Turmeric latte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • scs
    Mellemristet
    • Apr 2016
    • 237

    #16
    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Men det er netop et af argumenter: at Indien har meget lavere kræft-forekomst end i den vestlige del af verden.

    Fx denne JP artikel https://jyllands-posten.dk/livsstil/...ores-tids-pest
    »I Indien spiser man f.eks. gurkemeje hver dag, og samtidig kan man konstatere, at antallet af kræfttilfælde er mellem 5 og 50 gange lavere (afhængigt af kræftform) sammenlignet med jævnaldrende i den vestlige verden,« fortæller Bertil Marklund, svenske læge og forsker.

    Men altså - derfor behøver det ikke lige at skyldes gurkemejen. Der er jo mange andre forskelle i livsstil. Og i genetik jo.

    Men jeg ser også at gurkemeje menes at være godt til diabetes. Og syns jeg at ha hørt at Indien har meget (Novo Nordisk har stor business der).

    Den der med, at tilfælde af kræft er meget lavere i Indien - og at det så må skyldes det store indtag af gurkemeje er jo helt Holbergsk (mor Karen og stenen), og det er lidt uforståeligt at en læge kan argumentere på den måde. Bare et eksempel - hvad nu hvis der massivt underdiagnosticeres i Indien, hvor størstedelen af befolkningen fortsat ikke har adgang til sundhedsydelser? Og hvis vi renser for det, kan det være pga. Gurkemejen - eller en af de andre krydderier? Eller det store indtag af bønner, eller det faktum at de fleste indere er hinduister, eller?

    Mht. Sclerose, som jeg har flere venner der lider af, så var der en periode en meget populær antagelse, at Sclerose kun forekommer i den vestlige verden, og at det derfor må skyldes kosten. Sclerose er en autoimmun sygdom, og det kan bestemt ikke afvises at der er nogle sammenhænge - men den ene ven der omlagde sin kost fuldstændig ift. tesen, havde ikke synderlige effekter af "kuren".
    _______________________________________________
    MK Vario - Rancilio Silvia
    Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #17
      Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
      (...) Og hvis vi renser for det, kan det være pga. Gurkemejen - eller en af de andre krydderier? Eller det store indtag af bønner, eller det faktum at de fleste indere er hinduister, eller? (...)
      .
      Bare det ikke er deres høje indtag af robusta, der er årsagen! xD
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • scs
        Mellemristet
        • Apr 2016
        • 237

        #18
        Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
        Bare det ikke er deres høje indtag af robusta, der er årsagen! xD
        - det bedste robusta jeg har fået er fra Indien - så hvis det er årsagen, så går jeg all in..
        _______________________________________________
        MK Vario - Rancilio Silvia
        Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

        Comment

        • Luwak
          Mørkristet
          • Apr 2008
          • 390

          #19
          Jeg tror at man skal have en vis skepsis overfor alle disse moderne kostråd. Det er vel en grund til at vi ikke hører mere om kernesund som var gigantisk omkring kl 2010. Hvis man tror på noget så kan man altid finde en undersøgelse der understøtter det og generelt er der vel få mennesker der kan afkode om disse et valide. Tag bare hele debatten om vaccinationer af børn.

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #20
            Så fik vi prøvet gurkemeje latte :-D

            Vi lavede 3 ekstraktioner af frisk gurkemejerod, som vi rev fint på rivejern. Vi valgte rod, fordi Rudi F har erfaret at frisk rod smager bedre end pulver.

            Nr 1 var en teske revet gurkemeje i måske 2 dl mælk. Tanken var at steame det sammen .... meeeen da jeg så hvor svært det var at fjerne den gule farve fra rivejernet, orkede jeg alligevel ikke at udsætte min steam-arm for det.

            Nr 2 var igen cirka 1 tsk revet gurkemeje og så opløst i en lille mængde mælk (svarende til et espressoskud). Her tilsatte vi sukker, sjusse sjusse, måske 2 tsk. Tanken var hælde steamet mælk i det, så det ku bliver latte-art-agtigt. Men også fordi Rudi F sagde at gurkemejerod rå smager bedre end opvarmet - og her er det uopvarmet koncentrat, som først får lidt varme, når den steamede mælk hældes.

            Nr 3 var igen 1 tsk revet gurkemeje, men nu ekstraheret med sukkeret alene. For at få osmotisk ekstraktion. Igen noget omkring 2 tsk sukker. Og så et nip salt. Først blev det grundigt bearbejdet med teskeen, så sukkeret blev mast godt sammen med gurkemeje. Så trække 5 min. Og så mælk i. Igen størrelsesorden et espressoskud.

            Nr 3 blev væsentlig mere mørkegul end de to andre:

            Click image for larger version

Name:	Gurkemeje1er.jpg
Views:	1
Size:	24,5 KB
ID:	231091

            Først smagte vi på dem koldt. Samme smags-indtryk holdt da vi tilsatte steamet mælk til nr 2 og 3.

            Jeg smagte først på nr 2. Her var jeg overrasket over ikke at finde den klassiske earthy/jord-agtige smag som gurkemeje ellers er kendt for. Men sådan nærmest blomster-agtig. Vildt. Positiv overrasket.

            Nr 3 ku man godt smage var mere ekstraheret. I eftersmagen kom der et ingefær-agtigt "riv". Og der var også noget lakridsrod over det.

            Nr 1 var mere som forventet gurkemeje. Den her earthy smag. Og mindre spændende.

