EK43s singe dose hopper 3D-print

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    EK43s singe dose hopper 3D-print

    Mens jeg går og venter på at få min endelige EK43s, har jeg kigget efter et alternativ til den enorme tragt, den kommer med.
    Jeg har fundet et par alternativer, som kan downloades til 3D-print, men den ene var for ringe konstrueret og den anden var ikke pæn.
    Jeg kan se på Instagram, at Titus laver en udgave i stål, men jeg synes ikke, at proportionerne passer til kværnen.

    Derfor måtte jeg til knapperne og lave min egen, som kan downloades her fra TinkerCAD.

    Den er i 5mm godstykkelse hele vejen og øverst i den nederste cylinder går den skrå del af tragten 1,5mm ind over i en læbe, så den passer med dimensionerne af kværnhuset (Hvis det giver mening - Det kan ses på filen). Øverste diameter er 110mm, ligesom indikationsskiven på kværnen.

    Jeg har kun lige "lavet" den, så jeg kan ikke garantere pasformen 100%, men jeg har "measured twice", så at sige Den skal nok passe på kværnen, men placering af skruehullet og den helt myrehårsnøjagtige pasform afhænger jo af 3D-printer, filament og materiale-krympning.

    Er der nogen på E-bar, der kan printe sådan en fætter rimeligt billigt, så jeg kan finde ud af, om den er helt splif?
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    #2
    Hej Thomas,
    Har du set Steffen Lavs hopper på EK43s-tråden? Den er printet, og han udleverer gerne sine STL-filer. Jeg kom aldrig videre med vores AM-udstyr på jobbet, så jeg har ikke selv prøvet det af, men Steffen har jo prøvet den på sine “hjemmelavede” EK43s. Designet er i 3 dele: låg, hopper, og “krave”.
    Mvh Heine
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Mahlkonig Short Hopper for EK43 / K30 Grinders 500g cpl. with lid

      Mon ikke den også kan købes i DK, så får du også mulighed for at lukke af for bønnerne
      Mahlkoenig EK43 / EK43S Short Hopper - Complete The EK43 mini-hopper is the perfect accessory for streamlining your EK43 or EK43S for espresso workflow. It includes a spring loaded closing device that will automatically close upon release.


      Måske kan du bruge en Glas Hario V60-02 ;-)
      Click image for larger version

Name:	Untitled-1.jpg
Views:	1
Size:	37,4 KB
ID:	230994

      Eller den her fra
      Handcrafted stainless steel, copper or brass. Will fit the Mahlkonig EK43. Dimensions (D) x (H): 13cm x 30cm. All of our items are handcrafted to order. Please allow a lead time of approximately 2 to 3 weeks.


      Meen måske er det bare sjovere at printe en selv
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • T.Bidstrup
        Mellemristet
        • May 2014
        • 296

        #4
        Ja, Lavs udgave er også fin. Måske han vil dele nogle billeder og detaljer her? Lav?

        Mahlkönigs short hopper er, i mine øjne, voldsomt afskyelig. De har den på La Cabra, og i mine øjne passer den på ingen måde til kværnen.
        Jeg kender også den fra Artisan Smith ... Rustfri stål ... Mja ...

        Smag og behag, som man siger. Jeg gør mig heller ingen illusioner om, at min udgave falder i alles smag, men den skulle da lige deles.

        Jeg har en kontakt, som kan lave noget lækkert CNC-arbejde. Jeg skal lige have fat i ham for at se, om han kan lave en lækker udgave i alu eller i noget plastik af samme kvalitet, som den originale traget er lavet i.
        Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Jeg har en ven i HK, han har den høje med den store hopper, han føler det er lidt som at spille baskeball, at smide bønne i ;-)
          men han har brug for at kunne åbne og lukke for bønnerne i hans arbejdes flow, så han ville ikke nøjes med en uden spjæld.
          så det kommer også meget an på hvilket arbejdes flow man har, hvad som passe.. dit projekt lyder spændende, håber du deler når du kommer længere :-)
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Denne her har Citrushund 3D-printet

            Click image for larger version

Name:	EK43 tragt.jpg
Views:	1
Size:	24,9 KB
ID:	230997
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Lav
              Coffeeholic
              • Dec 2014
              • 1213

              #7
              Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
              Ja, Lavs udgave er også fin. Måske han vil dele nogle billeder og detaljer her? Lav?
              Det vil jeg da
              Her er den hopper jeg har tegnet og selv bruger (inkl låg) i både STEP og STL version lige til at printe.
              Venligste hilsner, Steffen

              Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

              Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
              Sort:
              Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
              Rister: 2x
              Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
              Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

              Comment

              • Lav
                Coffeeholic
                • Dec 2014
                • 1213

                #8






                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Venligste hilsner, Steffen

                Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                Sort:
                Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                Rister: 2x
                Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                Comment

                • T.Bidstrup
                  Mellemristet
                  • May 2014
                  • 296

