Bilt Oscar filter og kildevand - dumt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KasperMaansson
    Grøn bønne
    • Oct 2018
    • 15

    Bilt Oscar filter og kildevand - dumt?

    Hej derude,

    Her kommer der endnu en vand-post.

    Jeg har nu brugt adskillige dage på at google(og søge på Ebar) for at undersøge hvad bedste løsning ift. filtrering af vand til min NS Oscar v1 er - jeg er ikke blevet klogere på lige netop mit setup.

    Indtil videre har jeg brugt et “Ocar 90” filter i vandtanken(anbefaling fra Kaffemekka) og kildevand fra Nordic Well eller Nornir. (efter anbefaling fra vand-guiden på hipsterkaffe.dk)

    Er det helt dumt med postevand OG filter?


    Jeg har også mulighed for, i ny og næ og tappe et par liter vand, fra et Bestmax filter på den lokale kaffebar, hvor jeg arbejder - sker der noget ved, at dette vand også filtreres af Oscar-filteret i vandtanken?


    /Den grønneste af alle bønnerne
    Nuova Simonelli Oscar I, Nuova Simonelli MCI
    AeroPress, Hario Skerton
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    En Brita Maxtra+ kande fungerer fint hos mig, jeg har målt den fjerner fint kalk i det nordjyske, der er heller ingen kalk i min elkeddel efter jeg fik den i huset

    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • KasperMaansson
      Grøn bønne
      • Oct 2018
      • 15

      #3
      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
      En Brita Maxtra+ kande fungerer fint hos mig, jeg har målt den fjerner fint kalk i det nordjyske, der er heller ingen kalk i min elkeddel efter jeg fik den i huset

      https://www.robertdyas.co.uk/brita-m...g-starter-pack
      Tak for svar men det er for dyrt, at skulle skifte filter 1 gang om måneden, ift. mit forbrug (max 4 double shots med tilhørende steamet mælk, om ugen)


      Og det var nu ikke det jeg spurgte om - jeg efterlyser kommentarer på mit nuværende setup.

      [emoji1377]
      Nuova Simonelli Oscar I, Nuova Simonelli MCI
      AeroPress, Hario Skerton

      Comment

      • peterw
        Lysristet
        • Feb 2017
        • 56

        #4
        Oprindeligt indsendt af KasperMaansson Se indlæg
        Er det helt dumt med postevand OG filter?
        Hej Kasper. Jeg bruger postevand (Aarhus, også hårdt) i en filterkande med BritaMaxtra+ og samme Oscar Bilt filterpose i tanken på min Oscar II. Det fungerer glimrende. Hvis du vil køre med postevand, bør du have det gennem et filter først inden tanken.

        Oprindeligt indsendt af KasperMaansson Se indlæg
        sker der noget ved, at dette vand også filtreres af Oscar-filteret i vandtanken?
        Det burde der rent teoretisk gøre - efter hvad jeg ved om vand. På kaffebaren er der formentlig fjernet kalk nok, så Oscar Bilt-posen vil fjerne yderligere, hvilket i værste fald kan resultere i en mere sur kop. Nogen må rette mig, hvis det er helt forkert.

        Comment

        • KasperMaansson
          Grøn bønne
          • Oct 2018
          • 15

          #5
          Oprindeligt indsendt af peterw Se indlæg
          Det burde der rent teoretisk gøre - efter hvad jeg ved om vand. På kaffebaren er der formentlig fjernet kalk nok, så Oscar Bilt-posen vil fjerne yderligere, hvilket i værste fald kan resultere i en mere sur kop. Nogen må rette mig, hvis det er helt forkert.
          Det er nemlig det jeg frygter

          Jeg hopper ned i dyrehandlen snarrest og køber strips-test til at finde totalhårdhed, karbonathårhed og pH. Det må være svaret på, om pH osv.. Ligger inden for normalområdet.
          Nuova Simonelli Oscar I, Nuova Simonelli MCI
          AeroPress, Hario Skerton

          Comment

          • peterw
            Lysristet
            • Feb 2017
            • 56

            #6
            Oprindeligt indsendt af KasperMaansson Se indlæg
            Det er nemlig det jeg frygter

            Jeg hopper ned i dyrehandlen snarrest og køber strips-test til at finde totalhårdhed, karbonathårhed og pH. Det må være svaret på, om pH osv.. Ligger inden for normalområdet.

            Præcis - gør det! Brug evt. KristianKs tråd herinde omkring vand, hvor bl.a. Great Coffee og La Cabra er mappet ud fra en hybrid mellem sur og sød alt efter vandets hårdhed mm.

            Comment

            • scs
              Mellemristet
              • Apr 2016
              • 237

              #7
              På kontoret i Aarhus har vi en Oscar II. Vi laver vel 8-10 kopper om dagen på maskinen.
              Vandet i Aarhus er meget hårdt - 22-24 dH - og alting kalker til med det samme.

              Indtil for nyligt har vi brugt kildevand fra REMA kørt gennem en Brita filterkande, men nu har vi et Bilt Oscar filter i tanken og kører postevandet gennem Brita kanden inden det bliver hældt i tanken.

