5 bars tryk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aero
    Mørkristet
    • Nov 2014
    • 466

    5 bars tryk

    Jeg følger en gut på Instagram, Michael Cameroun strivefortone.com. Jeg kan ikke huske præcist hvorfor eller hvem han egentligt er, men et opslag pirrede min nysgerrighed.
    Han kører espresso bryg ved 5 bar og ikke de 'standard' 9 bar som jeg.
    Er der nogen der har prøvet det? Jeg forestiller mig at grindet må skulle være grovere for ikke at stoppe flowet, men er der andet jeg overser?
    Hvad ville i forvente der skulle ske ved smagen?
    Det er selvfølgelig blot et forsøg værd, men måske nogen har erfaringer de vil dele?
    /Claus

    Espresso
    Oscar, Obel Mito M64

    Sort
    Wilfa, Aeropress, Chemex, V60
  • MikkelCof
    Mellemristet
    • Mar 2016
    • 189

    #2
    Lytter med. Har selv overvejet at prøve med lavere tryk
    Hario V60, Clever dripper, Aeropress, Phin, Bialetti 3 kops, Eva solo og stempelkander.

    FZ—RR Baby roaster

    Comment

    • Sinobi
      Mellemristet
      • Mar 2018
      • 188

      #3
      Min oplevelse er at det kan minimere lidt skarphed i smagen. Med nogle bønner, primært mørkere, flyttes aske/brændthed over i en mere sødmefyldt smag. Man mister så lidt krop til gengæld.
      Det er hvad jeg har oplevet med brug af primært Handpresso men har også eksperimenteret lidt med det på min Alex Duetto.
      På Handpressoen kan man nogle gange hente lidt af kroppen tilbage igen ved at preinfusere og stille og roligt bygge trykket op til 4-6 bar efter nogle sekunders hviletid, altså en slow ramp-up, og så lade trykket falde stille og roligt nedad i sidste tredjedel af skuddet.
      Handpresso er, når den udnyttes rigtigt, en ret fantastisk espresso lærermester [emoji846]

      /Henrik
      Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
      Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
      Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
      Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
      KitchenAid Cold Brew koldbrygger
      Brewista Smart Scale v2.0
      DIY Fluidbed 300 gr. rister

      Comment

      • Tobias
        Mellemristet
        • Sep 2010
        • 170

        #4
        Hej Henrik

        Pumper du så imens du brygger på dine handpresso? Med min handpresso falder trykket ved brygstart og egentlig ret hurtigt imod tryk under 5bar.
        Mvh


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Comment

        • Sinobi
          Mellemristet
          • Mar 2018
          • 188

          #5
          Undskyld det lange svar

          1: Kurven skal fyldes helt med stampet kaffepulver. Typisk mellem 8,5 og 10 gram. Kurven vendes på hovedet ved brygning, så kaffepucken falder sammen når den rammes af vandtrykket, hvis kurven ikke er fyldt.
          2: Gennemløbstider kendt fra normal espresso brygning gælder også her, altså typisk ca. 26 sekunder. Kværningsgrad justeres for opnåelse.
          3: Bryggeforhold kendt fra normal espresso brygning gælder også her, typisk 1:2 - 1:2,5
          4: En gennemsigtig kop er en rigtig god idé fordi man kan lade Handpresso hvile ovenpå med en hånd ovenpå igen, og samtidig se flowet på strålen ned i koppen.
          Handpressos egne gennemsigtige plastik kopper er perfekte til dette.

          Normalt pumper jeg trykket op til 15 bar (det grønne felt på meteret) inden jeg fylder vand på.
          Når så trykket releases bruges 4-5 bar på at fylde byggekammeret og trykket der rammer kaffepucken vil altså være en hurtig ramp-up til 9 bar.
          Herefter vil trykket falde langsomt til ca. 4-6 bar gennem hele bryggetiden.
          Samlet set vil brygnings profilen minde om en lever profil. Altså tæt på konstant flow gennem bryggetiden.

          Pre-infusion:
          Ikke noget for-opbygget tryk. Altså værdien 0(nul) på meteret.
          Vand i, kurv i, samle.
          Åben release valve.
          Pump langsomt/forsigtigt (et pump pr 1-3 sekunder), i alt 3-5 pump, til første dråbe kommer ud.
          Luk hurtigt release valve så trykket bag vandet fjernes.
          Du kan nu variere trækketiden. Altså tiden der går hvor der ikke er tryk på kaffepucken.
          Nu er der flere muligheder, her benævnt a, b.
          a; Du kan pumpe op til et hvilket som helt start tryk, og herefter åbne release valve.
          b; Du kan åbne release valve og halvhurtigt/hurtigt pumpe op til det maks tryk du vil brygge ved. Altså en kontrolleret ramp-up.
          Uanset a eller b vil trykket herefter falde og hjælpe til konstant flow under brygningen.

          Skulle der være behov for konstant tryk i stedet for konstant flow, kan man pumpe roligt mens brygningen forløber, så trykket holdes på 9 bar eller hvor man vælger at ligge.
          Det sidste sker typisk hvis det viser sig at der er kværnet for fint.

          Til sidst flyttes Handpresso hen over en spildevands kop eller lign. hvor det sidste vand samt lidt luft presses gennem pucken. Derved vil pucken være tør og meget let at klemme ud af kurven bagefter.

          På disse måder opnås næsten samme muligheder som man har på de mest avancerede espresso maskiner i dag.
          Jeg opnår ofte ligeså gode, eller bedre espressoer med min Feldgrind kværn og Handpresso, end jeg gør med min Mazzer Major og Izzo Alex Duetto.
          På plus siden er også at en jævnt fyldt og stampet kurv på Handpresso på den måde jeg gør det, ALDRIG har channeling.
          Last edited by Sinobi; 12. August 2019, 20:56.
          Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
          Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
          Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
          Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
          KitchenAid Cold Brew koldbrygger
          Brewista Smart Scale v2.0
          DIY Fluidbed 300 gr. rister

          Comment

          • Sinobi
            Mellemristet
            • Mar 2018
            • 188

            #6
            5 bars tryk

            Nu skriver jeg godt nok at kurven skal fyldes helt på en handpresso. Faktisk fylder jeg den til 0,25-0,5 mm mindre end helt op. Så er der plads til at kaffe grindet kan ekspandere lidt, hvilket det gør, specielt når man pre-infuserer.
            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
            Brewista Smart Scale v2.0
            DIY Fluidbed 300 gr. rister

            Comment

            Working...
            X