Francis Francis X1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Grafiker
    Grøn bønne
    • Jan 2009
    • 13

    Francis Francis X1

    Hej

    Søger lidt tips og tricks til min nye Francis Francis X1 :cheer:

    Er der nogen der har erfaring med denne maskine og som har nogle gode råd?

    Som standard følger de en plastik stamper med. Jeg er grøn inden for området, men har læst det er vigtigt med en ordenligt stamper. Er der nogen der kender en stamper, der passer perfekt til en X1\'eren?

    På forhånd tak...
  • RuneL
    Espresso
    • Jun 2007
    • 576

    #2
    Re:Francis Francis X1

    Hejsa,

    mon ikke de kan finde en tamper der passer i din lokale kaffebiks. Hvor i landet er du?
    Ret vigtigt er også en kværn, hvad bruger du der?

    Jeg har selv haft en X5\'er et stykke tid, og den er meget mere tilgivende mht. formalingsgrad og dosering end f.eks. en silvia er.
    Good, fast, cheap... Pick two!

    Comment

    • plyngby
      Lysristet
      • Jun 2008
      • 132

      #3
      Re:Francis Francis X1

      Vil også sige at kværn er vigtigere end en stamper. Men Risteriet har en guide mht stampere. Så kan du finde ud af hvilken størrelse du skal bruge. Stampere er trods alt noget hurtigere at spare sammen til B)
      Sage espressomaskine BES920UK
      Nuova Simonelli Oscar
      Mahlkönig Vario
      Xpressivo Stamper
      Gene Cafe
      Bodum Antigua kværn

      Comment

      • Grafiker
        Grøn bønne
        • Jan 2009
        • 13

        #4
        Re:Francis Francis X1

        Jeg bor i KBH

        X5 (er det ikke en SUV ) Er det en kaffekværn?

        Kan man få en anstændig kaffekværn til omkring en tusse?

        ...Og hvad med en omgang illy formalet espresso kaffe... Er den helt af h... til eller hvad?

        Hilsen den meget grønne bønne

        Comment

        • Grafiker
          Grøn bønne
          • Jan 2009
          • 13

          #5
          Re:Francis Francis X1

          Surfede lige lidt...

          Hvad med en Coisinart kaffekværn? Nogen der kender den?

          Comment

          • hjalle
            Espresso
            • Dec 2007
            • 546

            #6
            Re:Francis Francis X1

            Hej Grafiker, velkommen til, og tillykke med din nye maskine..

            Jeg ville holde øje med brugte kværne, både her på forum, men også på dba.dk. Du ville med garanti på et tidspunkt hvis du ræsede ud og købte en ny kværn til under 1000 kr, som eksempelvis den Cousinart du nævner ærgre dig over at du ikke nuppede en bedre kværn fra starten... Finder du brugte kværne, kan du helt sikkert få meget kompetente kommentarer med på vejen her fra forum inden du handler..
            Så mit råd er at fortsætte med at købe kværnet kaffe for en stund, og så ellers holde øje med hvad der er til salg rundt omkring.. :-)

            Og så var det måske værd at kigge forbi risteriet eller TCC og prøve nogen af deres bønner i stedet for Illy...

            Hjalle
            Miss Silvia m. Manometer & PID
            Rocky SD
            Xpressivo Barista stamper
            Behmor 1600

            Comment

            • JensH
              Lysristet
              • Jun 2008
              • 53

              #7
              Re:Francis Francis X1

              Hej Grafiker,

              Har selv en X1 og er meget tilfreds.
              Tag evt portafilteret med ned til din lokale espresso-pusher og find den perfekte stamper både hvad angår diameter og feeling.
              Sjovt nok har jeg kun middelmådig erfaring med Illy\'s kaffe til X1\'eren (tynd smag og tynd crema). Køb nogle gode bønner (f.eks. Super Crema fra kaffemekka.dk ) og kværn dem selv. Jeg har en billig kværn til 3-400kr og den er glimrende (høj crema, god smag). De fleste her på siden holder dog fast på, at man skal over 1000-kr\'s klassen i kværn - så der er nok noget om det.

              Et ekstra portafilter er dyrt i DK (5-600kr), men på http://www.espressocoffeeshop.com/st...ancis_kit.html er den væstenligt billigere trods porto. Siden er velset blandt flere brugere her på espressobar......JEG har dog aldrig modtaget mit portafilter (ej heller blevet trukket for det), venter stadigvæk.

              Vh
              Rocket Appartamento
              Mahlkönig Vario v2
              Gene Café

              Comment

              • HCB
                Grøn bønne
                • Feb 2009
                • 35

                #8
                Re:Francis Francis X1

                Hej

                Jeg har tidligere haft en X1 og man kan sagtens lave OK kaffe på den, men det krever som alle har været inde på en god tamper og nykvernet kaffe.

                Hvis der ikke kom et ekstra PF med til løs kaffe, og du skal købe nyt, vær opmærksom på at der er forskel i PFets diameter på nye og gamle maskiner. Du kan se om det er en gammel eller ny ved at se om det er en med kobberboiler(ny) eller en med stål.
                \\\"man skal ikke græde over steamet mælk\\\"

                La Pavoni Europiccola
                Gaggia MDF

                Comment

                • spaleur
                  Grøn bønne
                  • Dec 2008
                  • 15

                  #9
                  Re:Francis Francis X1

                  jeg har haft min x1 (gammel model) i et par år efterhånden og den bliver sq ikke skiftet ud før jeg har 10-12.000 til en killer \"end all\" maskine.

                  når maskinen er varm, lader jeg ca 1/3 espresso kop vand løbe igennem den (ie lige som om jeg ville lave espresso, men uden portafilteret i). Det kan virke underligt, men det gør at temperaturen falder lidt, og ca 1 minut efter er den perfekt.

                  det minut bruger jeg til først at fylde kurven næsten op (imens den sidder i portafilteret), banker det 2 gange let i bordet og fylder efter. herefter tager jeg en the-ske og fordeler kaffen så den har samme niveau som kanten af kurven (helt fladt, men uden at presse kaffen sammen). Grunden til dette lille trick er både at få kaffen jævnt fordelt, samt at sørge for at jeg bruger den samme mængde kaffe hver gang. Jeg ved at den metode giver lige godt 14g i filteret. Jeg banker i øvrigt portafilteret i bordet, for at det jævner sig lidt og samtidigt presses kaffen lidt sammen, så det passer det med at når den er fyldt op som beskrevet er der de ca 14g.

                  derefter stamper jeg kaffen med en tamper der passer (jeg havde længe den medfølgende plastik tamper, men det duer sq ikke). jeg presser rimeligt hårdt og drejer en halv omgang, så den bliver helt flad.

                  derefter bare i med den, og send vandet igennem. jeg stopper når kaffen skifter farve til helt lys, eller når jeg lige synes at det passer. hvis det tager meget mindre end 20sek, så var kaffen malet for groft, og tager det meget længere end 30, så var den for fin...

                  tja...ingen garantier, men det er min strategi i øjeblikket...
                  La Pavoni Manual Lever
                  Mazzer Mini
                  Iroast2

                  Comment

                  • DAV
                    Lysristet
                    • Nov 2008
                    • 146

                    #10
                    Re:Francis Francis X1

                    Mht. kaffekværn kan jeg sige at jeg var meget glad for min Tre Spade til 1300, som bl.a. sælges hos kaffe-agenterne.dk. Kunne godt lide at den kunne male direkte i PF, hvilket en del af de billigere kværne ikke kan.

                    I forhold til min Compak K3 til 3000 synes jeg man får utrolig meget kværn for de 1300.
                    Izzo Alex Duetto
                    Casadio

                    Comment

                    • fokmann
                      Grøn bønne
                      • Mar 2019
                      • 1

                      #11
                      Den originale tamper kan deles i to (bunden og håndtaget) det er meningen at man efterlader bunden af tamperen i portafilteret ovenpå kaffen. Så samler der sig ikke vand over kaffen og du kan brygge løs.

                      Sendt fra min Mi A2 med Tapatalk

                      Comment

                      • pingel
                        Coffeeholic
                        • Jan 2012
                        • 1007

                        #12
                        Blast from the past

                        Comment

                        • Kvaksalver
                          Stamgæst
                          • Jul 2012
                          • 802

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                          Blast from the past
                          Mere end ti år siden sidste svar - alligevel lidt en bedrift...
                          Bezzera Strega
                          Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

                          Comment

                          Working...
                          X