World barista championship 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    World barista championship 2018

    I weekenden blev årets world barista champion kåret.

    Er der nogen, som har fulgt nøje med i detaljerne i world barista championship gennem årene ?

    Nu behøver det jo ikke at være cutting-edge dét, som vinderen gør. Jeg kan mest huske at ha hørt referencer til da Matt Perger brugte EK43 i 2013 – og det var så brewers cup. Og at han engang sigtede grindet før brygning (var det året før EK43 kom på banen ?).

    Nå, men jeg gav det lige et skud at se vinder-seancen med Agnieszka fra Polen: https://www.youtube.com/watch?v=XAfL9BD1gvo

    Hendes vinkel var vist ”back to basics” og kundeservice. Udgangspunkt i når en kunde for første gang får en stor oplevelse med speciality kaffe.

    Hun bruger en EK43. Jeg syns ikke lige at hendes rutiner er så cutting-edge. Hun banker poseholderen, så der kommer endnu flere fines i toppen af grindet … og vender beholderen direkte i portafiltret, uden omrøring … så der må ligge ekstra fines i bunden af kurven … og så drejer hun let den der OCD på toppen af grindet … er det ikke so-last-year ?

    Googlede den lige. Den udsprang af at den world champ brugte den i 2012. Men lader til først at være kommet på markedet i 2016. Og var det ikke så sidste år at Matt P eller nogen påviste at den ikke virkede ?

    Det næste er meget korte skud. Tror hun sagde 22 gram ind og 36 gram ud. Det er under 1:2 brew ratio. Måske var det så en mørkere rist ? Mn senere taler hun om lav drop-temperatur, for ikke at brænde sukrene. Med lyse rist syns jeg det gode, søde og fyldige først kommer efter 1:2 og typisk kører jeg skuddet omkring 1:3 … men det afhænger selvfølgelig af hvad man ka li i smagen. De korte skud med lys rist har høj syrlighed ... Ah, det var kun til mælkedrikken i starten. Til sidst laver hun ren espresso. Og der siger hun 20 gram ind og 45 gram ud. Stadig ikke oppe på 1:3, men dog over 1:2.

    Til når dommerne skal til at smage på det rene espressoskud til sidst; har hun en ret sød kugleramme - og andre taktile elementer - til at beskrive smagen. Ret cool. Må ha givet top-point.

    Nå, bare sjovt at se hvad de gør. Og jo megasejt at endelig er det en kvinde, som blev verdensmester :-D Hun er meget dreven og rolig i sine rutiner.
    Last edited by Kaffe T; 26. June 2018, 11:05.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Jeg har set lidt, syntes ikke WBC 2018 virker så professionelt som forgående år i Seoul (November 2017)

    Der var også gjort meget mere ud af god video kvalitet


    En af mine favoritter var Miki Suzuki fra WBC 2017 som blev nr. 2
    Last edited by Jack; 26. June 2018, 11:46.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Nej hendes teknik er intet nyt og det her viser nok engang at det er kaffen, præsentationen og udførelsen der er vigtige, det behøver ikke være ground breaking, revolutionerende eller nyt eller sågar følge retningslinjer for den nyeste viden. Det er også hvorfor jeg siger/skriver man skal ikke nødvendigvis tillægge WBC mestre den største viden eller indsigt udover deres viden om de kaffer de arbejder med. For mesterskabet handler først og fremmest om deres tekniske og kommunikative evner som barista og de kan beskrive den kaffe de servere.

      Det er få gange hvor der rent faktisk er kommet noget interessant som med Dashwood og Perger i 2015 og 2013

      Ja Suzuiki dobbel kværning med nitrogen var også okay interessant
      Last edited by malling; 26. June 2018, 11:57.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        AGNIESZKA var også med til world latte art championship 2017 i Budapest, hvor hun fik en 3 plads :-)

        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        Working...
        X