Pour-over: Metoder og udstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pingel
    Coffeeholic
    • Jan 2012
    • 1007

    #16
    Det lyder lidt som den her: https://www.youtube.com/watch?v=AI4ynXzkSQo

    Og det er også den jeg har brugt lige siden med succes. Jeg bruger den til alt fra 500 til 1 liter, og også med et større fladbundet aggregat jeg har flikket sammen... Jeg har aldrig haft så konsistente brygtider!

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Der er nogle lignende, som enten er opfundet sideløbende, eller med inspiration fra andre.

      Jeg har selv kommer frem til denne, uden at vide nogle andre var kommet frem til præcis eller nærmest det samme, herunder James Hoffmann.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #18
        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
        Ps. i påhældningsfacen er det vigtigt man får dykket al kaffen ned i brygvandet. Indtil jeg snakkede med T tog jeg det som en selvfølge, men har forstået ikke alle gør det.
        Det er derfor du skal hælde i cirkelbevægelser undervejs. Og kig efter at du rammer al kaffen, som hænger i overfladen.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #19
          Man skulle tro at filter-bryg/pour-over var simpelt. Men det er virkelig meget påvirkelig.

          Jeg syns de mange guides derude skorter på formålet i hvert trin: hvad skal foregå på fysisk-kemisk plan ... og hvad skal undgås.

          Jo jo, så siger de at bloom-fasen (når man har hældt de første vand på) handler om at få CO2 ud af kaffen. Ja, men endnu vigtigere: at gennem-fugte kaffen. Det er ligesom hvis man taber en dråbe vand på skrivepapir: først ligger det som en dråber oven på. Det tager lidt tid at suge ind. Fordi kun hvis kaffen er fugtet, kan ekstraktionen nå helt ind. Og det er derfor at lysristet kaffe skal ha længere tid til at fugte/bloome/pre-infuse. Lysristet kaffe er mere tæt/kompakt end mørkristet, så den er langsommere om at suge vand ind.

          Minder mig om at jeg længe har ville lave et podcast-afsnit om det.

          Men jeg bliver ved med at opdage nye ting. Og så er der stadig mysterier i det. Jeg får ret stabilt god ekstraktion, når jeg står i min egen verden og brygger V60. Men når jeg mødes med andre kaffe-hoveder, bliver det nemt skævt. Undrer mig. Bedste forklaring jeg har fundet på er, at jeg er mere oppe i tempo og kommer til at hælde for hurtigt på eller noget.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #20
            Ja man skal være koncentreret, kan tydeligt smage forskel efter når min koncentration har svigtet i et bryg.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • the_partisan
              Lysristet
              • Apr 2016
              • 63

              #21
              My current favourite is to use 14g coffee and to do 2x110g pours (2nd one at 1:00), and no blooming or shaking or stirring. It just works very well

              Comment

              Working...
              X