Hvad kan et kaffefiilter..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KThorlund
    Mellemristet
    • Jul 2017
    • 165

    Hvad kan et kaffefiilter..?

    Hej,

    nu har jeg fået fat i en Hario V60 to-kops tragt og kande, for at se om det kan udkonkurrere farmors gamle plastik tragt.. Må indrømme at jeg nok ikke kan smage nogen forskel på de to tragte, men placeboen har virkelig en god effekt.

    Hvad kan Hario, som er de mange penge værd i forhold til en anden tragt?

    En anden ting. Jeg så tilfældigt i Netto, at de skal have 8 kr for 200 Le Chef filtre.
    Første hit på Google giver at 40 Hario filtre koster 28 kr.. Begge dele kan sikkert findes både dyre og billigere.. Ud får ovenstående, 4 øre for et filter i Netto. 70 øre for at Hario filter. Det må så give, at et Hario filter koste 1650 % mere...

    Hvorfor? Hvad kan et kaffefilter? Og hvad retfærdigør, at Hario koster så meget mere? Et eller andet sted på de da grine af os.. - Jeg forstår det ikke.. Men jeg ender nok med at købe Hario filterne fordi prisen og placeboen bilder mig ind, at det er så meget bedre. Altså vanvittig meget bedre..

    Kjeld
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    #2
    Det er egentligt et rigtigt fint spørgsmål

    At hælde vand igennem malede bønner er vel egentligt ikke så kompliceret. Der skal dog ikke bruges meget tid på Google for at finde den ene fristil efter den anden udi, hvorfor folk har valgt den ene bryggetragt fremfor den anden.
    Der er nok, som du skriver, en del placebo inde over, men om man brygger i en spids eller fladbundet tragt kan dog rent teknisk forklares at resultere i forskellige resultater.

    Jeg vil ikke forsøge at kloge mig i det, men jeg kan fortælle, at jeg har brygget på Kalita Wave i nogle år og netop har købt en Hario V60 (igen-igen) for at forsøge mig med en spids fætter, nu her efter at rutinen og erfaringen er en anden.
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Hvad kan et kaffefiilter..?

      Problemet med de gammeldaws filterholder er først og fremmest formen, det er ikke nær så nemt at hæld i en form der ikke er kugle rund, og det er svære at gøre ligeså præcist.
      Formen er også uens forstået således den ene side er længere end den anden og har et andet fald og dermed forskel i tykkelsen på kaffen, det er svært at se hvordan du på nogen måder skulle opnå en jævn ekstraktion.

      Tykkelsen på filtrene er ofte også problematiske i forhold til flow og smag og samlingen i bunden er ikke optimal kontra samlingen i siden.

      Hario filtre betaler man også for udbud og efterspørgsel, hvis flere bryggede med hario ville der også være flere der ville producere filtre hertil og prisen ville være lavere, i asien koster de absolut ingen ting. Det er en vestlig ting at det koster en halv arm og ben.

      Generelt syntes jeg heller ikke de de nær så klare i bryggen selvom man prøver at følge gængse forskrifter med flad bund osv. Men du kan da sagtens få gode bryg med det, men det når aldrig helt samme top niveau som v60, Wave og lignende.

      Jeg er totalt upåvirket af brands, jeg er mere tilbøjelig til at være skeptisk.

      Jeg har testet det, btw.
      Last edited by malling; 6. August 2018, 12:02.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • xhofa
        Lysristet
        • Feb 2016
        • 82

        #4
        Jeg har en Wilfa Svart Pour Over jeg bruger af og til, har altid brugt det med et Hario filter, jeg lige bukker spidsen på. Skulle så lige prøve med et almindelig "budget" filter, der var flad i bunden. Med præcis samme bønne og kværn, stoppede filteret inden alt vandet var løbet ud af tragten. Og det er selvom jeg ikke kværner specielt fint. Det har undret mig en del.

        Comment

        Working...
        X