                  #9
                  Meget fin finish, Steffen! Hvilket materiale er den printet i - og hvilken printer?
                  Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                  Comment

                  • Lav
                    Coffeeholic
                    • Dec 2014
                    • 1213

                    #10
                    EK43s singe dose hopper 3D-print

                    Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                    Meget fin finish, Steffen! Hvilket materiale er den printet i - og hvilken printer?
                    Det er ABS som er "poleret" med acetone dampe (google processen hvis du ikke kender den). Derefter matslebet med korn 800 vandslibepapir og matsort lakeret. Lad det dampe godt af inden brug [emoji6]

                    Printeren er en Ultimaker2

                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Last edited by Lav; 20. July 2018, 10:20.
                    Venligste hilsner, Steffen

                    Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                    Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                    Sort:
                    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                    Rister: 2x
                    Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                    Comment

                    • T.Bidstrup
                      Mellemristet
                      • May 2014
                      • 296

                      #11
                      Så kom der skred i tingene.
                      Første prototype er printet om monteret.

                      Click image for larger version

Name:	Tragt01.jpg
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	231010Click image for larger version

Name:	Tragt02.jpg
Views:	1
Size:	46,3 KB
ID:	231011Click image for larger version

Name:	Tragt03.jpg
Views:	1
Size:	34,1 KB
ID:	231012Click image for larger version

Name:	Tragt04.jpg
Views:	1
Size:	30,1 KB
ID:	231013

                      Jeg beklager billedkvaliteten - det blev pludseligt overskyet og så åbnede himlen sig Hold da op en "byge"!

                      Den er printet i HIPS (High Impact PolyStyrene) med en fornuftig mat overflade. Den kom til at passe imponerende godt!
                      Efter at jeg er kommet mig over, hvor amputeret kværnen nu ser ud, synes jeg ret godt om resultatet - det giver i hvertfald meget mere mening end den store standard tragt!

                      Tragten er, som sagt, designet i tinkerCAD, som er et rimeligt nemt, men også meget begrænset CAD-program. Derfor er den 64-kantet fremfor rund og med skarpe kanter fremfor afrundede.
                      Jeg har derfor brugt adskillige timer på Youtube for at lære at bruge Fusion360, så jeg kan designe en tragt og et låg, som passer ordentligt til designet af kværnen og til min smag. Jeg er kommet frem til et ret fedt design, som jeg glæder mig til at blære mig med
                      Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                      Comment

                      • Sonder
                        Lysristet
                        • Mar 2017
                        • 89

                        #12
                        Ser virkelig fin ud. Har du et låg der passer?

                        Comment

                        • Rocco
                          Espresso
                          • Jan 2009
                          • 503

                          #13
                          Wow den ser virkelig flot ud. Skulle du få lyst til at sætte den i produktion så vil jeg være meget interesseret. Min gigant hopper til 43 er alt for vildsom. Det ligner en ballon. Jeg bruger pt tragten fra en aeropress
                          Izzo Alex Duetto III
                          Mazzer Major E

                          Comment

                          • T.Bidstrup
                            Mellemristet
                            • May 2014
                            • 296

                            #14
                            Jeg har ikke lavet et låg til den, da den mest er tænkt som prototype for at kunne vurdere dimensionerne.

                            Den næste model har jeg designet et rigtigt lækkert låg til. Det bliver smart - bare vent!

                            Angående produktion, må du lige uddybe, Rocco. Indtil videre er det jo bare et hobbyprojekt, som jeg gerne deler filer af. Men måske det kan betale sig at bestille profesionelle 3D-print i større partier end ét styk, hvis der er flere interesserede.

                            Men giv mig lige lidt tid til at finde ud af, hvordan næste version skal sættes i verden; der er virkeligt mange muligheder med 3D-print, og det er ikke helt billigt, hvis det skal være rigtigt high-tech!
                            Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                            Comment

                            • Rocco
                              Espresso
                              • Jan 2009
                              • 503

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg

                              Angående produktion, må du lige uddybe, Rocco. Indtil videre er det jo bare et hobbyprojekt, som jeg gerne deler filer af. Men måske det kan betale sig at bestille profesionelle 3D-print i større partier end ét styk, hvis der er flere interesserede.

                              Men giv mig lige lidt tid til at finde ud af, hvordan næste version skal sættes i verden; der er virkeligt mange muligheder med 3D-print, og det er ikke helt billigt, hvis det skal være rigtigt high-tech!
                              Jeg har ikke selv som udgangspunkt mulighed for at 3D printe så det var ment som hvis du en dag ville printe flere ville jeg gerne betale penge for et eksemplar og med det mener jeg ikke bare materiale pris. Det produkt du har lavet ville jeg på stedet købe hvis jeg så det i en butik/online.

                              Jeg glæder mig til at se hvad du kommer frem til med den nye med låg
                              Izzo Alex Duetto III
                              Mazzer Major E

                              Comment

                              Working...
                              X