Kaffe i varmen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Juul-Andersen
    Stamgæst
    • Apr 2014
    • 772

    #16
    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Måske du selv skulle prøve at spørge en hel kineser istedet for en halv ;-)

    Eller du kan bruge første hit på Google http://blog.tutorming.com/expats/why...rink-hot-water
    det har intet med de er bange for bakterier at gøre

    Jeg har været flere gange i Kina end du har plads i dit pas
    Du kunne jo også prøve at læse det du selv linker til...

    “However, the suggested benefits of consuming hot water do not solely originate from ancient Chinese medicine. Many people boil their water because they consider it a way to kill off microbes and bacteria. Drinking straight from the tap is also seen as a big no-no for many Chinese people nowadays; 生水 (shēng shuǐ), or “raw water,” is believed to cause stomach and intestinal complications if ingested because it has not been processed and “cleaned.””

    Jeg har serveret varmt vand til flere kinesere end du har fyldte pas.. og i øvrigt arbejdetsammen med en hel del kinesere, både halve og hele som du så fint kalder dem...

    jeg søgte alene at bygge på din ellers glimrende iagtagelse af den kinesiske kultur, men jeg beklager, du skal få lov til at beholde din ret til at være altvidende.

    Back on track, så drikker jeg selv stadig både varme og kolde kaffedrikke i varmen, accurat lige som jeg drikker både varme og kolde drikke når Danmark er 5 minus grader. Jeg kan også sagtens spise en is i minusgrader, det rører mig overhoved ikke
    Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
    I’ve been told I like tea
    I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

    Plans stuff in my spare time ☕️👌

    Comment

    • Juul-Andersen
      Stamgæst
      • Apr 2014
      • 772

      #17
      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
      Det har intet med bakterier at gøre (oprindeligt, det er en nyre overbygning) men har rødder i deres kultur og dermed tro, filosofi og skikke.

      I indien har de også lang tradition for at drikke varme drikke især når det er aller varmest, det er på mange ashrams bandlyst at drikke noget eller spise noget der er koldt da det går imod deres tro og den filosofi der ligger bag, så der drikker du stuetemperet vand, dvs. 30 grader plus og varmt urte te. Men det er en længere udredning.

      De fleste steder i Asien har for i øvrigt adgang til vand der er renset for mineraler og bakterier, enten gennem standere placeret i by billedet eller hvor man køber 5-10l dunke som man så får transporteret hjem som så benyttes til al drikke og madlavning.
      Har aldrig været i Kina, jeg kan kun fortælle hvad de fortæller mig. Jeg har fået fortalt en milliard gange at de mener det er sundere end at drikke koldt vand, men lige så mange gange at de er bange for bakterier.
      Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
      I’ve been told I like tea
      I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

      Plans stuff in my spare time ☕️👌

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #18
        Radioudsendelse om kaffe i Vietnam (der er også varmt)

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #19
          Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
          Har aldrig været i Kina, jeg kan kun fortælle hvad de fortæller mig. Jeg har fået fortalt en milliard gange at de mener det er sundere end at drikke koldt vand, men lige så mange gange at de er bange for bakterier.
          Sundhedsaspektet er hvertfald af ældre dato, så rådet om at drikke varmt vand er af ældre dato.

          Frygten for bakterier er derimod meget ny, og deres viden om denne er skræmmende lav. De frygter ofte andres bakterier og bakterier i vand og lignende, men mange steder i asien overser de den største fare for baktier såsom ved fødevarehåndtering, tilberedning og rengøring i forbindelse hermed. Det kan se rent ud på overfladen men at forstå det ikke er li med det er rent mangler rigtigt mange steder, hvorfor madforgiftning er temmelig udbredt.

          Indien slår dog alt, det ser ikke engang rent ud [emoji23] der er hygiejne mange steder ikke eksisterende.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #20
            Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
            Jeg har serveret varmt vand til flere kinesere end du har fyldte pas.. og i øvrigt arbejdetsammen med en hel del kinesere, både halve og hele som du så fint kalder dem...

            jeg søgte alene at bygge på din ellers glimrende iagtagelse af den kinesiske kultur, men jeg beklager, du skal få lov til at beholde din ret til at være altvidende.
            Beklager linket det gik stærkt, den halve kineser er undertegnet, jeg bor i HK 50% af tiden og halvdelen af min familie er kinesere. så det er vist ikke mig som forsøger på at være alt altvidende, min iagttagelse var faktisk ikke andet end Malling har ret i hvad som han skriver.
            Last edited by Jack; 29. July 2018, 15:50.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • kidcaffeine
              Espresso
              • Sep 2016
              • 585

