Kaffe med søvand? (life straw, Sawyer eller andre filtre)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    Kaffe med søvand? (life straw, Sawyer eller andre filtre)

    Har nogen brygget kaffe med søvand, vand fra vandpytter, åløb eller andet ved brug af vandfiltre, man kan købe til overlevelsesture og den slags?

    Tænker at det jo er noget lettere at have en Sawyer mini med på tur, hvis smagen er ok

    Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    #2
    Du skal IK´drik´af min sø!
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

    Comment

    • Ullum
      Mørkristet
      • Sep 2013
      • 401

      #3
      Ha ha Jens😃👍
      Det lader til at du kan blive den første.
      Jeg tror at det vil smage "anderleders" omvendt hvis der ikke er noget alternativ kan det jo være "godt nok"
      Hvis det ikke er dyrt så prøv det og del af din erfaring
      Mvh ullum

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        Hvis det filtrerede vand smager ok, kan det vel ikke gå helt galt

        Omvendt,så er det jo fint at man lige koger vandet ,og kaffen dækker måske over en mindre velsmagende vand ;o)

        Går det helt galt,,, vil en der ikke ved hvad det er ,, måske sige som ham der generalen fra borgerkrigen ;o)
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • aero
          Mørkristet
          • Nov 2014
          • 466

          #5
          Uden at have prøvet kunne jeg alligevel ikke lade være med at se på Lifestraws hjemmeside. Ifølge deres testresultater fjerner de bakterier, vira, mikroplastik og urenheder i vandet, uden jod. Så hvordan smagen bliver afhænger nok lige så meget af vandets sammensætningen af andre mineraler. Så måske ca. som hanevand fra området
          /Claus

          Espresso
          Oscar, Obel Mito M64

          Sort
          Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

          Comment

          • Luwak
            Mørkristet
            • Apr 2008
            • 390

            #6
            Det tror jeg helt sikkert du kan. Jeg havde engang en elev der drak sit eget tis gennem et LifeStraw til en fysik eksamen, så kaffe burde også være muligt ��

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Vi glæder os til at høre om dine erfaringer, Jens :-)

              Søvand er ret forskelligt fra sø til sø. Afhænger af omgivelserne: søbunden og tilløbne vand til søen. Umiddelbart tænker jeg at det vil ha lavt kalk-indhold.

              Noget andet er forsuring pga luftforurening. Altså at pH er lav. Det er fordi CO2 og svovldioxid fra luften opløses i vandet og danner syre.

              Fra Wiki: "Siden starten af industrialiseringen har havenes pH, surhedsgrad, ændret sig drastisk. Der er sket en forsuring."

              Fra Miljøstyrelsen https://www2.mst.dk/udgiv/publikatio...html/kap05.htm
              "I 1981 var 18.000 af Sveriges 85.000 større søer forsuret og halvdelen heraf i en grad, der alvorligt belastede fiskelivet. I dag er det svenske areal, hvor tålegrænserne for forsuring overskrides, mere end halveret fra over 80% til under 40%."

              Rart at det er blevet bedre over de seneste 40 år. Man er blevet bedre til at reducerer udslip fra biler, kul osv.

              Click image for larger version

Name:	SO2 forurening.jpg
Views:	1
Size:	44,2 KB
ID:	231082


              Det er fordelen ved vores kalkholdige grundvand: det er blevet filtreret + tilsat buffer og Calcium+Magnesium. Til kaffebrygning er spørgsmålet bare de rette mængder.

              Måske du skulle tage lidt mineraler med ... så du ka tilsætte, hvis vandet er for spinkelt ... ligesom man bruger til RO vand.
              Last edited by Kaffe T; 23. October 2018, 09:18.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Luwak
                Mørkristet
                • Apr 2008
                • 390

                #8
                Du kan i øvrigt drikke vandet direkte fra Slåen sø Ved Silkeborg og det smager fint. Har dog aldrig prøvet at brygge kaffe på det. Men det har Sune/E-pro måske?

