EK43s singe dose hopper 3D-print

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    #16
    NU BLIVER DET LÆKKERT

    Click image for larger version

Name:	SDH01.jpg
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	231024Click image for larger version

Name:	SDH02.jpg
Views:	1
Size:	24,6 KB
ID:	231025Click image for larger version

Name:	SDH03.jpg
Views:	1
Size:	24,1 KB
ID:	231026Click image for larger version

Name:	SDH04.jpg
Views:	1
Size:	21,3 KB
ID:	231027Click image for larger version

Name:	SDH05.jpg
Views:	1
Size:	18,2 KB
ID:	231028Click image for larger version

Name:	SDH06.jpg
Views:	1
Size:	21,5 KB
ID:	231029

    Jeg beklager, at jeg fortsat ikke er en ørn til at tage billeder Til gengæld er jeg åbenbart hammer god til CAD, for denne her tragt er simpelthen perfekt! Den passer, som var den designet hos Mahlkönig; både mellem kværn og tragt, og mellem tragt og låg er pasformen lige i øjet.

    Den er, som sagt, designet i Fusion360 og 3D-printet hos Weerg i Italien med HP Jet Fusion i PA12 (nylon). Overfladen er "sandblæst" og dermed en smule rug eller porøs, hvilket er et vilkår, når man printer med den metode. Eneste umiddelbare ulempe er, at det tiltrækker fedtefingre og støv. Til gengæld er PA12 super stærkt og finishen er helt ensartet.
    Jeg fik en rabatkode, første gang jeg var inde på siden, så det endte med at koste 98€ incl. forsendelse. Koden er weerg15, hvis man skulle være interesseret.

    Designet er denne gang med afrundede kanter i overgangen mellem de lodrette og den skrå dele af tragten. Det er lidt svært at få med på billederne.
    Hældningen er på 60 grader i stedet for 45 grader for at sikre, at alle bønnerne ryger igennem, uden at man skal skubbe til dem (ikke at det var et problem med første prototype).
    Tragten nu helt rund fremfor 64-kantet.
    Låget er lavet i samme design som det originale låg fra EK43.
    Tragten er i 5mm godstykkelse og låget i 2mm.

    Designet kan downloades fra min Dropbox. Jeg modtager gerne royalties i form af lækre bønner, hvis man finder det passende Og ellers kan enhver form for tilbagemelding sagtens gøre det. Jeg vil under alle omstændigheder gerne høre, hvor mange der downloader designet, og hvad de synes om det.

    Angående produktion/print, kan jeg anbefale Weerg med de beskedne forbehold, at overfladen altså er, som den er, og at det bedst kan betale sig, hvis man kan anvende rabatkoden på 15€.
    Alternativt tilbyder i.materialise samme produkt/metode til cirka 94€ plus forsendelse (også fra EU).

    Designet kan helt sikkert også printes med FDM-printer - altså den "traditionelle" 3D-printemetode, hvor et filament ektruderes ud i lag, i hvilket som helst materiale man måtte finde passende. Jeg har designet låget både som 2mm "skal" og som massivt emne, så man kan tilgodese den ønskede produktionsteknik.
    Last edited by T.Bidstrup; 14. August 2018, 19:35.
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

    Comment

    • Sonder
      Lysristet
      • Mar 2017
      • 89

      #17
      Hold nu op hvor den den lækker ud. Designet passer perfekt til kværnen. Lige hvad jeg har ledt efter

      Comment

      • T.Bidstrup
        Mellemristet
        • May 2014
        • 296

        #18
        Jeg har forsøgt at tage nogle bedre billeder i dag, men overfladen er nærmest som Vanta Black, så det er helt umuligt at få nogle billeder, som gengiver den ordentligt
        Til gengæld kan man få en god fornemmelse af designet ved at hive lidt rundt i .stp-filerne.
        Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

        Comment

        • T.Bidstrup
          Mellemristet
          • May 2014
          • 296

          #19
          Jeg var i byggecenteret i dag.

