Jordbærsorter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Jordbærsorter

    Så er det sæson for danske jordbær. Er der andre end mig som går op i sorter ?

    Typisk er sorterne i supermarkederne bare flotte og holdbare til at ku klare transport og ligge en tid ... men imponerer ikke i aroma og sødme. Det er blevet bedre end tidligere, men det er lidt en jagt. Og jo altid bedst i den danske sæson.

    Igår købte jeg nogen af sorten "Malling". Det stod ikke på bakken, men på den store kasse. De var gode, men måske var det fordi det var de første danske, jeg smagte ... og danske har jo kortere transport og distribution end udenlandske.

    Idag købte jeg nogle som vist hed Sonata ... jo, okay, men lidt vandede.

    Men de bedste er jo nok selvpluk - hvor man så også ka smage undervejs :-P

    Hvis I støder på en sort som er gode ud over det sædvanlige, vil jeg gerne høre tip om sorten.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Lars B
    Grøn bønne
    • Apr 2017
    • 14

    #2
    Senge sengana er de bedste, men de holder ikke længe i Bakken. Selpluk er bedst.

    Comment

    • dkduck
      Grøn bønne
      • Dec 2011
      • 47

      #3
      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
      Så er det sæson for danske jordbær. Er der andre end mig som går op i sorter ?

      Typisk er sorterne i supermarkederne bare flotte og holdbare til at ku klare transport og ligge en tid ... men imponerer ikke i aroma og sødme. Det er blevet bedre end tidligere, men det er lidt en jagt. Og jo altid bedst i den danske sæson.

      Igår købte jeg nogen af sorten "Malling". Det stod ikke på bakken, men på den store kasse. De var gode, men måske var det fordi det var de første danske, jeg smagte ... og danske har jo kortere transport og distribution end udenlandske.

      Idag købte jeg nogle som vist hed Sonata ... jo, okay, men lidt vandede.

      Men de bedste er jo nok selvpluk - hvor man så også ka smage undervejs :-P

      Hvis I støder på en sort som er gode ud over det sædvanlige, vil jeg gerne høre tip om sorten.
      Zinga zingana, en meget gammel sort, har en fantastisk god smag og ikke smager vandet.

      Vi har Ca. 40 planter konstant.

      Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk

      Comment

      • dkduck
        Grøn bønne
        • Dec 2011
        • 47

        #4
        Oprindeligt indsendt af Lars B Se indlæg
        Senge sengana er de bedste, men de holder ikke længe i Bakken. Selpluk er bedst.
        Enig

        Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk

        Comment

        • Birk
          Mellemristet
          • Jul 2012
          • 263

          #5
          Polka - små søde jordbær- faktisk er de mindste af dem som smager bedst- men de er svære at opdrive da de er blevet erstattet med mere modstandsdygtige bær. Korona er også en rigtig lækker sort.
          ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
          masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

          Comment

          • Rudi Fidel
            Mellemristet
            • Jan 2015
            • 227

            #6
            Spændende tråd. Jeg følger lidt med her, da jeg er nybegynder udi jordbærsorter, men har faktisk lige plantet Senga sengana og korona... Bliver spændende at smage dem når de bliver modne lidt senere på sommeren ☺

            Sendt fra min FP2 med Tapatalk
            Min hobby er alt man kan smage på :-)

            Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

            Comment

            • aammat
              Lysristet
              • Feb 2016
              • 64

              #7
              Her et copy/paste fra min jordbær-pusher:
              "Vi har sorten Flair som den tidligste. Det er et lyst bær med en god og sød smag.
              Derefter følger Honeoye, som er en gammel kending. Honeoye et et mørkt bær, med en mere syrlig, men også kraftig smag. Sonata er som regel klar i midten af juni. Sonata har store, velformede bær, med en sød aroma, som mange synes om.
              Polka er smagsmæssigt et supergodt bær. Bærrene bliver ikke så store, og har ikke så lang holdbarhed som f.eks. Sonata. I den sidste del af sæsonen har vi Florence, som er et pænt og saftigt bær, måske lidt mere neutralt i smagen end de ovennævnte."
              Men hvis vi kan inkludere grønne jordbær, hvilken sorter har I gode erfaringer med som grønne..?

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Tak for input. Opdater gerne i tråden når I smager noget.