            Rudi har du tilføjelser til smagsforskellene ?

            Click image for larger version

Name:	Gurkemeje2r.jpg
Views:	1
Size:	35,4 KB
ID:	231090

            Med lidt udvikling på opskriften ku man sagtens serverer det for betalende kunder. Til dem, som ikke kan li kaffe. Mon ikk det er noget for Chai-segmentet ? Og så dem der bare er nysgerrige på at smage noget nyt. Eller tænker at det sku være sundt.
            Last edited by Kaffe T; 6. November 2018, 19:39.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #21
              Turmeric latte

              Folk er villig til at betale hvad som helst bare det ser fanzy ud og kan smides på instagram og kan siges at være sundt! der er utal af gurkemeje latte art, rødebede latte art og Matcha latteart derude og jeg kan garantere for det meste smager a pommern til og hvor man nok godt kan stille spørgsmål ved sundhedsaspektet.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Jens_Muff
                Master Brewer
                • Sep 2011
                • 2615

                #22
                Jeg vil umiddelbart tro, at den skal have et mere attraktivt udseende for at slå igennem - mest fordi jeg tror det er instagramsegmentet, der er den relevante målgruppe. Men who knows
                - La Pavoni
                - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                - Aillio Bullet R1
                - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #23
                  Er der nogen som har set gurkemeje latte på cafeer her i DK ?

                  Umiddelbar googling siger det var "a thing" sidste år ... Også flere danske mad-blogs bragte opskriften.

                  Nå, allerede i 2016, for UK-avisen The Telegraph, skriver "Google’s Food Trends report recently named turmeric as the ‘breakout star’ ingredient of 2016".

                  Interessant at Google udgiver sådan rapport. Her link til den: https://think.storage.googleapis.com...rends-2016.pdf
                  I 2016 var upcomming også blomkåls ris og surdejsbrød.



                  Jeg har søgt efter en nyere rapport. Den for 2017. Men kan ikke lige finde den. Måske er det ikke en fast ting.

                  Men så kan man søge på enkelt-ord i Google trends. Turmeric på verdensplan siden 2010:



                  Hmm, ikke for alvor på vej ned.

                  De to seneste peaks er hhv januar 2017 og januar 2018 ... ligesom antallet af fitnessabonnementer peaker i januar.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #24
                    Ja det var mest en 2017 ting, nu er det mest Matche latte (med latteart selvf.) evt. blandet med espresso der er in.

                    Ligesom de der kul latte heller ikke hold længe, og Rødbede lige var ekstremt nok.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #25
                      Og her for "turmeric latte" ... det tog fart i maj 2016 ... og selvom den ser ud til at ha peaket i januar 2018 (igen januar), så er den bestemt ikke uddød endnu. Oktober havde lige en peak.

                      Igen er det her verdensplan og ikke DK. Hvis man vælger kun DK, så er halvdelen af månederne "nul søgninger" og den anden halvdel svinger mellem 12 og 36. Så absolut ikke stort i DK.

                      Click image for larger version

Name:	Turmericlatte.jpg
Views:	1
Size:	11,4 KB
ID:	231092
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Ja det var mest en 2017 ting, nu er det mest Matche latte (med latteart selvf.) evt. blandet med espresso der er in.

                        Ligesom de der kul latte heller ikke hold længe, og Rødbede lige var ekstremt nok.
                        Hvorhenne så du rødbede latte ? På cafe eller på Insta ?

                        Jeg er stødt på Macha latte siden 2015, men dog perifert. Men ikke rødbede latte. Ja, det må være svært at få til at smage godt.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #27
                          Turmeric latte

                          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                          Hvorhenne så du rødbede latte ? På cafe eller på Insta ?

                          Jeg er stødt på Macha latte siden 2015, men dog perifert. Men ikke rødbede latte. Ja, det må være svært at få til at smage godt.
                          I udlandet og på Insta, kan ikke forestille mig det smager syndeligt godt, det var også nævnt i et barista magasin en del tid tilbage og forfatteren syntes også det var lige mærkeligt nok.

                          Matcha er støt blevet mere og mere udbredt siden ca. 2014 men er især blevet stort de seneste år, selv. thirdwave cafeer har det efterhånden.

                          Det dukker også jævnligt op på insta under kategorien latte art, selvom ordet matcha ikke nævnes
                          Last edited by malling; 7. November 2018, 11:00.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                            Hvorhenne så du rødbede latte ? På cafe eller på Insta ?

                            Jeg er stødt på Macha latte siden 2015, men dog perifert. Men ikke rødbede latte. Ja, det må være svært at få til at smage godt.
                            Jeg har set sjove farver late som ikke var kaffe på mange cafe'er i Hong Kong, kineserne / asiater er et opfindsomt folk

                            Dog er eneste vertion som jeg har smagt en Matcha late
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #29
                              Jeg syns godt om smagen i vores gurkemeje latte igår, så jeg nuppede gerne en kop i ny og næ ... men ville nok så gå over til pulver, fordi det er et hyr at gøre rent efter den friske rod.

                              Men men man ska virkelig passe på med for store mængder gurkemeje ... det kan give leverskader: https://www.prevention.com/food-nutr...ase-hepatitis/
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              • Kaffe T
                                Master Brewer
                                • Nov 2013
                                • 2263

                                #30
                                Nå, Malling ... du er en post fra at ramme 4.000 opslag her på Ebar ... mon du er overgået af andre end Kristian K ? ;-)
                                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                                Comment

                                Working...
                                X