Mazzer major vs mahklönig ek43 til sort kaffe.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Oprindeligt indsendt af Vimo Se indlæg
    Tak for den fine redegørelse.

    Det er netop det jeg har brug for at vide.

    Pilen peger mod en brugt EK43. Så jeg må til at spare sammen. [emoji542]

    Fortsat god søndag alle sammen.






    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Forstår dig godt, det er også en super fed kværn
    Hvad vil du bruge den til og hvad er det som du ligger vægt på ved dit ønske?
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Vimo
      Lysristet
      • Aug 2015
      • 60

      #17
      Den skal bruges til manuel filter og auto filter. Jeg tænker ek43 fordi den har en homogen kornstørrelse. Jeg har haft forskellige kværne men de har alle lavet mange fines.

      Jeg er også fan af kvaliteten. Man ved at der ikke skal opgraderes efter den [emoji56]


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Comment

      • Rudi Fidel
        Mellemristet
        • Jan 2015
        • 227

        #18
        Hvilke kværne har du haft der laver mange fines?

        EK43 laver nemlig også relativt mange fines - feks. har jeg oplevet en EK43 med turkish burrs og en Ditting KR805, der begge lavede flere fines end min vario med stålknive. Og min Guatemala laver også flere fines end min vario med stålknive.

        Tilgengæld laver de store bulkkværne markant færre boulders end min vario med stålknive [emoji4]

        Hvis man vil have få fines er den nye OE apex måske vejen frem? Ingen ved dog hvor fint den kan kværne endnu...

        Sendt fra min FP2 med Tapatalk
        Min hobby er alt man kan smage på :-)

        Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #19
          De store bulk laver som de fleste en del fines, men hovedgrunden til man ligger mere mærke til det er at de slynges løse pga. farten ud af kværnen. Vario er væsentligt langsommere og det gør færre løsriver sig end f.eks. en ek43

          Oveni kan man med SSP knive nærmest eliminere boulder komplet i de finere filter indstilling.

          Apex kan pga. Knivene ikke kværne særligt fint, det er en type som er kendt for dets evne i de meget grove indstillinger og meget store batches.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #20
            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
            De store bulk laver som de fleste en del fines, men hovedgrunden til man ligger mere mærke til det er at de slynges løse pga. farten ud af kværnen.
            Enig. Fines er bare mere synlige ved en hurtig kværn, fordi de rystes fri og lægger sig øverst.

            Og så er det ikke fordi det smager bedre med få fines - det undersøgte jeg nærmere sidste og skrev: http://coffeenavigated.net/grinder/fines/

            Det vigtige er nok nærmere størrelsesfordelingen af de større partikler i grindet: hvor ens de er.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Vimo
              Lysristet
              • Aug 2015
              • 60

              #21
              Jeg har haft en bodum med flade knive, en mazzer mini, super jolly og en Porlex mini. Jeg har også prøvet wilfaen hos en ven.


              Jeg har kun Porlexen p.t. Den giver en hinde af noget meget finkornet “slam” på toppen af filteret.
              Dette selvom der er nogle ganske store spåner i. Jeg tænker derfor ikke at det er indstillingen der fejler noget.



              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Comment

              • Vimo
                Lysristet
                • Aug 2015
                • 60

                #22
                Super interessant artikel vedr. Fines.

                Jeg må nok hellere researche lidt mere før jeg beslutter at købe en ek43.


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Comment

                • summer
                  Coffeeholic
                  • Jun 2011
                  • 1407

                  #23
                  Personligt synes jeg ikke der er nogen bagdele ved at vælge en bulkkværn til sort kaffe - ud over prisen og størrelsen selvfølgelig.

                  Min filterkaffe smager mærkbart bedre end den gør fra de små (40mm konisk) håndkværne jeg har, og mht fines så er det bare bonus at jeg kan vælge at inkludere dem, eller pille dem fra inden brygning. Det gør det lettere at styre bitterheden i sort kaffe, synes jeg.
                  Feks smager min Bialetti mokapot bedre end nogensinde med kaffe fra min Ditting 804, inklusive fines.
                  God jagt!