                Er der i øvrigt nogen som ved hvilke(n) sort(er) bagerne bruger i deres jordbærkager ? Uden for sæsonen syns jeg altid at de jordbær er væsentlig bedre end hvad man ka få i supermarkedet ... men ved ikke om sukker-gele + tid gør at sukker trænger ind i jordbærene og på den måde får dem til at smage bedre.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • dkduck
                  Grøn bønne
                  • Dec 2011
                  • 47

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
                  Spændende tråd. Jeg følger lidt med her, da jeg er nybegynder udi jordbærsorter, men har faktisk lige plantet Senga sengana og korona... Bliver spændende at smage dem når de bliver modne lidt senere på sommeren ☺

                  Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                  Vi plukker allerede vores Sengana jordbær nu og de smager himmelsk, alle sorter er langt forud deres tid for øjeblikket, selv dem der skulle modne sidst på sæssonen


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #10
                    Nu har jeg lige købt Korona jordbær direkte fra marken (Stengården nær Farum).

                    De er gode !

                    Jeg havde stadig Sonata tilbage fra igår, købt i supermarked - så jeg ku sammenligne dem head-to-head.

                    Korona: mere søde, mere syrlige, skøn aroma.
                    Sonata: lidt vandet smag, lavere på syrlighed og sødme, lidt bitre og astringerende - men jo stadig lækre tilsat sukker eller ahornsirup.

                    Okay, det svinger fra bær til bær på begge to. Der var også lige et korona, som havde det her astringerende/lidt bitre.

                    Frokost blev til rugbrød med jordbær på. Kan mennesker leve af jordbær alene :-D
                    Last edited by Kaffe T; 9. June 2018, 15:50.
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #11
                      Med mine foreløbige sammenligninger syns jeg mest der er forskel i grundsmagene: sødme, syrlighed, bitterhed ... men karakteren af aromaen ikke er så forskellig ... Og at grundsmagene afhænger meget af modning ... som også svinger fra bær til bær ... Imodsætning til fx rabarber hvor jeg oplever tydelig forskel i karakteren af aromaen fra sort til sort.

                      Men jeg har ikke sammenlignet nok op imod hinanden ... så får se ... Hører gerne jeres input på det.

                      Have-Nyt skriver:
                      Sorter som ‘Pandora’, ‘Korona’, ‘Polka’ og ‘Dania’ har en udmærket smag og er desuden højtydende. Den meget solgte sort ‘Elsanta’ smager ikke af ret meget, og der er ingen grund til at vælge den til haven – dens fortrin er god holdbarhed til salg.

                      ‘Senga Sengana’ har en god smag, men har et lavere udbytte end ovennævnte. Velsmagende og højtydende sorter er ‘Polka’ og ‘Korona’, og de ligner ‘Senga Sengana’ lidt.

                      ‘Zefyr’ giver heller ikke så højt et udbytte, men den er sødere end den anden meget tidlige sort ‘Honoeye’, der har en syrlig smag, som ikke alle kan lide.
                      fra https://www.havenyt.dk/artikler/koek...arber/555.html

                      Her taler de meget abstrakt om smag "en udmærket smag" og "god smag". Kun lige til sidst om Honoeye bliver de specifikke og taler om syrlighed.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Jeg kunne huske fra min aroma-kemi-uddannelse at det toneangivende molekyle i jordbær-aroma er Furaneol.

                        En frugt-aroma består af hundredevis af aroma-molekyler, men kun måske 5-10 stykker er toneangivende. Men hvis man kun har 1-2 af dem, virker det kunstigt. Man kan fremstille Furaneol kunstigt - og det er så hvad der tilsættes alverdens underlødige fødevare for at give dem jordbærsmag ... Mens andre aromastoffer ikke kan købes i ren form, da de ikke er stabile. Som fx Furaneol glucoside.

                        Det er ligesom kaffe: der er stabile aromastoffer, som stadig findes i kaffen 1 år efter ristning - og så er der de ustabile, som forsvinder over tid.

                        Et sted skriver de:
                        As strawberries ripen, their sugar content rises from about 5% in unripe green fruit to 6-9% on ripening. The acidity comes mainly from citric acid which comprises about 88% of the acid content, along with malic acid and ellagic acid. When they ripen, the acidity decreases. As the sugar/acid ratio changes, so ripe strawberries taste sweeter. The ripening process is controlled by the hormone auxin. When this reaches its peak, it causes the cell wall to begin to degrade and so a ripe strawberry becomes juicy as well as sweet.
                        fra https://eic.rsc.org/section/feature/...020275.article

                        Ja, netop den her nedbrydning, "degrade", som modnings-hormonet auxin styrer ... er årsagen til at jorbær skal spises netop som de topper i modning .. for kort efter bliver de dårlige.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • dkduck
                          Grøn bønne
                          • Dec 2011
                          • 47

                          #13
                          Vi har ikke oplevet lavere udbytte med Senga, i forhold til Korona og de andre.
                          Kommer også an på hvor gammel planten er. Normalt giver 1 års planten ikke mange bær, og det store udbytte giver 2års planten, 3 års planten flader det igen.
                          Vi har en rotation af alle 3, så vi hele tiden har en stor del 2 års.

