Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 17

Emne: Kaffe med søvand? (life straw, Sawyer eller andre filtre)

Master Brewer Jens_Muff's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S

Kaffe med søvand? (life straw, Sawyer eller andre filtre)

Har nogen brygget kaffe med søvand, vand fra vandpytter, åløb eller andet ved brug af vandfiltre, man kan købe til overlevelsesture og den slags?

Tænker at det jo er noget lettere at have en Sawyer mini med på tur, hvis smagen er ok

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

Mellemristet T.Bidstrup's avatar
    Registreringsdato
    May 2014
    Sted
    Valby
    Du skal IK´drik´af min sø!
    - Nu har jeg vist fået prøvet alle dimserne og er landet på et fornuftigt hverdags-setup med lidt krydderi til fridagene ...
    - Sort hjemme og espresso i byen.

3. De følgende 2 brugere siger tak til T.Bidstrup for denne post:

Jack (22. October 2018),Jens_Muff (22. October 2018)

Mørkristet Ullum's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2013
    Sted
    Fredericia 7000
    Ha ha Jens😃👍
    Det lader til at du kan blive den første.
    Jeg tror at det vil smage "anderleders" omvendt hvis der ikke er noget alternativ kan det jo være "godt nok"
    Hvis det ikke er dyrt så prøv det og del af din erfaring
    Mvh ullum

5. De følgende brugere har takket Ullum for denne post:

Jens_Muff (23. October 2018)

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Hvis det filtrerede vand smager ok, kan det vel ikke gå helt galt

Omvendt,så er det jo fint at man lige koger vandet ,og kaffen dækker måske over en mindre velsmagende vand ;o)

Går det helt galt,,, vil en der ikke ved hvad det er ,, måske sige som ham der generalen fra borgerkrigen ;o)

Mørkristet
    Registreringsdato
    Nov 2014
    Sted
    Herning
    Uden at have prøvet kunne jeg alligevel ikke lade være med at se på Lifestraws hjemmeside. Ifølge deres testresultater fjerner de bakterier, vira, mikroplastik og urenheder i vandet, uden jod. Så hvordan smagen bliver afhænger nok lige så meget af vandets sammensætningen af andre mineraler. Så måske ca. som hanevand fra området
    /Claus

Espresso
    Oscar, Obel Mito M64

Sort
    Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

Læs med på www.15min.dk

Mørkristet
    Registreringsdato
    Apr 2008
    Det tror jeg helt sikkert du kan. Jeg havde engang en elev der drak sit eget tis gennem et LifeStraw til en fysik eksamen, så kaffe burde også være muligt ��

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Vi glæder os til at høre om dine erfaringer, Jens :-)

Søvand er ret forskelligt fra sø til sø. Afhænger af omgivelserne: søbunden og tilløbne vand til søen. Umiddelbart tænker jeg at det vil ha lavt kalk-indhold.

Noget andet er forsuring pga luftforurening. Altså at pH er lav. Det er fordi CO2 og svovldioxid fra luften opløses i vandet og danner syre.

Fra Wiki: "Siden starten af industrialiseringen har havenes pH, surhedsgrad, ændret sig drastisk. Der er sket en forsuring."

Fra Miljøstyrelsen https://www2.mst.dk/udgiv/publikatio...html/kap05.htm
    "I 1981 var 18.000 af Sveriges 85.000 større søer forsuret og halvdelen heraf i en grad, der alvorligt belastede fiskelivet. I dag er det svenske areal, hvor tålegrænserne for forsuring overskrides, mere end halveret fra over 80% til under 40%."

Rart at det er blevet bedre over de seneste 40 år. Man er blevet bedre til at reducerer udslip fra biler, kul osv.

Navn:  SO2 forurening.jpg
Visninger: 83
Størrelse:  44,2 KB

Det er fordelen ved vores kalkholdige grundvand: det er blevet filtreret + tilsat buffer og Calcium+Magnesium. Til kaffebrygning er spørgsmålet bare de rette mængder.

Måske du skulle tage lidt mineraler med ... så du ka tilsætte, hvis vandet er for spinkelt ... ligesom man bruger til RO vand.
    Senest redigeret af Kaffe T : 23. October 2018 kl. 09:18
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

10. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

Sinobi (23. October 2018)

Mørkristet
    Registreringsdato
    Apr 2008
    Du kan i øvrigt drikke vandet direkte fra Slåen sø Ved Silkeborg og det smager fint. Har dog aldrig prøvet at brygge kaffe på det. Men det har Sune/E-pro måske?

Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S
    Haha - Tror jeg venter lidt med at lave kaffe af mit tis, indtil alle andre kilder er udtørrede Måske hvis en WBC-deltager på et tidspunkt gerne vil skubbe barren for kreativitet i disciplinen signaturdrik

Men ja, det tyder på, at der ikke er så mange erfaringer på området. Jeg har endnu hverken lifestraw eller andet, men forestiller mig at jeg snart kunne finde på at købe et eller ønske mig til jul måske Særligt, hvis det er ok til kaffe.
    - La Pavoni
    - Aillio Bullet R1

Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S
    Tak for fagligt indspark T! Havde ikke lige set det, da jeg postede.

Ja, resultaterne kommer nok til at variere en del, alt efter hvilken kilde, da filtreringen jo ikke tilsætter noget - så hvis der mangler mineraler, kommer de ikke af filtreringen, og ph-værdien forbliver nok den samme. Men tror nærmere jeg kommer til at medbringe flaskevand end mine egne mineraler
    - La Pavoni
    - Aillio Bullet R1

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •