Jordbærsorter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacob
    Master Brewer
    • Feb 2008
    • 1600

    #31
    Takker

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #32
      Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
      Jo.

      450g slåen, der har været frosset - og som helst er revnet lidt.
      225g sukker
      1 liter gin

      Ingredienserne blandes sammen og hældes på glas/flasker. De rystes lidt den første dag eller to, til sukkeret er opløst.

      Derefter skal de stå mørkt i mindst en måned, men heller ikke alt for meget mere. Hvis de står i to måneder, så har jeg oplevet, at det bliver en meget bitter slåengin.

      Slåenbærrene sies fra og slåenginen opbevares mørkt. Den bliver bedre med tiden, så den jeg har fra 2015 er mere rund og fyldig i smagen end den fra 2016 og så fremdeles. Jeg har hørt, at den skulle blive bedre op til i hvert fald 10 år efter høst.
      Tak! Og hvilken gin plejer du at bruge?
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • ChristianS
        Coffeeholic
        • Apr 2015
        • 1012

        #33
        Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
        Tak! Og hvilken gin plejer du at bruge?
        Det plejer faktisk at være en billig fra Lidl. Det er ud fra, at jeg synes, at de mere nuancerede smage går tabt i slåenginen - eller endnu værre: tager fokus fra smagen af slåen.

        Men der er andre, der sværger til at bruge dyrere gin til slåengin. Jeg synes bare, det fungerer bedst med en billig, neutral version.
        Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

        Kværne: Niche Zero, Santos 01
        Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
        Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

        Comment

        • Jens_Muff
          Master Brewer
          • Sep 2011
          • 2615

          #34
          Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
          Det plejer faktisk at være en billig fra Lidl. Det er ud fra, at jeg synes, at de mere nuancerede smage går tabt i slåenginen - eller endnu værre: tager fokus fra smagen af slåen.

          Men der er andre, der sværger til at bruge dyrere gin til slåengin. Jeg synes bare, det fungerer bedst med en billig, neutral version.
          Ja.. Jeg tænker også selv at gå med en semi-billig. Måske a la denne https://www.foetex.dk/vin-spiritus/a...hoClawQAvD_BwE

          og så skal jeg helt sikkert også prøve med et par hjemmelavede i år.

          Jeg kan ikke få mig selv til at hælde sukker på Hendricks eller dyrere i hvert fald
          - La Pavoni
          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
          - Aillio Bullet R1
          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

          Comment

          Working...
          X