          Der så jeg disse to PVC-fætre, som fik mig til at tænke på denne tråd

          Click image for larger version

Name:	IMG_2098.jpg
Views:	1
Size:	31,0 KB
ID:	231222Click image for larger version

Name:	IMG_2099.jpg
Views:	1
Size:	31,9 KB
ID:	231223

          Lidt sandpapir og sort maling, så er den hjemme ... Eller ...
          Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

          Comment

          • Rocco
            Espresso
            • Jan 2009
            • 503

            #20
            Så lige tråden igen.

            Jeg er forsat virkelig glad for den jeg købte af dig. Skulle du her et års tid efter have behov for at bygge nyt køber keg gerne den flotte udgave med låg.
            Izzo Alex Duetto III
            Mazzer Major E

            Comment

            • T.Bidstrup
              Mellemristet
              • May 2014
              • 296

              #21
              Fedt, Rocco!

              Jeg er selv virkeligt glad for den seneste løsning. Jeg går altid og kigger efter en lidt billigere leverandør af 3D-print. Hvis jeg finder noget, skal jeg nok sige til.
              Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

              Comment

              • Lav
                Coffeeholic
                • Dec 2014
                • 1213

                #22
                Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                Jeg var i byggecenteret i dag.

                Der så jeg disse to PVC-fætre, som fik mig til at tænke på denne tråd

                Lidt sandpapir og sort maling, så er den hjemme ... Eller ...
                Jeg kom til at tænke på noget andet jeg brugte den PVC-fætter til. Dog kafferelateret men lidt tidligere i process kæden [emoji6]





                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Venligste hilsner, Steffen

                Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                Sort:
                Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                Rister: 2x
                Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                Comment

                • Sinobi
                  Mellemristet
                  • Mar 2018
                  • 188

                  #23
                  @Lav: Er det en post-roast-chaff-collecter?
                  Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                  Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                  Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                  Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                  KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                  Brewista Smart Scale v2.0
                  DIY Fluidbed 300 gr. rister

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                    @Lav: Er det en post-roast-chaff-collecter?
                    Jeg er ret sikker på det er en Destoner https://www.youtube.com/watch?v=iSJFF8woLy8

                    Fedt at se resultat Lav
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Lav
                      Coffeeholic
                      • Dec 2014
                      • 1213

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                      @Lav: Er det en post-roast-chaff-collecter?
                      Det kan den også bruges til, men Jack har ret - det er en destoner med variabel luftstrøm afh af bønnetype. Fin til små batche.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Venligste hilsner, Steffen

                      Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                      Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                      Sort:
                      Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                      Rister: 2x
                      Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                      Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                      Comment

                      • T.Bidstrup
                        Mellemristet
                        • May 2014
                        • 296

                        #26
                        Fåk, den er vild Sejt byg!
                        Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                        Comment

                        • SorenS
                          Grøn bønne
                          • Mar 2017
                          • 37

                          #27
                          Vil du forklare lidt om den Lav, går udfra at den sorte pose er der hvor "stenene" ender, men hvor ender de ristede bønner ?

                          Comment

                          • Lav
                            Coffeeholic
                            • Dec 2014
                            • 1213

                            #28
                            EK43s singe dose hopper 3D-print

                            Oprindeligt indsendt af SorenS Se indlæg
                            Vil du forklare lidt om den Lav, går udfra at den sorte pose er der hvor "stenene" ender, men hvor ender de ristede bønner ?
                            Man hælder i tragten til højre. Sten, patronhylstre osv er tungere end ristede bønner og falder ned gennem luftstrømmen og lander på nettet (se billede), kaffen blæses derimod op rundt og ud i stofrøret så luften let kan forsvinde ud til siderne mens bønnerne går i beholderen.
                            Fidusen er at luftstrømmen afpasses så kun bønnerne blæses over i beholderen....



                            Nåh, men tråden handlede jo om noget andet.....

                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Venligste hilsner, Steffen

                            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                            Sort:
                            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                            Rister: 2x
                            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                            Comment

                            Working...
                            X