                Comment

                • Jens_Muff
                  Master Brewer
                  • Sep 2011
                  • 2615

                  #9
                  Haha - Tror jeg venter lidt med at lave kaffe af mit tis, indtil alle andre kilder er udtørrede Måske hvis en WBC-deltager på et tidspunkt gerne vil skubbe barren for kreativitet i disciplinen signaturdrik

                  Men ja, det tyder på, at der ikke er så mange erfaringer på området. Jeg har endnu hverken lifestraw eller andet, men forestiller mig at jeg snart kunne finde på at købe et eller ønske mig til jul måske Særligt, hvis det er ok til kaffe.
                  - La Pavoni
                  - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                  - Aillio Bullet R1
                  - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                  Comment

                  • Jens_Muff
                    Master Brewer
                    • Sep 2011
                    • 2615

                    #10
                    Tak for fagligt indspark T! Havde ikke lige set det, da jeg postede.

                    Ja, resultaterne kommer nok til at variere en del, alt efter hvilken kilde, da filtreringen jo ikke tilsætter noget - så hvis der mangler mineraler, kommer de ikke af filtreringen, og ph-værdien forbliver nok den samme. Men tror nærmere jeg kommer til at medbringe flaskevand end mine egne mineraler
                    - La Pavoni
                    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                    - Aillio Bullet R1
                    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                    Comment

                    • pingel
                      Coffeeholic
                      • Jan 2012
                      • 1007

                      #11
                      Jeg er egentlig ret interesseret i hvordan alm københavnsk postevand måler efter at have været igennem sådan et filter - hvad får filteret fat i af mineraler osv, hvis noget?

                      Comment

                      • pingel
                        Coffeeholic
                        • Jan 2012
                        • 1007

                        #12
                        Det fjerner vist ikke så mange mineraler...

                        Taget fra Sawyer Mini´s hjemmeside:

                        Does the Sawyer filter remove taste, chemicals and heavy metals from water?
                        Taste
                        The Sawyer filter removes taste that comes from bacteria, dirt, and green matter.

                        Chemicals
                        The Sawyer filter does NOT remove iron, sulfur, other chemicals, or simple compounds. Taste can be masked by using flavor additives like Gatorade or crystal light (filter needs to be cleaned immediately after using them).

                        Heavy Metals
                        The Sawyer filters are not made with charcoal. While other portable filters have charcoal, they lack in amount of media and adequate dwell time. Therefore, they only remove small amounts of heavy metals, pesticides, etc. (when used in real life applications). Try using better sources of water, if possible.

                        Comment

                        • Jens_Muff
                          Master Brewer
                          • Sep 2011
                          • 2615

                          #13
                          Det virker ret absurd, at den uden videre er angivet til at kunne filtrere 300.000 liter. Der er lifestraw mere moderat med 1.000.
                          - La Pavoni
                          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                          - Aillio Bullet R1
                          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                          Comment

                          • scs
                            Mellemristet
                            • Apr 2016
                            • 237

                            #14
                            I de gode gamle dage, da jeg stadig gad ligge i telt, har jeg lavet en del kaffe fra søvand, vand fra bæk og elv i Sverige og Norge.

                            Der er som udgangspunkt meget lidt kalk i vandet og bakterier/vira og lignende koges jo til døde. Det eneste problem er de områder med meget myr der giver hhv. jernsmag og kompostsmag - det vand gider man ikke bruge til kaffe, endsige drikkevand.

                            Noget af det bedste kaffe jeg nogensinde har fået er norsk bålkaffe (dog i svensk lapland) - et godt bål, en 3 liters gammel sort kedel på bålet med 2 liter vand og en ordentlig omgang kaffe i. Så skal det koges op - hvile - koges op igen og hvile igen, hvorefter det drikkes. En barbarisk tilberedningsmetode, der blot beviser, at det mange gange er stemningen og omgivelserne der definerer vores smagsoplevelser. Lidt a la reglen om kaffe syd for alperne.
                            _______________________________________________
                            MK Vario - Rancilio Silvia
                            Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Det er så også en myte at kogende vand skulle være skadeligt for kaffen, men modificeret kågekaffe kan faktisk være glimrende!

                              Men fuldstændig korrekt at stemningen kan gøre meget, det var sådan jeg kom igennem mindre god kaffe i asien, Indien i sin tid og Afrika for nydeligt.

                              Det skrevet, så bliver kaffen syd fra Alperne aldrig god, det er frygteligt uagtet stemningen.

                              Er for i øvrigt enig i man godt kan benytte vandet visse steder i Norge, sverige mfl. Dk derimod!
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X