Pour-over: Metoder og udstyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mattu
    Grøn bønne
    • Jan 2017
    • 21

    Pour-over: Metoder og udstyr

    Indtil videre har jeg primært bevæget mig inden for espresso og immersion brygning, men jeg kunne godt tænke mig at komme i gang med pour-over. Jeg er helt ny på den front, men er begyndt at undersøge det mere nu. Jeg kan forstå, der er flere forskellige typer af pour-overs, og så er der resten af udstyret, som hører sig til. Det lyder til jeg kan få et ret anderledes og spændende resultat i forhold til de andre metoder jeg bruger på nuværende tidspunkt (french press, aeropress, espresso og immersion cold brew). En mere ren kop med flere finere/lysere smagsnuancer.

    Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I personligt foretrækker, hvilket udstyr I bruger og om I har nogle gode tips til en pour-over nybegynder

    Hvad brygger I med? Jeg kan forstå at med Kalita kan man typisk nemmere opnå et ensartet resultat fra gang til gang, hvor V60 og specielt Chemex er mere udfordrende, men som måske også giver mere kontrol. Chemex skulle også have det tykkeste filter, og derfor lave en bryg med mindst fylde af de tre.

    - Kalita Wave
    - Hario V60
    - Chemex
    - Andet?

    Hvilket udstyr har I ellers? Jeg er ret sikker på jeg skal have fat i en vægt med timer. Jeg ved ikke helt med en gooseneck kedel, om det er en god ting at have den som elkoger med temperaturstyring, eller om en stålkande uden heater blot kan gøre det. Derudover skal jeg vel bruge en glaskande til kaffen

    - Hario Drip Scale
    - Vandkedel
    - Glaskande
    - Andet? (udover en grinder selvfølgelig)
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 293

    #2
    Til 9 ud af ti kopper hælder jeg vand fra en Quooker (med WBT-filter) på en Hario Buono kedel, videre over en Kalita 185, som står på en Kinto glaskande, som igen står på en Bonavita vægt med indbygget timer.

    Jeg valgte Kalita, da den, som du beskriver, leverer mere ensartede resultater end eksempelvis V60. Jeg bruger Chemex til flere koppper ad gangen og oplever den også rimeligt tilgivende.
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #3
      Jeg er glad for mine brewista scales. Derudover har jeg klart foretrukket at brygge på min Phoenix70 , men er gået i stå fordi jeg skal købe filtre hjem fra Holland... ellers bruger jeg helst v60 ellert chemex alt efter kaffen.

      Ooooog du får brug for en hældekande. Jeg har en manuel som jeg hælder over i fra en elkedel. Temperatur har ikke haft voldsomt betydning for min bryg, hældeteknik, flow og tempo samt grind finhed - eller grovhed betyder noget mere i min optik. Hvor er du fra? Kommer du til Ry kan vi nok bruge lidt tid på at lege lidt med det...

      Kalita blev jeg aldrig venner med, men den er vist fin. Min v60 og chemex passer min smag bedre. Men jeg er vist en af de få.
      Last edited by -E*; 21. June 2018, 20:10.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • aammat
        Lysristet
        • Feb 2016
        • 64

        #4
        @-E* Jeg har leget med Chemex og aeropress og synes Phonix 70 er fint design, så hvordan er den i forhold til de 2 andre med papirfilter..?

        Jeg bruger en Stagg kedel og lever med en "alm" køkkenvægt og stopuret i mobilen - dejligt lowtech..hihi Til de mørke bønner bruger jeg aeropress med metalfilter da det for mig giver en lidt "americano" fornemmelse i munden, de lyse bønner, city, brygger jeg i chemex eller aeropress med papirfilter

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Jeg er på V60. Den største model: 03.

          Der skal meget optimering til at få et rigtig godt filterbryg - det er sværere med lys rist end mørk. Men det kommer selvfølgelig an på hvor kræsne ens smagsløg er.

          Det er bare for at sige, at du skal afsætte noget tid til at prøve dig frem.

          Jeg har lavet en lille guide her: http://smagefter.dk/smagsuniverser/k...-kaffe/#filter
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Oprindeligt indsendt af Mattu Se indlæg
            Indtil videre har jeg primært bevæget mig inden for espresso og immersion brygning, men jeg kunne godt tænke mig at komme i gang med pour-over. Jeg er helt ny på den front, men er begyndt at undersøge det mere nu. Jeg kan forstå, der er flere forskellige typer af pour-overs, og så er der resten af udstyret, som hører sig til. Det lyder til jeg kan få et ret anderledes og spændende resultat i forhold til de andre metoder jeg bruger på nuværende tidspunkt (french press, aeropress, espresso og immersion cold brew). En mere ren kop med flere finere/lysere smagsnuancer.

            Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I personligt foretrækker, hvilket udstyr I bruger og om I har nogle gode tips til en pour-over nybegynder

            Hvad brygger I med? Jeg kan forstå at med Kalita kan man typisk nemmere opnå et ensartet resultat fra gang til gang, hvor V60 og specielt Chemex er mere udfordrende, men som måske også giver mere kontrol. Chemex skulle også have det tykkeste filter, og derfor lave en bryg med mindst fylde af de tre.

            - Kalita Wave
            - Hario V60
            - Chemex
            - Andet?

            Hvilket udstyr har I ellers? Jeg er ret sikker på jeg skal have fat i en vægt med timer. Jeg ved ikke helt med en gooseneck kedel, om det er en god ting at have den som elkoger med temperaturstyring, eller om en stålkande uden heater blot kan gøre det. Derudover skal jeg vel bruge en glaskande til kaffen

            - Hario Drip Scale
            - Vandkedel
            - Glaskande
            - Andet? (udover en grinder selvfølgelig)
            Få en svanehals med temperaturstyring derved kan du også påhælde med 100c og du tager et trin væk fra din forberedelse.

            Ja en vægt med timerfunktion er en rigtig god ting at have, der er flere producenter herunder bonavita og Acaia

            Det er lidt lige meget hvad du brygger over i, men en i glas er at fortrække.

            Hvilken “brygger” man vælger er meget en temperaments sag, mit er meget i perioder, pt. wave som jeg benytter.

            Det vigtigste er dog stadig kværn, vand og hældeteknik, hvilken brygger du vælger er mindre vigtig det vigtigste er blot at du er konsistens i det du gør.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Jens_Muff
              Master Brewer
              • Sep 2011
              • 2615

              #7
              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              Få en svanehals med temperaturstyring derved kan du også påhælde med 100c og du tager et trin væk fra din forberedelse.
              Hvis bare der var en måde, hvor man kunne sikre sig, at vandet er 100 C uden at skulle have en kedel med temperaturstyring..

              Spøg til side.

              Jeg har v60 og er rigtig glad for den, kombineret med en hældekande fra Hario (den store på 1,2 liter) Er aldrig blevet venner med chemex pga de meget 'langsomme' filtre og store varmetab i den store, tykke kande. Men flot er den.
              Last edited by Jens_Muff; 22. June 2018, 11:25.
              - La Pavoni
              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
              - Aillio Bullet R1
              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

              Comment

              • -E*
                Master Brewer
                • Apr 2013
                • 1949

                #8
                Oprindeligt indsendt af aammat Se indlæg
                @-E* Jeg har leget med Chemex og aeropress og synes Phonix 70 er fint design, så hvordan er den i forhold til de 2 andre med papirfilter..?
                Jeg synes den er utrolig tilgivende, meget nem at brygge på. Og giver et godt resultat.
                -Sune

                Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                Computerstyret Hottop
                Instagram

                Comment

                • HenrikP
                  Master Brewer
                  • Jul 2008
                  • 1593

                  #9
                  Jeg samler på forskellige dripper og der er virkelig stor forskel på dem selv om de ligner hinanden.

                  V60 (selvfølgelig)
                  V60 Tetsu
                  Flowerdripper (v60 ish)
                  Mt. Fuji dripper (tråd model til V60 filter)
                  Origami dripper (tager både V60 og Wave 185 filtre)
                  C70 Saint Anthony (vi er ikke venner, bruger et Cemex filter)
                  I fladbunds delen.
                  Kalita Wave metal
                  Kalita Wave sandsten
                  F70 Saint Anthony (virkelig en spændende drypper)
                  Torch Mountain (ligner en urtepotte tager wave 155 og V60 filtre)
                  Kalita Wave Tsubame kobber 155 (hullerne er lidt størrer og sider anderledes)
                  Kalita 102 (svare til melitta)

                  Alle sammen lidt forskellige, men alle smukke og sjove.


                  Sent from my iPad using Tapatalk
                  Henrik Palshøj

                  Comment

                  • SweetBrikka
                    Espresso
                    • Dec 2012
                    • 591

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                    Hvis bare der var en måde, hvor man kunne sikre sig, at vandet er 100 C uden at skulle have en kedel med temperaturstyring..

                    Spøg til side.
                    Ja, man skulle tro det var en en vittighed, men mange kogekander når ofte ikke op på 100C. De slår fra når vandet i bunden bobler, mens topvandet stadig er et godt stykke fra kogepunktet.


                    Bortset fra det, så er ensartethed mere vigtigt. Om vandet er 92 eller 96 når man begynder at hælde er af mindre betydning. Det er mere vigtigt at man gør det samme gang til gang og kun ændre én parameter ad gangen når man søger efter den gode opskrift.

