

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    Tre upgrades til espresso maskinen, fra Whole Latte Love folkene



    Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson
  • CFN
    Grøn bønne
    • Aug 2011
    • 28

    #2
    Bestemt nogle rare forbedringer. Jeg vil også prøve at lave et skud som dem, ved at stoppe pumpen efter 20 sekunder og lade vandet siver i slutningen.
    Blev også inspireret af kværnen 'The E37Z-Hero from Ceado'. Jeg må igang med at designe et stativ der kan tilte min Macap mc4 posekværn[emoji3]

    Sendt fra min ONE E1003 med Tapatalk

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Er jeg den eneste som ser han ikke tamper, men kun bruger et Distributor Tool
      rigtigt nok er Leveling det vigtigste, men skal der ikke tampes bare en smule :-)

      Syntes også hans skud løber lige hurtigt nok, massere af crema, men det kunne nemt være meget rubusta bønne i den espresso blend som de bruger i videoen,
      lukker man ikke leveren i et hug, får man heller ikke den back flush ting fra 3 vejs ventilen, kan det ikke give mere snavs i brug hoved eller noget?

      Noget andet er mht. kurvende, syntes jeg mine skud køre bedre med standard quick mill 18 grams kurv end selv med 20 grams vst, så jeg bruger den originale fra quick mill.
      men de nye kurve ser bestemt interessante ud, tak for tips
      Last edited by Jack; 18. November 2018, 23:02.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Alexpid
        Coffeeholic
        • Jan 2016
        • 1496

        #4
        Jeg har selv købt kurv og showerscreen med nanocoating som vises. De kan fåes ved torrtoys. De er umiddelbart lettere at holde/gøre rene ift stock og jeg er spændt på holdbarhed af coatingen!

        Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
        Selvstændig hos Alex Kaffe.
        Udelukkende på eBar som privatperson

        Comment

        • Henrikaa
          Mellemristet
          • May 2014
          • 238

          #5
          Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
          Jeg har selv købt kurv og showerscreen med nanocoating som vises. De kan fåes ved torrtoys. De er umiddelbart lettere at holde/gøre rene ift stock og jeg er spændt på holdbarhed af coatingen!

          Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
          Alex hold lige øje med det. Der var noget oppe at vende på et tidspunkt med den coating, at den inke holdt så godt.

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Er jeg den eneste som ser han ikke tamper, men kun bruger et Distributor Tool
            rigtigt nok er Leveling det vigtigste, men skal der ikke tampes bare en smule :-)

            Syntes også hans skud løber lige hurtigt nok, massere af crema, men det kunne nemt være meget rubusta bønne i den espresso blend som de bruger i videoen,
            lukker man ikke leveren i et hug, får man heller ikke den back flush ting fra 3 vejs ventilen, kan det ikke give mere snavs i brug hoved eller noget?

            Noget andet er mht. kurvende, syntes jeg mine skud køre bedre med standard quick mill 18 grams kurv end selv med 20 grams vst, så jeg bruger den originale fra quick mill.
            men de nye kurve ser bestemt interessante ud, tak for tips
            Hvis kaffen er malet fint nok, OG vandet når at væde overfladen ,INDEN trykket stiger
            SÅ vil den våde kaffe , være tamperen i sig selv , trykket som så tampes med er overfladen gange trykket

            For en 58mm kurv er det så ca 238 kilo ;o) det kan de færreste næppe selv tampe ;o)

            Last edited by Coffee makes the world go; 19. November 2018, 20:09.
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • Davidsen
              Grøn bønne
              • Dec 2015
              • 31

              #7
              Jeg har det sidste års tid kun brugt mit kinesiske OCD tool, når jeg laver kaffe (Altså uden at tampe).

              Når først grind indstillingen og doserings mængden er i hus, sidder mine skud lige i skabet. Jeg opnår nogle skud som er langt mere konsitent end hvad jeg kan opnå når jeg tamper.

              Det er næsten ligesom at synde at skrive det, men måske kan ting en gang imellem blive unødigt komplicerede.

              Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

              Comment

              • Hegnet
                Mørkristet
                • Sep 2017
                • 387

                #8
                Oprindeligt indsendt af Davidsen Se indlæg
                Jeg har det sidste års tid kun brugt mit kinesiske OCD tool, når jeg laver kaffe (Altså uden at tampe).

                Når først grind indstillingen og doserings mængden er i hus, sidder mine skud lige i skabet. Jeg opnår nogle skud som er langt mere konsitent end hvad jeg kan opnå når jeg tamper.

                Det er næsten ligesom at synde at skrive det, men måske kan ting en gang imellem blive unødigt komplicerede.

                Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
                Du bør måske også anføre, hvordan du typisk indstiller dybden af værktøjet. Den oprindelige idé er vel, at værktøjet kun stikker lige dybt nok til, at huller i overfladen undgås. Herefter tampes der. Hvis man indstiller OCD-værktøjet dybere ned i kurven, får man selvsagt mere af et tampende bidrag fra det alene.

                Jeg var også meget glad for min kinesiske OCD, men jeg er skiftet til Ø54 mm maskine, så værktøjet skal lige en hurtig tur i drejebænken.
                DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                Comment

                • Davidsen
                  Grøn bønne
                  • Dec 2015
                  • 31

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                  Du bør måske også anføre, hvordan du typisk indstiller dybden af værktøjet. Den oprindelige idé er vel, at værktøjet kun stikker lige dybt nok til, at huller i overfladen undgås. Herefter tampes der. Hvis man indstiller OCD-værktøjet dybere ned i kurven, får man selvsagt mere af et tampende bidrag fra det alene.

                  Jeg var også meget glad for min kinesiske OCD, men jeg er skiftet til Ø54 mm maskine, så værktøjet skal lige en hurtig tur i drejebænken.
                  Angående dybden er det rigtigt at den oprindeligt kun er beregnet til "jævne" det øverste lag. Så jeg har selvfølgelig også indstillet den dybere.

                  Min stikker 11mm ned i kurven, og jeg bruger 16,5g Blue diamond fra Holybean. Det giver et skud på 32g, som rammer de 25-30 sekunder.

                  Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

                  Comment

                  • Hegnet
                    Mørkristet
                    • Sep 2017
                    • 387

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Davidsen Se indlæg
                    Angående dybden er det rigtigt at den oprindeligt kun er beregnet til "jævne" det øverste lag. Så jeg har selvfølgelig også indstillet den dybere.

                    Min stikker 11mm ned i kurven, og jeg bruger 16,5g Blue diamond fra Holybean. Det giver et skud på 32g, som rammer de 25-30 sekunder.

                    Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
                    Man kobler på den måde fordeling og at tampe. Denne hårde kobling (ved fastlåst OCD dybde) burde kun betyde noget, hvis man varierer dosen en del, f.eks. ved skift af bønnen uden at indstille kværntid. Ellers synes jeg, at man til 1. orden kan kombinere de to trin, som ellers klassisk set er adskilte.

                    Det lyder jo passende med dine tal, men det er min erfaring, at de ikke kan stå helt alene. Hvordan det løber og smager er selvsagt også vigtige. :-)
                    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                    Comment

                    Working...
                    X