Oatly "Havre Mælk"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Thier79dk
    Mørkristet
    • Aug 2014
    • 333

    #46
    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Var den på køl i butikken? måske er de begyndt at lytte
    Nej det var den ikke. Og heller ikke de andre havre produkter fra samme mærke. Den holder sig til juni 2019.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Comment

    • Jakobankerhansen
      Lysristet
      • Mar 2012
      • 115

      #47
      Jeg var i Inco for at købe amerikansk ribeye :-), og så kunne jeg ikke lade være med også lii at snuppe et par liter af denne barista havredrik...

      Efter at have smagt på det og brugt det til at par caffe latter, må jeg sige at jeg er positivt overrasket og synes faktisk, at det godt kan fungere som et spændende alternativ til mælk (sødmælk). Dvs. ikke blot som en nødløsning hvis man er løbet tør for mælk, men som et fint produkt som kan give fin afveksling i dagligdagen. Det bliver aldrig til en erstatning for mælk, men med en tydeligt anderledes smag og med en lidt anderledes konsistens, også når den er skummet til mikroskum, er det et lækkert produkt som jeg fremadrettet tror jeg vil bruge af og til.

      Ved ikke hvor god jeg er til at beskrive min smagsoplevelse, men jeg skal gøre et forsøg: Der er den samme lidt tykke cremede fede smag som opleves når man bruger sødmælk i caffe latte i modsætning til minimælk, men samtidig fornemmer jeg lidt mere tekstur - ikke grynet, men lidt der hen af... Der er en undertone af nøddesmag i drikken, men ellers synes jeg ikke det er forkert at sammenligne med den samme fornemmelse man har i en meljævning - på den gode måde :-) Nøddesmagen og fornemmelsen af meljævning er er uden tvivl den naturlige følge af at produktet baserer sig på havre. Jeg erindrer også, at jeg en gang har forsøgt mig med at lave mandelmælk: Blendede mandler opløst i vand og sigtet gennem et klæde. Måske lidt samme produktionsmetode der er anvendt til denne havredrik ?? Som jeg erindrer det, synes jeg, at den mandelmælk jeg fik lavet minder meget om havredrik - både i smag og tekstur.

      Faktisk samlet set en smag og en oplevelse der er attraktiv :-)

      Og så har jeg sammenlignet næringsindholdet med sødmælk: Lige knap så energirigt, knap så fedt, lidt mere kulhydrat, fiber (som ikke findes i sødmælk) og omend ikke ligeså meget protein som i sødmælk findes det stadig.

      Jeg vil fremadrettet prøve altid at have nogle liter på lager :-)
      Last edited by Jakobankerhansen; 20. July 2018, 13:02.

      Comment

      • Sonder
        Lysristet
        • Mar 2017
        • 89

        #48
        Min første tanke, da jeg smagte det var havregryn. Nej tak her fra

        Comment

        • Thier79dk
          Mørkristet
          • Aug 2014
          • 333

          #49
          Oatly "Havre Mælk"

          Jeg købte jo 4l af dette produkt. Hvis man ikke kan tåle mælk, super produkt.

          Men kan man tåle mælk, så foretrækker jeg klart mælk. Både smag og specielt steam af mælken fungerer ikke for mig. Så nu har jeg 3 liter i reserve, hvis jeg løber tør for normal mælk eller har besøg af en allergiker [emoji1303]

          Så ikke som sådan en anbefaling herfra, andet end til allergikere, er det et fint alternativ.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #50
            Hvis der er nogen nordjyder (Aalborg) som gerne vil prøve, kan jeg godt undvære et par stykker til kost prisen
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Hegnet
              Mørkristet
              • Sep 2017
              • 387

              #51
              Som nævnt tidligere i tråden kan produktet være svært at skaffe, med mindre man sætter sig på et større parti. Netto har indtil og med fredag i denne uge tilbud på Oatly Barista til 10,-. Hermed kan man altså prøve produktet af. Jeg prøvede først et par liter an, men jeg er faktisk blevet helt glad for det som alternativ til sødmælk. For mig giver det en anelse bedre microskum med lidt lavere viskositet. Smagen er lidt anderledes, men for mig er det en svag nødde-smag (ikke havregryn), hvilket jeg synes hører fint hjemme i en lysristet cortado, osv. Konsistensen sammen med kaffe bliver for mig meget homogen og silkeblød. Jeg har prøvet det af på et par gæster, som også har været tilfredse.

              Man kan i Netto finde produktet i *køledisken* sammen med andre mælke-alternativer, men det skal først på køl efter åbning. Udover performance tiltaler det mig også, at man kan have et mindre lager stående (sødmælk løber vi altid tør for på ubelejlige tidspunkter). Jeg har købt et mindre lager men håber, at det bliver fast sortiment i Netto.
              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #52
                Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                Man kan i Netto finde produktet i *køledisken* sammen med andre mælke-alternativer, men det skal først på køl efter åbning. Udover performance tiltaler det mig også, at man kan have et mindre lager stående (sødmælk løber vi altid tør for på ubelejlige tidspunkter). Jeg har købt et mindre lager men håber, at det bliver fast sortiment i Netto.
                Jeg har altid langtidsholdbar sød mælk +6md. fra Lidl på lager, det findes også i køledisken, men skal også først på køl efter det er åbnet, har i prøvet den, syntes faktisk den smager ok og nem at skumme
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • LarsenPedersen
                  Lysristet
                  • Feb 2016
                  • 91

                  #53
                  Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                  Udover performance tiltaler det mig også, at man kan have et mindre lager stående (sødmælk løber vi altid tør for på ubelejlige tidspunkter). Jeg har købt et mindre lager men håber, at det bliver fast sortiment i Netto.
                  Jeg løber også altid tør for sødmælk på dumme tidspunkt - og min nærmeste Netto (som jeg bor ovenpå) løber åbenbart tør på de samme tidspunkter - Derfor var jeg også interesseret i at have noget Oatly "iKaffe" liggende, men kunne ikke finde det i butikkerne, så jeg snakkede med Oatly for en måneds tid siden:

                  "iKaffen er fjernet for good - MEN der kommer en ny, jodfri version, som Fødevarestyrelsen kan godkende. Den kommer til at hedde Barista Edition og skulle gerne lande i butikkerne i starten af oktober. Den ekstra gode nyhed er, at den fra midt/slut oktober også vil blive solgt i Netto, Føtex og Bilka."

                  Det kunne lyde som om, at det måske blev en fast vare i de nævnte butikker.
                  Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
                  Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
                  Andet: Chemex og Aeropress

                  Projekter: Coffee Grinder Timer

                  Comment

                  Working...
                  X