                          Når de begynder at sætte deres sideskud, sætter vi masser af potter i bedet og laver nye planter.

                          Lige til sidst, sødmen og syrligheden sammen i Senga er den vi foretrækker, vi har forsøgt os med flere forskellige sorter, også mange af de nye, eks. Ananas jordbær, hvide jordbær etc.

                          Hvis du har mulighed for det, så prøv at finde et sted med Senga hvor du selv kan plukke som du gjorde med Korona og find nogle andre sorter du også selv kan plukkeog smag dig frem.

                          Husk, at jordbær smager bedst direkte fra planten uden at blive skyllet!


                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #14
                            Jeg googlede lige for at finde forskning i jordbær-aroma. Et studie fra Florida kiggede på 6 jordbærsorter: fik dem vurderet i smagspanel - og analyserede for 3 aromastoffer: Furaneol, Furaneol glucoside and Mesifuran.

                            Artiklen er fra år 2000 og rapporterer at der til dato er fundet 360 aromastoffer (volatile compounds) i jordbær. Men som sagt: de fleste har ikke rigtig nogen betydning.

                            Her er en beskrivelse af forskel på 2 af de toneangivne aromastoffer, som man kan bruge, når man udforsker forskelle i jordbær-aroma:
                            Furaneol is characterized by a fruity, sweet aroma at low concentrations, and at higher concentrations, a burnt caramel aroma.
                            Mesifuran has been described as having a more sherry-like aroma.
                            Den her undersøgelse konkluderede:
                            Strong correlation between furanone content and strawberry aroma could not be found. However, strong correlation was found between strawberry flavor and sweetness.
                            Det er også min fornemmelse: at sødmen er afgørende for aroma-oplevelsen af jordbær. Men her skal man lige ha med at de valgte 3 aromastoffer ud.

                            De undersøgte jorbærsorter på 3 høsttidspunkter. Her svingede det også. Men der var forskel på sorter, fx Sweet charlie lå konsekvent i top mht aroma hos smagspanelet ... Men det ku ikke korreleres med de kemiske analyser af de 3 aromastoffer ... Den analyse som omfattede sukkerindhold var "Soluble solids" = opløselige stoffer (de nævner ikke præcise analysemetode her, men ku være refraktometer). Sweet Charlie lå konsenkvent højest i soluble solids.

                            En sort lå konsekvent lavest i Soluble solids: FL 93-100 ... den lå lavest i "oplevet jordbæraroma" i 2 ud af 3 høsttidspunkter.

                            Fra http://fshs.org/proceedings-o/2000-v...LOEHNDORF).pdf
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #15
                              Jeg syns også friske jordbær har en "grøn" aroma ... som kogte jordbær og kunstig jordbæraroma IKKE har.

                              På en liste over betydende aromastoffer i jordbær fandt jeg:
                              (Z)-3-hexenal green, leaflike

                              Fik mig til at tænke på om ikke det er samme aromastof som giver græs/agurk/grøn smag i kaffe (typisk når den er underudviklet).

                              På wikipedia står der at
                              cis-3-Hexenal, also known as (Z)-3-hexenal and leaf aldehyde

                              An aroma compound with an intense odor of freshly cut grass and leaves

                              It is produced in small amounts by most plants

                              cis-3-Hexenal is one of the major volatile compounds in ripe tomatoes
                              En forskningsartikel nævner "(Z)-3-Hexenal is present in apple, cucumber, grape, banana, raspberry, strawberry, black tea and tomat". Der var agurken også.

                              apropos ... Rudi F, Malling og jeg har for nylig talt om tomat-aroma i kaffe :-D

                              Inde på CoffeeNavigated sited har jeg tidligere indsamlet aromastoffer til hovedkatogorien
                              Grassy/green/hay/herbal/vegetable
                              cis-3-Hexen-1-ol
                              cis-3-Hexenal (more unstable than cis-3-Hexen-1-ol)
                              Hexanal
                              1-Hexanol (herbal, woody. Is believed to be a component of the odour of freshly mown grass)
                              Aromakemi er good fun ;-)
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              Working...
                              X