Kender i Pentair?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    Kender i Pentair?

    Jeg er faldet over Pentair Everpure Claris Prime (lidt af en mundfuld), som jo, ligesom alle de andre, er DET BEDSTE NOGENSINDE!

    Her findes det hos Clever Coffee, som påstår, at det er lige så godt som RO, bare nemmere. Det er næsten nok til, at jeg slår bremsen i Jeg er dog alligevel lidt nysgerrig, da jeg har svært ved at se, hvordan det skulle adskille sig væsentligt fra andre ionbytterfiltre.

    Jeg har nogle måneders brug tilbage på mit Bestmax-filter, som jeg egentligt er fint tilfreds med. Jeg har overvejet at prøve et premium næste gang, men hvis Pentair har fundet den hellige gral, kunne det også være spændende at prøve!

    Hvad siger E-bar?
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Jeg smagte det på Kaffefestivalen - og syns det var godt ... lige det, jeg smagte.

    Men Malling har har haft filtret hjemme og siger den ikke kan klare Frederiksberg-vand.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • davidsarinelli
      Coffeeholic
      • May 2009
      • 1484

      #3
      Har Claris Ultra - og er godt tilfreds. Det smager bedre end Bestprotect og Finest.
      David Sarinelli

      Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

      Giesen W1 m. Artisan connection
      Bullet R1 2.0 IBTS
      La Marzocco Linea Classic AV 1
      Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
      Profitec Pro500
      La Pavoni Professional
      ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
      Niche Zero single dosing conical burrs
      DIP DK-40 Bulk

      Masser af SSP burrs!


      www.espresso-systems.dk

      Comment

      • pingel
        Coffeeholic
        • Jan 2012
        • 1007

        #4
        Dobbelt post
        Last edited by pingel; 6. June 2018, 20:03.

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #5
          Kan godt være at det er lettere end RO - men det koster også 10 gange mere end min RO-løsning... Men den billigste Claris Ultra er "kun" 6-7 gange dyrere - så måske når jeg skal skifte filter om et par år ;-)

          Bor dog også på Frederiksberg som Malling, og kommer heller ikke helt i bund med mit RO-anlæg.
          Last edited by pingel; 6. June 2018, 20:04.

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Antagelsen om at det blot er en ionbytter er så sandt som det er skrevet... der er stadig kun en ionbytter. Pentair kan en gang imellem godt blive lidt for fluffy i deres marketing.

            Men de laver nu ganske fine filtre og var personligt gladere for det en BWT og Brita. Men man skal nok ikke forvente det er ligesom RO - RO fjerner (Næsten) Alt og ærligt talt tror jeg nu nok Pentair er bedre i sin rene form end RO, RO er jo reelt kun interessant fordi det giver muligheden for at blande sit eget, ren RO egner sig jo ikke just til at brygge med.

            Men ja Frederiksberg vand gør den uegnet, men det gælder sådan generelt alt.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Gad godt at vide om der er nogen i KBH-området, som har Pentair ... privat eller café
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Jeg hørte jo foredraget med Pentairs vand-scientist på Kaffefestivalen for et par uger siden. Total på dupperne med at tage noter og fotos af de slides, han viste.

                Først var der meget kød på sagen ... jævnfør min post #137 under http://www.espressobar.dk/forums/sho...hlight=pentair

                Men når det kom til præcise detaljer i deres filter blev de uldne.

                Efterfølgende skrev jeg en email med spørgsmål til Ronny, men har aldrig fået svar. Så det er nok ikke noget de vil ud med.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • SuneZA
                  Mørkristet
                  • Sep 2009
                  • 331

                  #9
                  Pentair's bedste filtre, kan ikke lige huske hvad de hedder, kører som de eneste jeg har lagt mærke til med en "chelating agent" til at kontrollere tilgængeligheden af divalente ioner, altså calcium og magnesium, i det filtrerede vand. Og det er faktisk det bedste bud jeg har set på hvordan man kan håndtere vand med "dansk" hårdhed på en rimelig måde.

                  Hvis jeg havde råd købte jeg sådan et med det samme, men de mindste af filtrene der kan det er på ~3-4000 L/år, hvilket er alt for meget til mit nuværende forbrug. Skulle jeg ud til arrangementer en gang i mellem, som jeg har leget lidt med tanken om, så var det dog en no-brainer!

