Lagkagehuset køber 70% af Copenhagen Coffee Lab

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Juul-Andersen
    Stamgæst
    • Apr 2014
    • 772

    #16
    Bønnerne er ristet af Kontra, i hvert fald lidt endnu. De overgår til et andet firma, som jeg ikke er 100% sikker på jeg må nævne her. Men de bruger allerede de bønner i England.
    De forsøger at tage det rigtig seriøst, og det skal nok blive ganske fint, det er jeg ret sikker på. Jeg har smagt deres nye kaffe, det er ikke min foretrukne stil, men det er ganske udemærket.

    Lagkagehuset var bland andet sponsor til Dansk Kaffefestival 2018, de vil meget gerne forbedre sig, det skal bestemt anerkendes. Ikke at jeg rigtig læser nogle der sviner dem til, det var mest bare lidt insider info
    Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
    I’ve been told I like tea
    I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

    Plans stuff in my spare time ☕️👌

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
      Ang kaffen , så er den måske ikke top
      men brødet er ;o) ,,DER er det en fornærmelse at sammenligne dem med espressohouse

      Jeg kommes selv fra Haderslev, det er der Sten begyndte med sit bageri, og hans brød er bare bedre , senere slog han sig så sammen med den del sder gjorde det i kager, men allerede inden var hans kager også gode

      Hvis de opper sig, og laver kaffe i samme niveau som deres brød, så blir det godt

      Stiller var jo heller ikke kaffemand fra start af , men hans baggrund hjalp da alligevel

      Plakaten er et skræmme eksempel på hvad reklamefolk kan få igennem ,og hvor meget de tror om dem selv
      Overhovedet ikke en fornærmelse, den rammer spot on! Lagekagehuset er ikke i nærheden af det niveau man efterhånden kan finde hos andre bagere og konditor i f.eks. København, deres brød og kager er virkeligt ikke noget særligt, præcis som er tilfældet med espressohouses kaffe. Har man også spiste nævnte i andre lande med lidt højere kvalitets tradition end danmark er det blot endnu mere tydeligt. Oveni er begge mastodont kæder så sammenligningen er i allerhøjeste grad på sin plads.

      For i øvrigt er espressohouse en del bedre end det, det erstattede, Baresso, faktisk bedre end starbucks de gange hvor jeg er blevet presset til at gå der ind.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Juul-Andersen
        Stamgæst
        • Apr 2014
        • 772

        #18
        For øvrigt er Steen og Ole vist ikke en del af Lagkagehusets ejerkreds mere, så det kan jo være de har øjnet en brødmulighed i CCL. Måske vil de tilbage til rødderne, det ville på alle måder gavne CCL

        Apropos marketingsmagi. Jeg har fornyeligt set en reklame for en filterkaffe hos en unavngiven virksomhed på en plakat, som uden tvivl var en americano. Det er altså lidt fjollet
        Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
        I’ve been told I like tea
        I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

        Plans stuff in my spare time ☕️👌

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #19
          Lagkagehuset er ejet af Nordic Capital en fond der i mange år har haft base i skattely.... præcis som Espressohouse der også er ejet af skatte sky kapital fond.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #20
            Jeg syns bestemt heller ikke vi hater på Lagkagehuset. Jeg fortalte bare om min smagsoplevelse. Hvis man har hørt min podcast, ved man, at jeg giver plads til hvor forskelligt vi oplever smag - og respekterer forskellige smagspræferencer.

            Da jeg smagte deres filterkaffe, tænkte jeg at jeg forstår deres valg ... det rammer ned i den traditionelle definition af hvordan kaffe skal smage .. men bare lidt fyret op for det mørke .. som mange mainstream kaffedrikkere tolker som ekstra-lækkert (jf Starbucks succes).

            Selvom at det ikke er hvad jeg søger i kaffe - syns jeg alligevel det er sjovt at udforske ind imellem. Og hyggeligt at dele med jer andre kaffe-enthusiaster herinde. Og så vil jeg meget gerne høre hvordan I andre oplever det samme kaffe. Så skriv det - i stedet for at gøre det til et spørgsmål om kaffen er god eller dårlig.

            Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
            Bønnerne er ristet af Kontra, i hvert fald lidt endnu.
            Syns det er lang tid siden jeg hørte at det var stoppet med at få ristet hos Kontra - og selv startede risteri (giver også mening når man har så mange butikker). Da jeg var i Lagkagehuset her i weekenden stod der ikke Kontra nogen steder. Det husker jeg ellers at der gjorde for nogle år siden. Men du har måske bedre viden end mig.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #21
              Syntes det ser ud til Lagkagehuset er ved at lave en "Joe & The Juice" men under navnet "Copenhagen Coffee Lab & Bakery"
              med outlets i både Portogal og Tyskland til en start, så det er nok mest kassetænkning fra investeringsselskabernes side

              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #22
                Lagkagehuset køber 70% af Copenhagen Coffee Lab

                Det er en kapitalfond der er ejeren, så det er ganske som forventet og kvaliteten vil nok desværre også blive derefter, syntes personligt det har kunne ses med både Meyer/Løgismose.

                Det her en tendens vi ser nu hvor Kapitalfonde mfl. har fået øjnene op for gourmet branchen det er bl.a. set med opkøb af Blue Bottle mfl. og vi har formentligt kun set starten på det, med først opkøb af Baresso, CCL og tidligere med

                Meyers/Løgismose og dermed kontra som jo også blev købt af kapitalfonden IK Invest for 4 år siden.

                Denne form har kun et formål at skaffe afkast til investorerne og de har ingen kærlighed eller respekt for faget.
                Last edited by malling; 10. September 2018, 11:36.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Juul-Andersen
                  Stamgæst
                  • Apr 2014
                  • 772

                  #23
                  Hvor ser du det er deres plan? Søgningen fører til en søgning uden resultater

                  Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                  Syntes det ser ud til Lagkagehuset er ved at lave en "Joe & The Juice" men under navnet "Copenhagen Coffee Lab & Bakery"
                  med outlets i både Portogal og Tyskland til en start, så det er nok mest kassetænkning fra investeringsselskabernes side

                  https://www.google.com/search?tbm=lc...=1536569769455
                  Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                  I’ve been told I like tea
                  I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                  Plans stuff in my spare time ☕️👌

                  Comment

                  • Juul-Andersen
                    Stamgæst
                    • Apr 2014
                    • 772

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Jeg syns bestemt heller ikke vi hater på Lagkagehuset. Jeg fortalte bare om min smagsoplevelse. Hvis man har hørt min podcast, ved man, at jeg giver plads til hvor forskelligt vi oplever smag - og respekterer forskellige smagspræferencer.

                    Da jeg smagte deres filterkaffe, tænkte jeg at jeg forstår deres valg ... det rammer ned i den traditionelle definition af hvordan kaffe skal smage .. men bare lidt fyret op for det mørke .. som mange mainstream kaffedrikkere tolker som ekstra-lækkert (jf Starbucks succes).

                    Selvom at det ikke er hvad jeg søger i kaffe - syns jeg alligevel det er sjovt at udforske ind imellem. Og hyggeligt at dele med jer andre kaffe-enthusiaster herinde. Og så vil jeg meget gerne høre hvordan I andre oplever det samme kaffe. Så skriv det - i stedet for at gøre det til et spørgsmål om kaffen er god eller dårlig.



                    Syns det er lang tid siden jeg hørte at det var stoppet med at få ristet hos Kontra - og selv startede risteri (giver også mening når man har så mange butikker). Da jeg var i Lagkagehuset her i weekenden stod der ikke Kontra nogen steder. Det husker jeg ellers at der gjorde for nogle år siden. Men du har måske bedre viden end mig.
                    Jeg ved de skifter langsomt i de kommende måneder. London har skiftet. Der er ikke oprettet eget risteri i dk endnu, men der planlægges
                    Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                    I’ve been told I like tea
                    I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                    Plans stuff in my spare time ☕️👌

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                      Hvor ser du det er deres plan? Søgningen fører til en søgning uden resultater
                      Jeg gætter på du browser fra en mobil? :-)

                      Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvad deres plan er, men syntes det kunne se ud til de vil udvide internationalt med navnet "Copenhagen Coffee Lab & Bakery" istedet for lagkagehuset, men det er selvfølgelig kun et gæt

                      Linket ser sådan ud fra en pc
                      Click image for larger version

Name:	ccl-int.jpg
Views:	1
Size:	55,3 KB
ID:	231050
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Juul-Andersen
                        Stamgæst
                        • Apr 2014
                        • 772

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                        Jeg gætter på du browser fra en mobil? :-)

                        Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvad deres plan er, men syntes det kunne se ud til de vil udvide internationalt med navnet "Copenhagen Coffee Lab & Bakery" istedet for lagkagehuset, men det er selvfølgelig kun et gæt

                        Linket ser sådan ud fra en pc
                        [ATTACH=CONFIG]13515[/ATTACH]
                        Nemlig ja, mobil.

                        Sjovt. Jeg kan kun finde at Steen og Ole er udtråd af firmaet, og har solgt alt fra
                        . Ironisk nok benytter lagkagehuset navnet Steen og Ole i London.

                        Det skulle da også undre mig en del hvis lagkagehuset havde noget med CCL og bakery at gøre, da de netop skifter til et andet risteri.