                  Comment

                  • Vimo
                    Lysristet
                    • Aug 2015
                    • 60

                    #24
                    Mazzer major vs mahklönig ek43 til sort kaffe.

                    Mange tak. [emoji16]

                    Er der nogen der har prøvet Santos 4 mod ek43?

                    Det kunne måske være et alternativ. Den kan også fås i nogle lidt mindre udgaver. [emoji16]


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Comment

                    • Alexpid
                      Coffeeholic
                      • Jan 2016
                      • 1496

                      #25
                      Så ville jeg vælge en Guatemala eller Kenia fra Mahlkönig. De fåes til menneskepenge brugt 3.500-4.500 kr og er hurtige og giver en god ens kværning. Men så vil en major med zm ssp knive stadig være overlegen hvis vi er under ek43 budget

                      Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
                      Selvstændig hos Alex Kaffe.
                      Udelukkende på eBar som privatperson

                      Comment

                      • Morten Müller
                        Administrator
                        • Apr 2017
                        • 208

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Vimo Se indlæg
                        Mange tak.

                        Er der nogen der har prøvet Santos 4 mod ek43?

                        Det kunne måske være et alternativ. Den kan også fås i nogle lidt mindre udgaver. [emoji16]


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Hej Vimo

                        Det her jeg prøver og syntes at det virker rigtig godt.

                        EK43 knive måler 93 mm så de kan desvære ikke modificeres ind i huset/rotore på en Santos. Man kan evt bruge 65mm MK Kenia-knive hvis man har tilgang til en drejebænk. Se link http://www.espressobar.dk/forums/sho...ghlight=santos

                        Man vil nok godt kunne monterer en EK43 motor/hus oven på en Santos No 1 fod, men det ville blive et dyrt projekt. jeg søger pt en Santos Nr 1 til eget brug og ligene modificering men de er ikke så nemme at få finger i. En Santos Nr 4 er oftes mere tilgængelig at finde brugt. jeg er pt igang med en nr 4 mere som skal fødes med SSP knive fra MK kenia der snart komme retur.
                        Last edited by Morten Müller; 14. January 2021, 13:14.

                        Comment

                        • Vimo
                          Lysristet
                          • Aug 2015
                          • 60

                          #27
                          Hej Morten.

                          Jeg mente faktisk en sammenligning mellem santos og ek43. Efter at have læst mit indlæg igen kan jeg dog godt se at det også kan forstås på den anden måde [emoji16]

                          Tænker at en moddet santos vil koste op i nærheden af en brugt ek43...




                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Comment

                          • davidrahbaek
                            Grøn bønne
                            • Mar 2015
                            • 15

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Vimo Se indlæg
                            Hej Morten.

                            Jeg mente faktisk en sammenligning mellem santos og ek43. Efter at have læst mit indlæg igen kan jeg dog godt se at det også kan forstås på den anden måde [emoji16]

                            Tænker at en moddet santos vil koste op i nærheden af en brugt ek43...




                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            @Morten Müller: her er en der vil betale godt for din moddede kværn ;-)

                            @Vimo: jeg tror du skyder langt forbi ved at tro at en brugt modded santos løber op i den slags penge. Morten laver nogle flotte ting, men det er menneskepenge, der er tale om. Tag en snak med ham. [emoji16]


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Comment

                            • Morten Müller
                              Administrator
                              • Apr 2017
                              • 208

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Vimo Se indlæg
                              Hej Morten.

                              Jeg mente faktisk en sammenligning mellem santos og ek43. Efter at have læst mit indlæg igen kan jeg dog godt se at det også kan forstås på den anden måde [emoji16]

                              Tænker at en moddet santos vil koste op i nærheden af en brugt ek43...




                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Det er nok også bare mig som har modificeringer på hjernen, sorry [emoji4]


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X