Anbefaling - allround kaffekværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Adhansen86
    Grøn bønne
    • Jul 2016
    • 15

    Anbefaling - allround kaffekværn

    Hej alle I kyndige kaffeeksperter.
    Jeg har, desværre skulle jeg til at sige, en Krups gvx242 kaffekværn. Den virker egentlig okay og kan godt bruges til det meste, den er bare skide ustabil og bæsværlig at finjustere, især når det gælder finhedsgrad til espresso. Jeg laver både stempel, alm. Drypkaffe, aeropres og selvfølgelig espresso. Har nogen af jer go erfaring med en lidt bedre kaffekværn og i så fald, hvilken?
  • Luwak
    Mørkristet
    • Apr 2008
    • 390

    #2
    Det er ret svært at finde en kværn der kan klare det hele. Så hvis du både vil lave espresso og dryp, så er det nok en god ide at have flere kværne. Det er ret besværligt at indstille en kværn hver gang, specielt til espresso.

    Comment

    • Sonder
      Lysristet
      • Mar 2017
      • 89

      #3
      Jeg er ret glad for min EK43s. Med ssp knive og turkish burr-carrier, kværner den rigelig fint til espresso

      Comment

      • Alexpid
        Coffeeholic
        • Jan 2016
        • 1496

        #4
        Oprindeligt indsendt af Sonder Se indlæg
        Jeg er ret glad for min EK43s. Med ssp knive og turkish burr-carrier, kværner den rigelig fint til espresso
        Også et step up fra en krups ikk??

        Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
        Selvstændig hos Alex Kaffe.
        Udelukkende på eBar som privatperson

        Comment

        • Adhansen86
          Grøn bønne
          • Jul 2016
          • 15

          #5
          Hahaha.. ja okay, kan godt se, at en EK43S er en lækker kværn meeeen den ville kræve en del måneders SU �� og intet andet forbrug! Jeg har tænkt på en Vario, den har jeg da en fornemmelse af, at den kanjusteres forholdvis hurtigt, da denne jo er med tal og bogstaver for ens, i hvert fald nogenlunde, resultat fra gang til gang.

          Comment

          • Alexpid
            Coffeeholic
            • Jan 2016
            • 1496

            #6
            Et andet bud kunne være en wilfa svaret til sort kaffe og en brugt espresso Kværn af god kvalitet til espresso. Wilfa Ca 5-700 kr espressokværn 1000-2000 kr

            Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
            Selvstændig hos Alex Kaffe.
            Udelukkende på eBar som privatperson

            Comment

            • Sonder
              Lysristet
              • Mar 2017
              • 89

              #7
              Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
              Også et step up fra en krups ikk??

              Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
              Jo det vil jeg da mene at det er

              Comment

              • Jens_Muff
                Master Brewer
                • Sep 2011
                • 2615

                #8
                Hvis det kun er kaffe til dig og en gæst i ny og næ kunne en håndkværn godt være svaret. Jeg har fx en feldgrind, der er udmærket til espresso (det kræver lige at man bruger lidt tid på at omstille og skyde sig ind) og også rigtig fin til sort kaffe (filter, stempel osv). Det kræver selvfølgelig lidt mere tid og lidt armkræfter men som ego-udstyr er det rigtig fint.

                Generelt er det ikke optimalt at have én kværn der både skal bruges til espresso og sort kaffe - mest fordi det kræver tid og bønner og omstille særligt fra filter til man rammer plet på espressoen. Det kan godt tage 3-4 skud og tage 5-8 min. før man rammer plet, hvis man kommer fra en formaling til sort kaffe. Jeg vil faktisk garantere, at du vil blive virkelig træt af det meget hurtigt, hvis du ofte skal skifte frem og tilbage. Men en feldgrind kan begge dele, og hvis det fx handler om, at du nogle dage i træk laver kun sort kaffe, og så nogle dage i træk kun laver espresso, så er det måske ikke så håbløst igen.
                - La Pavoni
                - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                - Aillio Bullet R1
                - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                Comment

                • Adhansen86
                  Grøn bønne
                  • Jul 2016
                  • 15

                  #9
                  For det første, tak til alle jer med anbefalinger osv. Her kommer lige en lille Update. Jeg har endelig fået købt mig en kaffekværn, der kan lidt af det hele. Det blev ikke til en EK43s ���� Nogen vil muligvis sige, at jeg har købt katten i sækken �� Jeg endte ud med, og hold nu fast, en Sage - Smart grinder pro.
                  Jeg har haft den i tre dage nu og den klarer omstillingen fra Aeropress til filter eller fra stempel til espresso ret fint synes jeg. Den er ret nem at justere og så var den til at betale for en SU-lønnet �� Jeg fik en helt ny til 1200 kr.

                  Comment

                  • T.Bidstrup
                    Mellemristet
                    • May 2014
                    • 296

                    #10
                    Det er vist en rigtigt udmærket kværn, og til den pris kan man næppe tale om katten i sækken!
                    Lad os endelig vide, hvad du erfarer med den
                    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                    Comment

                    • Coffeedo
                      Grøn bønne
                      • Apr 2017
                      • 16

                      #11
                      Jeg har også en smart grinder pro - jeg synes den er utroligt god til prisen. Jeg bruger den dog kun til espresso

                      Comment

                      Working...
                      X