                        Mon ikke Steen og Ole ser et nyt eventyr. Lad os håbe de søger mod rødderne
                        Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                        I’ve been told I like tea
                        I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                        Plans stuff in my spare time ☕️👌

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #27
                          Apropos kaffesteder med stifteren(s) navn ... hvor navnet kører videre, selvom stifteren ikke er ejer mere.

                          Jeg har bemærket at Kents kaffelaboratorium er væk i Nørre Farimagsgade ... Den blev startet af Kent (var det ikk Nielsen?), som vandt noget baristakonkurrence ... Men han gik konkurs. Stedet blev overtaget af en anden, som bibeholdt navnet. Men nu er han måske lukket ? Umiddelbart kan jeg ikke lige se stedet har fået ny adresse.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                            Syntes det ser ud til Lagkagehuset er ved at lave en "Joe & The Juice" men under navnet "Copenhagen Coffee Lab & Bakery"
                            med outlets i både Portogal og Tyskland til en start, så det er nok mest kassetænkning fra investeringsselskabernes side
                            Det med CCL i Portugal startede nu i 2015 eller deromkring.
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #29
                              Nu er det ikke så tit at jeg køber kaffe ude ... Det er simpelthen for tit for ringe ... Men jeg syns det er meget sjovt at orienterer sig ind imellem.

                              Jeg ku huske at jeg i september havde skrevet herinde om Lagkagehuset. Og ikke var så glad.

                              Men igår var jeg på kaffe-safari med Politiken. De brugte mig som smagsdommer til at vurderer de store kæder på Barista-kaffe-markedet i KBH. Af de 5 vi prøvede, faldt lagkagehuset bedst ud ... Det var lige før jeg tog deres americano med mig (vi købte latte + americano hvert sted, til deling alle tre, smagte bare nogle sips af hver og så videre).

                              Hvorfor denne forskel ? Måske har Lagkagehuset flyttet sig siden da. Måske er det bare de sædvanlige udsving. Kaffe er jo svært at lave konsistent over det hele. Og så var det i september jo filterbryg. Mens det igår var fra espressomaskinen.


                              Click image for larger version

Name:	ArtikelKlip1mSteam.jpg
Views:	1
Size:	43,9 KB
ID:	231167
                              Click image for larger version

Name:	ArtikelKlip4.jpg
Views:	1
Size:	38,2 KB
ID:	231168

                              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                              Apropos Lagkagehuset ... jeg smagte lige deres filterkaffe.

                              Da jeg sku til at bestille, spurgte jeg lige hvor længe den havde stået. Jeg ku se det var en af de store filterbryggere, som brygger ned i en flere-liter-termokande.

                              Ikke sikkert de ku svare. Men man kan jo altid spørge. De svarede: "Der skal laves en ny".

                              Da de skulle til at hælde det gamle ud, spurgte jeg om jeg ku få en smagsprøve på det. Jep. Jeg fik i en lille espressokop. Til start var der den her brede chokoladesmag. Og sådan mere intens og kraftig end mainstream kaffe (=tyder på lidt mørkere ristegrad). Men så kom der noget bitterhed og træls smag frem. Nå, det er nok fordi den har stået så længe.

                              Da det nye bryg var færdigt, valgte jeg med mælk. Så jeg ku ikk sammenligne de to direkte.

                              Den med mælk var samme indtryk: klassisk bred kaffesmag, chokolade. Umiddelbar fin nok. Og kan virkelig ikke forskrække nogen. Men også kedelig i længden.

                              Men det var kun da den var varm. Da den kølede ned, kom der noget grimt frem i smagen.

                              Og bagefter havde jeg længe en grim eftersmag hængende. Øv.

                              Men det er næppe noget flertallet af kaffedrikkere bemærker. Moderne mennesker bemærker typisk ikke sådan noget. Man fjerner det bare med noget andet. Spearmint tyggegummi ka tage det meste. Engang for mange mange år siden var jeg kommet ind i vane med at tage tyggegummi flere gange om dagen. Jeg ville godt stoppe, men det var svært. Trods der ikke var noget nikotin, koffein eller andet i det. Senere hvor jeg blev bedre til at bemærke hvad der foregår i smagen, opdagede at nogle ting efterlader min mund med en grim eftersmag, som bare bliver hængende. Og så er det jeg har trang til at fjerne det med noget andet.
                              Last edited by Kaffe T; 25. January 2019, 21:48.
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              • kidcaffeine
                                Espresso
                                • Sep 2016
                                • 585

                                #30
                                Måske deres opkøb af Copenhagen Coffee Lab? De bønner man køber hos dem er i hvert fald nogle andre nu
                                Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                                Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                                Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                                Comment

                                Working...
                                X