For fint grind til filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #16
    Er der så taget højde for tiden kaffen har stået?

    Tænker her på at en enkeltbrew, vel oftes drikkes straks efter bryg

    Hvorimod batchbrew med mindre der står 10 mand klar med en kop, oftes drikkes længere tid efter bryg

    og det er kun de store der bypasser
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #17
      Jeg fik engang en fantastisk Kenya på batchbrew i Norge. Den stod på sådan en stor termokande (måske 2 liter). Bønnerne var ristet af Jacu i Ålesund (så vidt jeg husker). Og jeg købte straks en pose af den Kenya.

      Så det er muligt at lave godt .... til mine smagsløg.

      Men ellers har jeg fået mange ikke-optimale bryg fra både små håndbryg og store batchbrew. Så det er sjældent jeg køber det. Så har ikke stort nok statistisk grundlag at vurderer de to på ... Kan bare konstaterer: filterbryg er en kunst !
      Last edited by Kaffe T; 6. October 2018, 09:12.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Rudi Fidel
        Mellemristet
        • Jan 2015
        • 227

        #18
        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
        Kan bare konstaterer: filterbryg er en kunst !
        +1



        Sendt fra min FP2 med Tapatalk
        Min hobby er alt man kan smage på :-)

        Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #19
          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
          Jeg fik engang en fantastisk Kenya på batchbrew i Norge. Den stod på sådan en stor termokande (måske 2 liter). Bønnerne var ristet af Jacu i Ålesund (så vidt jeg husker). Og jeg købte straks en pose af den Kenya.

          Så det er muligt at lave godt .... til mine smagsløg.

          Men ellers har jeg fået mange ikke-optimale bryg fra både små håndbryg og store batchbrew. Så det er sjældent jeg køber det. Så har ikke stort nok statistisk grundlag at vurderer de to på ... Kan bare konstaterer: filterbryg er en kunst !
          Tjah,,, de fleste af os har vel oplevet en kaffe der smagte bedre efter den stod en tid
          Det er jo også en faktor i ligningen
          Så en bestemt bønne er måske umulig at få ligeså god som single brew der straks bliver drukket, som den bliver som batchbrew

          det omvendte er seføli ligeså mulig

          Jeg ved at mange herinde har oplevet at kaffen smager bedre og bedre ved cupping ,,og det modsatte

          Igen det der med at man måske holder sig indenfor nogle grænser

          en bønne som risteren har optimeret til en bestemt brygmetode, bør IKKE bruges som model til at bedømme andre brygmetoder
          vi bedømmer jo normalt heller ikke en af risteren solgt som espressobønner, med et filterbryg

          Det sagt, så var vi vist et par stykker der endte med, at bruge nogle af de espressobønner vi fik ved kværnjammet,,;o) til filterbryg

          Coffee IS NOT ROCKET science ;o) its way more complicatet than that
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #20
            For fint grind til filter

            Jeg tvivler mange danske risterier ligefrem rister til deres batchbrews, det vil mig set slet ikke give mening, i det hele taget riste efter en filter brygform der er så svingende, giver mig set bare ikke mening, især ikke når den fra den ene barista til den anden vil smage forskelligt (håndbryg)

            Jeg har set enkelte risterier der har en kaffe de kun servere som batch, men kan ikke mindes det er noget jeg er stødt på i dk. De fleste danske servere den samme kaffe, dog ikke altid samme dag.

            Igen batchbrews har sjældent slået mig bagover, fået nogle fine men langt imellem. Jeg er enig med Therese at kvaliteten er ekstrem svingende, men det har også noget at gøre med smagspræferencer såvel som at filter er en kompliceret størrelse der er svær repeterbar, ja det er en kunst og svær at gøre sig klog på.

            Espresso er dog ikke meget mere konsistens, eller bedre, det er som hovedregel ekstremt lavt ekstraheret.
            Last edited by malling; 6. October 2018, 22:44.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            Working...
            X