Ventilation til rister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Luwak
    Mørkristet
    • Apr 2008
    • 390

    Ventilation til rister

    Jeg har anskaffet mig en kanalventilator og skal have lavet noget udsugning til min rister. Jeg skal også lige have anskaffet mig en hastighedsregulator, så jeg kan styre airflow I min rister.

    Det skal bruges med min lille 500g gasrister. Lige nu har jeg en lille ventilator fra Kina og noget flexrør som jeg smider ud af døren når jeg rister. Jeg rister i skuret, så jeg kan godt lave en blivende opsætning.

    Jeg får en del væske i flexrøret efter ristning. Kan dette undgås ved isolerede rør?



    Er der nogen der har erfaring med at lave ventilation og derfor har nogle gode råd?
  • Ullum
    Mørkristet
    • Sep 2013
    • 401

    #2
    Kaffe indeholder op til 20 prosent vand
    Kan du isolere rørene
    Mvh ullum

    Comment

    • Luwak
      Mørkristet
      • Apr 2008
      • 390

      #3
      Jeg kan godt isolere rørene, hvilket nok ville være at foretrække.

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        Kondens vil der altid opstå , specielt med en gas rister
        Gas der afbrændes, skaber vand ud af den del af gassen der er brint

        Dit problem er nok at du stopper varmen ligeså snart risten er slut

        på en 50 kilos rister, er der nok varme tilbage, til at fordampe vand i rørene

        Så lav dine rør, så de kan skilles ad efter rist , eller sådan at vandet løber ud et ønsket sted
        isolering vil mindske mængden af kondens

        opvamning inden rist ligeså,det gælder også emhætten i køkkenet

        Det ser vildt ud , hvis folk starter en emhætte der er kold , og har godt gang i kogegryderne ,og et langt rør til afgangen

        Så kan der pludselig komme vand retur ud af emhætten ,og det er vand der kommer igennem fedfilteret ,,not so nice

        man bør starte emhætten i god tid, for at varme rørene op, INDEN dampen skal ledes ud
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Ang at styre flowet, så kan du lade den trække mere eller mindre falsk luft, det vil hele tiden gi max flow ud af skuret , dog kan du styre hvor meget der suges igennem selve risteren

          en fordel vil være at rørene ikke bliver så varme efter det sted hvor du tilføjer den falske luft

          sidder ventilatoren så til sidst , helt uden for skuret, så skånes den mest
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • ChristianS
            Coffeeholic
            • Apr 2015
            • 1012

            #6
            Hvis du lader ventilationen køre efter endt rist, kan du måske også undgå noget af kondensen.
            Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

            Kværne: Niche Zero, Santos 01
            Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
            Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

            Comment

            Working...
            X