                    Min holdning er, at det er umuligt at hælde små mængder vand kontrolleret uden en dedikeret hældekande. Om den er elektrisk eller man omhælder fra kogekande til en egnet kande er ligegyldigt, bare man er konsistent fra gang til gang.
                    Min favoritkande er Kalita Wave kanden (som jeg holder varm på induktion selvom den ikke er CE godkendt til det)

                    Personlig holdning:
                    Kalita Wave er lettest men dyrest (75-80kr/100 filtre) og egner sig ikke til meget mere end 500ml for den største version (185)
                    V60 kræver lidt mere opmærksomhed og er lidt besværlig fordi man skal sikre at det er de japanske filtre man køber.
                    Undgå den mindste Chemex - filtervinklen er for skarp og næsten umulig at lave ensartet extraktion på.
                    3-6 Chemex er ok men kun til bønner som egner sig til længere tids vandkontakt da filteret gør gennemløbet langsomt.

                    VIGTIGST: Godt vand!!!!! Aldrig postevand.

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Jeg ville personligt ikke syntes om at få serveret en lysristet bønne brygget med 92c vand, kan det lade sig gøre at brygge en ordentligt, sikkert, men sandsynligheden er meget lille for det sker.

                      Af den grund alene er det at hælde vand over i en gooseneck kedel ikke en vej jeg vil anbefale. oveni er konsistens svære at opnå, fordi rumtemperatur etc. alt andet lige er temmelig varierende, hvilket gør du brygger med 92 den ene bryg 94 den anden 89 den tredje. Brygger du oveni flere i rap vil du brygge med varmere og varmere vand! Nogle meget lyse bliver nærmest umulige at brygge med vand under 98c.

                      Konsistens kan kun opnås hvis det du benytter dig af tillader dig at være det. Ligesåvel som at holde sig til en brygteknik på en brygger alt andet lige også giver mere konsistens end eje 10 og skifte mellem disse.

                      Jeg ejer godtnok 6 forskellige (V60, Wave, December, Clever, Sowden, Delter ) men med den teknik jeg efterhånden har fabrikeret så benytter jeg kun v60 og intet andet. De andre giver ikke bedre bryg, muligvis anderledes men med hvad formål hvis det ødelægger konsistensen!
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Freund
                        Lysristet
                        • Dec 2018
                        • 125

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        men med den teknik jeg efterhånden har fabrikeret så benytter jeg kun v60 og intet andet. De andre giver ikke bedre bryg, muligvis anderledes men med hvad formål hvis det ødelægger konsistensen!
                        Hej malling
                        Vil du afsløre din teknik? Jeg ved godt, at det lige så meget er stabile parametre der sikrer (dig) et godt resultat.... men jeg vil også gerne lære nyt af "ægte" mennesker og ikke kun dem på YouTube.
                        Hilsen
                        Freund

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Pour-over: Metoder og udstyr

                          Det er ganske enkelt meget nemt. Når man altså har fået styr på det.

                          1: lav en fordybning i kaffen,
                          2 påhæld bloom vandet tilsvarende 2-2,5x kaffens vægt, swirl tragten til det hele er absorberet og lad det stå i resten af bloomtiden. (Bloomtiden er inklusiv påhældning og swirl )- bloome i 30-60sek (afhænger af friskhed og ristegrad)
                          3. hæld så 2/3 af den totale mængde af brygvandet på, dette skal gøres indenfor 30sek.
                          4. Swirl tragten eller skub med en ske i alle 4 retninger i vandet og lad stå i 5sek
                          5. Påhæld den resterende mængde vand indenfor 30sek. - OBS alt vand skal helst være påhældt inden 2min mark. har den bloomet et min. kan det gå at gå over.
                          6. Lad det dræne - OBS dræningen må ikke tage minutter, så er det tegn på fejl. en typisk dræning tager 30-60sek. Ps. Nogle meget lysristst Etiopiske kan tage 1.30min.

                          Lad den afkøle til 60c eller under og nyd den.

                          Ps. i påhældningsfacen er det vigtigt man får dykket al kaffen ned i brygvandet. Indtil jeg snakkede med T tog jeg det som en selvfølge, men har forstået ikke alle gør det.

                          Den fungere til alle kaffer, intet behov for andre komplicerede teknikker. Alle kan benytte den og du behøver ikke jordens roligste hånd. Dette er et problem med mange andre fordi at du skal være præcis som kirurg og med disse skal du ikke lave mange fodfejl før kaffen er lige til afløbet.
                          Last edited by malling; 27. December 2019, 10:18.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Jeg glemte at der skal swirles efter sidste påhældning eller røre i 4 retninger med en ske.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Freund
                              Lysristet
                              • Dec 2018
                              • 125

                              #15
                              Tak malling [emoji16]
                              Det tester jeg til eftermiddagskaffen.

                              Comment

                              Working...
                              X