Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 17 af 17

Emne: Kaffe med søvand? (life straw, Sawyer eller andre filtre)

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Jeg er egentlig ret interesseret i hvordan alm københavnsk postevand måler efter at have været igennem sådan et filter - hvad får filteret fat i af mineraler osv, hvis noget?

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Det fjerner vist ikke så mange mineraler...

Taget fra Sawyer Mini´s hjemmeside:

Does the Sawyer filter remove taste, chemicals and heavy metals from water?
    Taste
    The Sawyer filter removes taste that comes from bacteria, dirt, and green matter.

Chemicals
    The Sawyer filter does NOT remove iron, sulfur, other chemicals, or simple compounds. Taste can be masked by using flavor additives like Gatorade or crystal light (filter needs to be cleaned immediately after using them).

Heavy Metals
    The Sawyer filters are not made with charcoal. While other portable filters have charcoal, they lack in amount of media and adequate dwell time. Therefore, they only remove small amounts of heavy metals, pesticides, etc. (when used in real life applications). Try using better sources of water, if possible.

Master Brewer Jens_Muff's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2011
    Sted
    KBH S
    Det virker ret absurd, at den uden videre er angivet til at kunne filtrere 300.000 liter. Der er lifestraw mere moderat med 1.000.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

Mellemristet
    Registreringsdato
    Apr 2016
    Sted
    Aalborg
    I de gode gamle dage, da jeg stadig gad ligge i telt, har jeg lavet en del kaffe fra søvand, vand fra bæk og elv i Sverige og Norge.

Der er som udgangspunkt meget lidt kalk i vandet og bakterier/vira og lignende koges jo til døde. Det eneste problem er de områder med meget myr der giver hhv. jernsmag og kompostsmag - det vand gider man ikke bruge til kaffe, endsige drikkevand.

Noget af det bedste kaffe jeg nogensinde har fået er norsk bålkaffe (dog i svensk lapland) - et godt bål, en 3 liters gammel sort kedel på bålet med 2 liter vand og en ordentlig omgang kaffe i. Så skal det koges op - hvile - koges op igen og hvile igen, hvorefter det drikkes. En barbarisk tilberedningsmetode, der blot beviser, at det mange gange er stemningen og omgivelserne der definerer vores smagsoplevelser. Lidt a la reglen om kaffe syd for alperne.

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Det er så også en myte at kogende vand skulle være skadeligt for kaffen, men modificeret kågekaffe kan faktisk være glimrende!

Men fuldstændig korrekt at stemningen kan gøre meget, det var sådan jeg kom igennem mindre god kaffe i asien, Indien i sin tid og Afrika for nydeligt.

Det skrevet, så bliver kaffen syd fra Alperne aldrig god, det er frygteligt uagtet stemningen.

Er for i øvrigt enig i man godt kan benytte vandet visse steder i Norge, sverige mfl. Dk derimod!
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Mørkristet
    Registreringsdato
    Apr 2008
    Jeg var i går til et arrangement hvor vi arbejdede med at rense vand. En af metoderne var uv-belysning som til tider benyttes hos vandværkerne. Det så jeg denne vandrenser til camping/vandreture. Det kostede vist omkring 600 i en Spejder sport.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder  

7. De følgende brugere har takket Luwak for denne post:

Jens_Muff (4 uger siden)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Frederikssund
    En steripen er fin til at sikre at vandet ikke indeholder for mange skadelige bakterier, men husk at filtere vandet før eller efter da dafnia sagtens kan overleve uv lys.. Det er prøvet..

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •