Lagkagehuset køber 70% af Copenhagen Coffee Lab

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RasmusDJ
    Stamgæst
    • Mar 2012
    • 950

    Lagkagehuset køber 70% af Copenhagen Coffee Lab

    Hey alle

    Jeg så lige denne nyhed den anden dag, jeg har været vældig glad for at komme på CCL eller nu CUB. Det giver selvfølgelig god mening at de har delt det op i to selskaber. Men nu er det interessante, bliver lagkagehusets kaffe bedre, eller skal bliver det CUBs coffee som det går ud over, der er nok ikke nogen tvivl om at den bedste forretning er at satse på lagkagehuset.



    //Rasmus
    //Rasmus Bonnesen
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Oprindeligt indsendt af RasmusDJ Se indlæg
    Hey alle

    Jeg så lige denne nyhed den anden dag, jeg har været vældig glad for at komme på CCL eller nu CUB. Det giver selvfølgelig god mening at de har delt det op i to selskaber. Men nu er det interessante, bliver lagkagehusets kaffe bedre, eller skal bliver det CUBs coffee som det går ud over, der er nok ikke nogen tvivl om at den bedste forretning er at satse på lagkagehuset.



    //Rasmus
    Jeg tror egentlig bare CUB kan købe deres kaffe et andet sted, hvis de synes niveauet falder. Selvom det jo er oplagt, når det ligger lige ved siden af deres bar.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Er det ikke nogle år siden at kaffebaren i Boldhusgade blev skilt fra Copenhagen Coffee Lab, som så primært var risteriet på Amager ? I avis-artiklen står der også "I Danmark er Copenhagen Coffee Lab udelukkende et kafferisteri".

      Dengang fortalte en af hovedkræfterne i kaffebaren, at de fortsat kom og ristede på CCL risteriet. Altså ristede selv. En tand lysere end dét CCL kaffe ellers kører med (tættere på mellemristet).

      Dengang Copenhagen Coffee Lab startede fortalte de at ejerne var Kalles Kaffe. Her i artiklen er det vendt om "Ud over kafferisteri og kaffebarer står Copenhagen Coffee Lab også bag Kalles Kaffe, der er Danmarks største leverandør af mobile kaffebarer." Så vidt jeg ved eksisterede Kalle Kaffe før CCL. Nå, men kaffesalg fra knallerter er åbenbart god business "Kalles Kaffe har i de seneste to regnskabsår haft et samlet overskud på 1,3 mio. kr."
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Lagkagehuset køber 70% af Copenhagen Coffee Lab

        CCL kan af naturlige årsager ikke have været bag kalles kaffe der startede op 4 år forinden.

        Hvordan ejerskabet helt konkret er strikket sammen kan man så kun gætte sig frem til, indtil man har hørt fra dem.

        Men syntes også at erindre at Kalle var en del af ejerkredsen af CCL.

        Er sjældent super begejstret når kæder, fonde og dets lige overtager “specialforretninger” det føre yderst sjældent noget positivt med sig.
        Last edited by malling; 8. September 2018, 08:34.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          CCL kan af naturlige årsager ikke have været bag kalles kaffe der startede op 4 år forinden.

          Hvordan ejerskabet helt konkret er strikket sammen kan man så kun gætte sig frem til, indtil man har hørt fra dem.

          Men syntes også at erindre at Kalle var en del af ejerkredsen af CCL.

          Er sjældent super begejstret når kæder, fonde og dets lige overtager “specialforretninger” det føre yderst sjældent noget positivt med sig.
          Man behøver ikke gætte, hvis man slår det op ;-)



          Klik "ejer forhold" og klik "ophørte ejere" manden bag kalles kaffe hedder J.S.K. ;-)

          J.S.K. Fratrådte virksomheden den 27.02.2017.

          Om forretningen så har været en guldgruppe kan man så vurderer her https://www.proff.dk/regnskab/karlse...g/GRCTX0I0094/
          Personale omkostningerne har i hvert fald været store :-)

          Stifteren J.S.K. er i dag direktør i CCL, men har solgt sine anparter i CCL 20.08.2018, sidder dog tilbage med imellem 10-15% i CCL igennem VOOM HOLDING ApS
          Last edited by Jack; 8. September 2018, 11:19.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Ja Kalles kaffe blev startet op af Jacob Karlsen (Aka Kalle) og kan se jeg ikke husker helt forkert, angående ham som værende en del af ejerkredsen af CCL.

            Når jeg skriver man kan gætte, skal det også forstås ud fra at mange firmaer i dag er ejet af holding selskaber, “skuffeselskaber” og andre mere eller mindre lyssky foretagende, hvor man ikke kan regne med at den opgivne ejer(e), direktører, bestyrelse er det af mere end navn.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Interessant at følge med i ... selvom det ikke direkte har noget med smagen af kaffe at gøre.

              Og så alligevel:

              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              Er sjældent super begejstret når kæder, fonde og dets lige overtager “specialforretninger” det føre yderst sjældent noget positivt med sig.
              Jeg syns det er sjovt at følge med i hele kaffe-smags-landskabet. Hvordan det forskellige kaffe smager. Og hvordan de forskellige risterier og kaffebarer udvikler sig over tid.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Apropos Lagkagehuset ... jeg smagte lige deres filterkaffe.

                Da jeg sku til at bestille, spurgte jeg lige hvor længe den havde stået. Jeg ku se det var en af de store filterbryggere, som brygger ned i en flere-liter-termokande.

                Ikke sikkert de ku svare. Men man kan jo altid spørge. De svarede: "Der skal laves en ny".

