Lidt kort på DR fra Kama Kaffe i Grenaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • scs
    Mellemristet
    • Apr 2016
    • 237

    #16
    Der er der bestemt en sandhed i, at noget speciality kaffe er stærkt overpriced, med markups fra råvarepris til færdigpris på 200-300%.

    Lad os f.eks. tage et eksempel fra TCC, der er så venlige at oplyse deres kostpris på salgssiden. Etiiopien Halo Beriti: Kostpris 4,95 USD pr. lbs = 11 USD pr. KG = 70 DKK pr. KG. Så kommer der fragt - lad og være venlige og sætte den til 1 USD pr. KG, så er vi på 12 USD pr. KG i DK = 77 DKK. Så er der svind ved ristning ca. 15%, så råvareprisen pr. KG bliver ca. 90 DKK. Dansk kaffeafgift er 7,67 pr. ristet kg - nu er vi på ca. 100 DKK for et KG. Hertil kommer så omkostninger til energi, emballage og andre direkte omkostninger - vi er nu på 110 DKK for et KG færdige bønner i emballage.

    De sælges så for en kg-pris på 342 DKK ekskl. moms, med et dækningsbidrag på 230 kroner pr. kg til dækning af afskrivninger på risteri, øvrige faste omkostning, lønninger, detail-avance etc.

    Men TCC er mere i oplevelsesindustrien hvor avancer i den størrelse er mere alm. end i traditionel fødevare industri.

    Personligt vil jeg så ikke betale de beløb for kaffe jeg ikke bryder mig særligt om (jeg har rigeligt med stikkelsbær i haven jeg kan tørre), men det er der jo så mange andre der vil, og det er bare godt for den samlede diversitet i kaffeverdenen.
    _______________________________________________
    MK Vario - Rancilio Silvia
    Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Lidt kort på DR fra Kama Kaffe i Grenaa

      Det er dog langt fra kun i kaffe verdenen og underholdning der er høj avance, det meste tøj, sko mm. koster ganske få kr. at producere alligevel koster det snildt 600-2000,- i en butik eller på nettet.

      Jeg har set hvor der er en avance op til 100x!

      Så avancen på kaffe er faktisk ikke voldsom og jeg vil mene den der er, er nødvendig for at genere en indtjening hvor der er plads til at vokse, investere og udvikle.

      For i øvrigt udgør salg af kaffebønner til forbrugeren lidt og du glemmer der er tale om en service med et ret stort spild som skal medregnes derfor er kg. prisen også temmelig høj. Hovedindtjening ligger på deres engros salg af kaffe til kaffebar mfl. og salg af kaffe til den direkte kunde, ikke salg af kaffebønner til forbrugeren, som udgør en forsvindende lille del af omsætningen for langt de fleste, har snakket med nogle risterier og de sagde de faktisk havde tab på det!

      For i øvrigt er TCC ikke dyrere, mange udenlandske tager ca. samme kg/pris når man korrigere for moms. Nogle vil være dyrere hvis man også korrigerede for løn
      Last edited by malling; 13. July 2018, 16:24.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • argieX
        Mellemristet
        • Nov 2012
        • 176

        #18
        Jeg har nu købt 2 poser 500g af Espresso Blend 204, og er meget spændt på hvordan det smager.

        Dog er jeg lidt skuffet over at der ikke står ristedato på poserne
        Espresso Blend 204
        Rocket Cellini Evo v2, Rocket Fausto
        Handpresso, AeroPress, Chrushgrind Brazil

        Comment

        Working...
        X