              #21
              Spændende off-topic diskussion, men hvad drikker resten af forummets læsere i varmen? ;-)
              Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
              Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
              Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

              Comment

              • dkduck
                Grøn bønne
                • Dec 2011
                • 47

                #22
                Både alm. sort varm kaffe og iskaffe, fortrækker kaffe as it is [emoji6]


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Comment

                • SorenS
                  Grøn bønne
                  • Mar 2017
                  • 37

                  #23
                  Her er der også kommet iskaffe ind i mellem dagens Americano

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #24
                    Jeg har først nu fundet på at lave nogle ekstra skud espresso om morgenen (hvor jeg drikker varm kaffe) ... og så blande dem op med vanilie-sirup (mit eget indkog af sukker + vaniliestang) ... og så sætte i køleskabet.

                    Så skal jeg bare lige blandet det med mælk og isterninger. Bum. Hurtig ice-latte senere på dagen uden at tænde espressomaskine.

                    Men jeg ka godt se jeg hænger lidt fast i ice-latte-tankegangen. Jeg har ikke udforsket espresso-drikke uden mælk ... men min smagsløg fanger også nemt nogle bitterstoffer og grimme smage i espresso .. som bliver tydeligere ved nedkøling ... og som mælk og sukker dulmer.

                    I øvrigt ... når jeg smager på et espressoskud med sukker i ... koldt eller varmt ... jeg syns det giver en mærkelig smag ... altså ud over det søde fra sukkeret.
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • KThorlund
                      Mellemristet
                      • Jul 2017
                      • 165

                      #25
                      Jeg synes is-kaffe bliver super lækker hvis jeg laver den med kondensmælk. En spiseske kondensmælk, massere af isterninger, et par gode shots i et stort glas. Det kan kun gå for langsomt at lave en mere..

                      Men generelt er mest den varme kaffe, som bliver drukket i varmen.

                      Comment

                      • kidcaffeine
                        Espresso
                        • Sep 2016
                        • 585

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                        Jeg har først nu fundet på at lave nogle ekstra skud espresso om morgenen (hvor jeg drikker varm kaffe)...
                        Har du så bare kolde skud liggende i køleskabet i løbet af dagen, klar til brug? Mister de noget ved at blive opbevaret sådan?
                        Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                        Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                        Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                        Comment

                        • ChristianS
                          Coffeeholic
                          • Apr 2015
                          • 1012

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                          I øvrigt ... når jeg smager på et espressoskud med sukker i ... koldt eller varmt ... jeg syns det giver en mærkelig smag ... altså ud over det søde fra sukkeret.
                          Det kender jeg også. Jeg har ikke rigtig kunne sætte den helt på plads, men for mig er der noget ved smagen, der minder mig om eftersmagen af guldkorn som barn... [emoji4]
                          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                          Kværne: Niche Zero, Santos 01
                          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                            Har du så bare kolde skud liggende i køleskabet i løbet af dagen, klar til brug? Mister de noget ved at blive opbevaret sådan?
                            Det smager fint. Selv næste dag.

                            Skal ikke ku sige på et målfoto om der er forskel på friskt og 8-timer gammelt skud opbevaret på køl med sukker. Men min fornemmelse er at de smage som træder frem i det kolde og med al det mælk og sukker og vanilie ... det er de stabile smage, som ikke ændrer sig så hurtigt.

                            Har du prøvet TCC's kaffe-softice ? Jeg husker noget om at den er lavet på deres Espresso 1 blend. Når man bestiller, kommer isen ud af soft-ice-maskinen med kaffen indbygget. Der laves ikke friske skud til hver servering. Så de syns vist heller ikke det er noget problem.
                            Last edited by Kaffe T; 30. July 2018, 17:23.
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
                              Det kender jeg også. Jeg har ikke rigtig kunne sætte den helt på plads, men for mig er der noget ved smagen, der minder mig om eftersmagen af guldkorn som barn... [emoji4]
                              Ja, noget i den retning ka jeg godt tilslutte mig ... guldkorn ... men ikke på en charmerende måde.
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                #30
                                Lille signatur sommer drink

                                Billeder siger mere end ord, næste gang hælder jeg lidt mindre danskvand i

                                Click image for larger version

Name:	IMG_7655 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	82,3 KB
ID:	231279 Click image for larger version

Name:	IMG_7656 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	55,8 KB
ID:	231280

                                Click image for larger version

Name:	IMG_7657 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	52,7 KB
ID:	231281 Click image for larger version

Name:	IMG_7658 [800x600].jpg
Views:	1
Size:	61,6 KB
ID:	231282
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X