                Da de skulle til at hælde det gamle ud, spurgte jeg om jeg ku få en smagsprøve på det. Jep. Jeg fik i en lille espressokop. Til start var der den her brede chokoladesmag. Og sådan mere intens og kraftig end mainstream kaffe (=tyder på lidt mørkere ristegrad). Men så kom der noget bitterhed og træls smag frem. Nå, det er nok fordi den har stået så længe.

                Da det nye bryg var færdigt, valgte jeg med mælk. Så jeg ku ikk sammenligne de to direkte.

                Den med mælk var samme indtryk: klassisk bred kaffesmag, chokolade. Umiddelbar fin nok. Og kan virkelig ikke forskrække nogen. Men også kedelig i længden.

                Men det var kun da den var varm. Da den kølede ned, kom der noget grimt frem i smagen.

                Og bagefter havde jeg længe en grim eftersmag hængende. Øv.

                Men det er næppe noget flertallet af kaffedrikkere bemærker. Moderne mennesker bemærker typisk ikke sådan noget. Man fjerner det bare med noget andet. Spearmint tyggegummi ka tage det meste. Engang for mange mange år siden var jeg kommet ind i vane med at tage tyggegummi flere gange om dagen. Jeg ville godt stoppe, men det var svært. Trods der ikke var noget nikotin, koffein eller andet i det. Senere hvor jeg blev bedre til at bemærke hvad der foregår i smagen, opdagede at nogle ting efterlader min mund med en grim eftersmag, som bare bliver hængende. Og så er det jeg har trang til at fjerne det med noget andet.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Da jeg var i Lagkagehuset havde de det her plakat-foto hængende på væggen:

                  Click image for larger version

Name:	FullSizeRender.jpg
Views:	1
Size:	69,6 KB
ID:	231044

                  Er det kun mig ... eller syns I også noget med håndstillingen på tamperen ser forkert ud ?
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Alt på det billede ser forkert ud!

                    Du vil jo heller ikke have en pitcher stående der IRL, vinklen på PF er mærkelig og så holder han Tamperen forkert
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • holberg19
                      Lysristet
                      • Jan 2016
                      • 135

                      #11
                      Så længe der tampes lige/jævnt og med et tilstrækkeligt tryk, så kan man vel holde som man lyster.

                      Hvorfor hater vi egentlig på lagkagehuset nu (jeg har aldrig hørt dem prale med deres evner ud i kaffebrygning)?

                      Comment

                      • kidcaffeine
                        Espresso
                        • Sep 2016
                        • 585

                        #12
                        Jeg vil da også gerne være kontrær og melde ud, at jeg ofte har købt deres ristede bønner med hjem - og slet ikke synes de er dårlige Dem jeg har fået vil jeg kalde medium ristede, og de giver et helt klassisk comfort shot med chokolade osv.

                        Jeg har endnu ikke serveret det for nogen, der ikke kunne lide dem, så ingen klager herfra
                        Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                        Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                        Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
                          Så længe der tampes lige/jævnt og med et tilstrækkeligt tryk, så kan man vel holde som man lyster.

                          Hvorfor hater vi egentlig på lagkagehuset nu (jeg har aldrig hørt dem prale med deres evner ud i kaffebrygning)?
                          Jeg forstår ikke man kan blive “stødt” af når nogle pointere åbenlys forkert teknik. For du kan ikke tampe jævnt hvis du holder tamperen sådan, der er faktisk et begrænset antal måder du kan holde på og opnå det!

                          Det samme gælder distribuering af kaffen, der er få der giver jævne ekstraktioner men mange der er ubrugelige.

                          Vi kommer aldrig videre hvis vi ikke holder fast i der er en korrekt måde og masse forkerte. Det her handler om højne niveauet og gøre det mere konsistent, det sker aldrig hvis vi ikke får udbredt en ordentlig teknik, vi skal forstå det er et håndværk, ligesom alle andre håndværk er der korrekte måder og uhensigtsmæssige.

                          Ingen hater lagekagehuset, jeg vil bare ikke smide mine penge der, fordi det bare ikke oser af kvalitet, jeg smider helst ikke penge steder der ikke har en håndværksmæssig kvalitet og respekt for faget, jeg ser lagekagehuset som den danske konditor/bageri udgave af Espresso House.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #14
                            Ang kaffen , så er den måske ikke top
                            men brødet er ;o) ,,DER er det en fornærmelse at sammenligne dem med espressohouse

                            Jeg kommes selv fra Haderslev, det er der Sten begyndte med sit bageri, og hans brød er bare bedre , senere slog han sig så sammen med den del sder gjorde det i kager, men allerede inden var hans kager også gode

                            Hvis de opper sig, og laver kaffe i samme niveau som deres brød, så blir det godt

                            Stiller var jo heller ikke kaffemand fra start af , men hans baggrund hjalp da alligevel

                            Plakaten er et skræmme eksempel på hvad reklamefolk kan få igennem ,og hvor meget de tror om dem selv
                            Last edited by Coffee makes the world go; 9. September 2018, 22:21.
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • Coffee makes the world go
                              Master Brewer
                              • Jan 2010
                              • 5082

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                              Jeg vil da også gerne være kontrær og melde ud, at jeg ofte har købt deres ristede bønner med hjem - og slet ikke synes de er dårlige Dem jeg har fået vil jeg kalde medium ristede, og de giver et helt klassisk comfort shot med chokolade osv.

                              Jeg har endnu ikke serveret det for nogen, der ikke kunne lide dem, så ingen klager herfra
                              Dengang jeg kikkede efter, da stod der Kontra på noget af udstyret

                              MEN kan ikke sige med sikkerhed at bønnerne var derfra
                              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                              Comment

                              Working...
                              X