Mods til simonelli oscar I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • EspressoNewb
    Lysristet
    • Nov 2018
    • 51

    Mods til simonelli oscar I

    Hej

    Jeg har lige erhvervet mig en gammel oscar ( 2008 I følge mærkepladen) og kan forstå at de fleste vælger at opgradere deres maskiner, så det vil jeg også prøve at kaste mig ud i.

    Jeg havde tænkt mig at starte med OPV og anti vacuum valve.

    Så er jeg støt på en pressurestat SIRAI, jeg har ikke rigtig kunne finde noget info om denne del og ville høre om nogen ku fortælle mig om hvad den bruges til og om det er et "must" at montere?

    Desuden er jeg åben for at høre om jeres egne erfaringer og tips til at tune dyret.

    Mvh

    PS

    • Kan det passe at min kedel er en NOT predisposed (med 3 huller)?

    • Skal I også dreje uendelig mange gange på steamknappen, før den steamer?

    På forhånd tak

    Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
  • Kvaksalver
    Stamgæst
    • Jul 2012
    • 802

    #2
    Søg, og du skal finde!

    Det kan godt være lidt svært at løbe en tråd i gang herinde, med et emne, som helt sikkert er vendt mange, mange gange før...
    Bezzera Strega
    Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

    Comment

    • Hegnet
      Mørkristet
      • Sep 2017
      • 387

      #3
      Hej Newb,

      Du kan lære meget om din maskine hos Elektros, som det virker til, at du allerede kender.
      Jeg ville tage OPV, anti-vac, gigleurs (billige dele), samt silikone-pakning, som du sikkert skal / kommer til at skifte. Måske WBC steamtip, som kan være lettere at starte med. Din kedel har sikkert kun 3 huller i toppen, men jeg ville kontrollere det (den kunne være udskiftet). Skift kun pstat, hvis den er defekt; Sirais er pålidelig men stor! Ja mht. at dreje steamventilen. Du kan evt. lade være med at dreje helt mod lukket hver gang. Som jeg husker det, åbner og lukker man helt på ca. 1 omgang.
      En Oscar kan blive så god, at der går lang tid, før du vokser fra den. :-)
      DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
      MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
      Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
      Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

      Comment

      • EspressoNewb
        Lysristet
        • Nov 2018
        • 51

        #4
        Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
        Hej Newb,

        Du kan lære meget om din maskine hos Elektros, som det virker til, at du allerede kender.
        Jeg ville tage OPV, anti-vac, gigleurs (billige dele), samt silikone-pakning, som du sikkert skal / kommer til at skifte. Måske WBC steamtip, som kan være lettere at starte med. Din kedel har sikkert kun 3 huller i toppen, men jeg ville kontrollere det (den kunne være udskiftet). Skift kun pstat, hvis den er defekt; Sirais er pålidelig men stor! Ja mht. at dreje steamventilen. Du kan evt. lade være med at dreje helt mod lukket hver gang. Som jeg husker det, åbner og lukker man helt på ca. 1 omgang.
        En Oscar kan blive så god, at der går lang tid, før du vokser fra den. :-)
        Tak for svar

        Ang. Steamknap der tænkte jeg nemlig om den lukkede lidt af trykket ud, hvis man ikke drejede den helt tilbage.

        Kan du fortælle hva gigleurs gør?

        Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

        Comment

        • Hegnet
          Mørkristet
          • Sep 2017
          • 387

          #5
          Oprindeligt indsendt af EspressoNewb Se indlæg
          Tak for svar

          Ang. Steamknap der tænkte jeg nemlig om den lukkede lidt af trykket ud, hvis man ikke drejede den helt tilbage.

          Kan du fortælle hva gigleurs gør?

          Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
          Gigleurs tilføjer en apertur-restriktion i dit thermosyphon-kredsløb, som passivt opvarmer gruppehovedet. Det betyder, at du ikke behøver så langt et afkølende flush, lige inden du brygger. Nødvendigheden af dette flush er karakteristisk for en HX-maskine som Oscar.
          Søg evt mere her eller andetsteds. :-)
          DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
          MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
          Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
          Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

          Comment

          • EspressoNewb
            Lysristet
            • Nov 2018
            • 51

            #6
            Jeg skal lige høre, er det normalt at opvarmnings indikatoren lyser af flere omgange under opvarmningen?

            Og hvor længe lader I maskine varme op, inden første bryg?

            Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Helt normalt
              Vandet varmes op, og trykket stiger, pressostaten slår så fra
              de endnu kolde dele af maskinen , suger varmen ud af vandet, så temp og tryk falder hurtigt, så tænder den bare igen for varmelegmet

              så kører det igen , denne gang varer det bare kortere med tændt varmelegeme, og pausen blir længere

              på et tidspunkt er maskinen gennemvarm, og nu skal varmelegmet kun holde den på temp, eller erstatte varme brugt ved flush eller bryg
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • EspressoNewb
                Lysristet
                • Nov 2018
                • 51

                #8
                Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                Helt normalt
                Vandet varmes op, og trykket stiger, pressostaten slår så fra
                de endnu kolde dele af maskinen , suger varmen ud af vandet, så temp og tryk falder hurtigt, så tænder den bare igen for varmelegmet

                så kører det igen , denne gang varer det bare kortere med tændt varmelegeme, og pausen blir længere

                på et tidspunkt er maskinen gennemvarm, og nu skal varmelegmet kun holde den på temp, eller erstatte varme brugt ved flush eller bryg
                Åh godt, frygtede det var en defekt. Tak for info.


                Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

                Comment

                • EspressoNewb
                  Lysristet
                  • Nov 2018
                  • 51

                  #9
                  Nu har jeg prøvet at måle trykket på vandet der kommer ud af gruppen og måler kun 13 bar.

                  Har prøvet at køre punkt 7 igennem fra https://www.elektros.it/gb/en/tips_t...tml#paragrafo7
                  Men det har ikke gjort nogen forskel.

                  Kan det være pumpen der er ved at være træt?

                  Desuden undrer det mig hvorfor ledningerne sidder anderledes på min magnetventil, er det mon en ældre model end den på billedet hos elektros. Click image for larger version

Name:	20181111_113635.jpg
Views:	1
Size:	35,4 KB
ID:	231097

                  Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

                  Comment

                  • EspressoNewb
                    Lysristet
                    • Nov 2018
                    • 51

                    #10
                    Har lige prøvet at måle temperaturen på vandet der kommer ud og måler kun 55 °C når jeg måler med mælketermometer [emoji849]

                    Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

                    Comment

                    • Kvaksalver
                      Stamgæst
                      • Jul 2012
                      • 802

                      #11
                      Jeg tror, du er nødt til at forklare, hvad du prøver at opnå?

                      Og så vidt jeg kan se, sidder ledningerne på din trevejs-ventil nøjagtigt som på billederne fra Elektros?
                      Bezzera Strega
                      Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

                      Comment

                      • Kvaksalver
                        Stamgæst
                        • Jul 2012
                        • 802

                        #12
                        Og 13 bar er mere end rigeligt til brygtrykket - det virker som om din pumpe har det fint...
                        Bezzera Strega
                        Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

                        Comment

                        • Hegnet
                          Mørkristet
                          • Sep 2017
                          • 387

                          #13
                          Enig med Kvaksalver. Hvis din maskine har en OPV, bør du via denne faktisk regulere trykket ned omkring 9.5-10 bar.
                          Desuden er det ikke simpelt at måle temp på vandet. Mange smager sig frem og bliver tilfredse på denne måde. Kontrollér for en sikkerheds skyld vandstandsproben, som kan have en tendens til at glide ud, så kedlen overfyldes (leder til lavere temperaturer). Dette er også beskrevet hos Elektros. Du kan ellers øge temperaturen ved at øge trykket i kedlen. Dette gøres ved at justere på tryk-relæet, den såkaldte pressostat.
                          DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                          MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                          Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                          Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                          Comment

                          • EspressoNewb
                            Lysristet
                            • Nov 2018
                            • 51

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Kvaksalver Se indlæg
                            Og 13 bar er mere end rigeligt til brygtrykket - det virker som om din pumpe har det fint...
                            Forstår bare at de fleste et oppe på 16-17 bar, inden de monterer OPV.

                            Prøver bare at finde ud af hvad årsagen er til det?

                            Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

                            Comment

                            • Hegnet
                              Mørkristet
                              • Sep 2017
                              • 387

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af EspressoNewb Se indlæg
                              Forstår bare at de fleste et oppe på 16-17 bar, inden de monterer OPV.

                              Prøver bare at finde ud af hvad årsagen er til det?

                              Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
                              Der sidder en ekspansionsventil ved dit gruppehoved, som leder overtryk ned i drypbakken. Denne bør stå i området som dumåler, dvs. sat lidt lavere end tabelværdien for pumpen. I dag sælges ekspansionsventilen limet til 16.5 bar, men på ældre maskiner er den frit justérbar, jvf Elektros-guiden.
                              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                              Comment

                              Working...
                              X