              Pointen med at vandet bliver for surt er interessant, da helt afkalket vand ikke neutraliserer CO2 i vandet og dermed kan blive aggressivt. Bilt filteret kører jo hele tiden, og efter en nat vil vandet i tanken jo være stort set ion-byttet, så derfor er det vel på sin plads at toppe op om morgenen igen.
              _______________________________________________
              MK Vario - Rancilio Silvia
              Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

              Comment

              • KasperMaansson
                Grøn bønne
                • Oct 2018
                • 15

                #8
                Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
                Bilt filteret kører jo hele tiden, og efter en nat vil vandet i tanken jo være stort set ion-byttet, så derfor er det vel på sin plads at toppe op om morgenen igen.
                Ja nemlig. Jeg topper dog op om aftenen, så maskinen er klar, til at køre lørdag/søndag morgen

                Så i oplevede ikke surt vand, ved Rema-vand + Bilt filter?
                Nuova Simonelli Oscar I, Nuova Simonelli MCI
                AeroPress, Hario Skerton

                Comment

                • scs
                  Mellemristet
                  • Apr 2016
                  • 237

                  #9
                  Vi har ikke prøvet Rema-vand + bilt filter. Tidligere var det remavand kørt gennem Brita kanden, hvor vi lå på en hårdhed efter brita kanden på ca. 6dH.

                  "Problemet" med Bilt-filteret er jo, at jo længere tid det er i kontakt med vandet, jo mere kalk bliver der ion-byttet, så hvis der nu f.eks. er en liter vand i tanken hen over weekenden, så er der nærmest ikke mere calcium og bikarbonat tilbage (hvis jeg eller forstår kemien korrekt), og så kan kulsyren tage overhånd. Jeg har ikke selv oplevet det, men det er velkendt at bikarbonat er 3-bølge kaffens fjende nummer et, fordi det stjæler frugtsyre og kulsyre fra kaffen.

                  Her på kontoret forsøger jeg at toppe op i løbet af dagen, så vandet ikke bliver for afkalket. Jeg har ikke oplevet problemer med surt vand om mandagen (endnu).
                  _______________________________________________
                  MK Vario - Rancilio Silvia
                  Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Hvor længe holder den Bilt OSCAR pose? den koster jo det dobbelte af et Brita vandfilter (som virker med det samme)
                    Den "Bilt OSCAR pose" skal også ligge i vandet i minst 8 timer efter hver på fyldning, før den virker
                    det virker bare for bøvlet og ustabilt for mig

                    Last edited by Jack; 13. November 2018, 14:37.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • scs
                      Mellemristet
                      • Apr 2016
                      • 237

                      #11
                      Det afhænger af vandets hårdhed. Ved meget hårdt vand (Aarhus, KBH, Frederiksberg mf.) er vi under 100 liter.

                      Man kan også køre sit postevand igennem Britafilteret 2-3 gange, men for hvergang du gør det, så "slider" du på ion-bytterne. Så prisen for reduktionen af hårdhed er nok på samme niveau.
                      _______________________________________________
                      MK Vario - Rancilio Silvia
                      Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
                        Det afhænger af vandets hårdhed. Ved meget hårdt vand (Aarhus, KBH, Frederiksberg mf.) er vi under 100 liter.

                        Man kan også køre sit postevand igennem Britafilteret 2-3 gange, men for hvergang du gør det, så "slider" du på ion-bytterne. Så prisen for reduktionen af hårdhed er nok på samme niveau.
                        Man skal bare ikke vente 8 timer på en Brita kande ;-) og vandet er heller ikke i kontakt med filteret for længe ved brug af Brita kanden
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • scs
                          Mellemristet
                          • Apr 2016
                          • 237

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          Man skal bare ikke vente 8 timer på en Brita kande ;-) og vandet er heller ikke i kontakt med filteret for længe
                          Korrekt - til gengæld hælder du bare postevand i tanken, og lader det arbejde natten over.

                          Jeg vil ikke være dommer over hvad der mest hensigtsmæssigt, men ideen med puder til vandtanken er noget som både Brita, BWT og andre (f.eks. Bilt) har produkter med. Een ting der er en fordel ved Brita filteret er, at det også tager andet end kalk. Hvis man har sit postevand fra gamle rørsystemer i storbyerne, så er postevandet ikke altid af højeste kvalitet. Det er derfor vi her kører postevandet (der nogle gange smager af død egern!) igennem brita først, og derefter ned i tanken til Oscar filteret.
                          _______________________________________________
                          MK Vario - Rancilio Silvia
                          Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                          Comment

                          • KasperMaansson
                            Grøn bønne
                            • Oct 2018
                            • 15

                            #14
                            Yes - jeg læste forkert mht hvad i havde prøvet..

                            Brita: Det løber op i næsten 400kr. om året i filtre. Der koster et bilt det halve (holder 12 måneder).

                            Men måske jeg skal måle værdier med vand der har ligget flere dage, osv.. For at se hvad der sker. Hvis vandet bliver surt (pH) så må jeg finde en anden metode.
                            Nuova Simonelli Oscar I, Nuova Simonelli MCI
                            AeroPress, Hario Skerton

                            Comment

                            • KasperMaansson
                              Grøn bønne
                              • Oct 2018
                              • 15

                              #15
                              Fik mig lige en snak med KaffeMekka

                              Bilt-filteret kan ikke gøre vandet surt/aggresivt, da filteret har en naturlig grænse for, hvor god den er til at ionbytte.

                              Så måske jeg skal bevæge mig over og prøve en Britakande til at supplere Bilt-filteret, så jeg slipper for at slæbe på kildevand




                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Nuova Simonelli Oscar I, Nuova Simonelli MCI
                              AeroPress, Hario Skerton

                              Comment

                              Working...
                              X