                  Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk

                  Comment

                  • Juul-Andersen
                    Stamgæst
                    • Apr 2014
                    • 772

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Gad godt at vide om der er nogen i KBH-området, som har Pentair ... privat eller café
                    Kaffevaerk har/får installeret everpure, hele Apollo gruppen overvejer det kraftigt, TCC mener jeg har det, men er ikke 100% sikker. La cabra og Great Coffee har det, og er begge lykkelige for skiftet. Så har Clever det selvfølgelig.

                    Bonusinfo: Søren Stiller ringede til Ronny for at spørge hvilket vand han skulle bruge til DM. Ronny ved hvad han taler om.

                    Næste år kommer han til at give et foredrag igen til Dansk Kaffefestival 2019, så duk op den 1-3 marts, i Valby .
                    Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                    I’ve been told I like tea
                    I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                    Plans stuff in my spare time ☕️👌

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Kender i Pentair?

                      Det har både Deres Ultra og Prime filtre. Prime filtreret er blot en forbedret Ultra filter

                      Ja de er store, har som sagt haft en... det skal dog med det angivne er en max angivelse. Der er derfor en del i det sjældanske der ikke vil holde det antal l. For folk med meget højt er det så som så med brugbarheden.
                      Last edited by malling; 8. June 2018, 10:43.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Kender i Pentair?

                        Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                        Kaffevaerk har/får installeret everpure, hele Apollo gruppen overvejer det kraftigt, TCC mener jeg har det, men er ikke 100% sikker. La cabra og Great Coffee har det, og er begge lykkelige for skiftet. Så har Clever det selvfølgelig.

                        Bonusinfo: Søren Stiller ringede til Ronny for at spørge hvilket vand han skulle bruge til DM. Ronny ved hvad han taler om.

                        Næste år kommer han til at give et foredrag igen til Dansk Kaffefestival 2019, så duk op den 1-3 marts, i Valby .
                        Ja men jeg er ret sikker på at det i disse tilfælde er deres RO anlæg, som er noget af det bedste på markedet og som koster en mindre formue.

                        Der er flere risterier det har deres RO anlæg rundt omkring i Europa og Coffee Hit har været distributør af det i England, ved ikke om de er det længere. Men det har været rost til skyerne og omtalt meget nogle år tilbage. Jeg kiggede på det men syntes det var for stort og så de over 10.000,- lige dyrt nok!
                        Last edited by malling; 8. June 2018, 11:01.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Juul-Andersen
                          Stamgæst
                          • Apr 2014
                          • 772

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Ja men jeg er ret sikker på at det i disse tilfælde er deres RO anlæg, som er noget af det bedste på markedet og som koster en mindre formue.

                          Der er flere risterier det har deres RO anlæg rundt omkring i Europa og Coffee Hit har været distributør af det i England, ved ikke om de er det længere. Men det har været rost til skyerne og omtalt meget nogle år tilbage. Jeg kiggede på det men syntes det var for stort og så de over 10.000,- lige dyrt nok!
                          Der blev ikke spurgt til filter specifikt.
                          Umiddelbart tænker jeg dog, at hvis og såfremt Apollo gruppen vælger det, så får de nok et par filtre og kun RO anlæg på SMK og måske Apollo.
                          Kaffevaerk ved jeg kigget på RO anlæg. Alternativt kan man jo høre Ronny, han er vildt god til at svare, og super nørdet
                          Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                          I’ve been told I like tea
                          I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                          Plans stuff in my spare time ☕️👌

                          Comment

                          • the_partisan
                            Lysristet
                            • Apr 2016
                            • 63

                            #14
                            From their brochure of Prime..

                            Comment

                            • the_partisan
                              Lysristet
                              • Apr 2016
                              • 63

                              #15
                              And my correspondance with Ronny:

                              Oprindeligt indsendt af the_partisan
                              My current tap water is something like this according to the water supplier:

                              Calcium: 130mg/L
                              Magnesium: 19 mg/L
                              Bicarbonate: 370 mg/L

                              Chloride: 49mg/L
                              Sulphates: 85mg/L

                              Total Hardness: 22dH

                              I have also done some measurements myself,

                              TDS ~310ppm at room temp when measured with a very cheap TDS meter, so not sure how accurate.

                              Total Hardness 22 and Carbonate Hardness 16 when measured with a BWT titration kit.

                              So given these specs do you think Claris Prime is still suitable? I'm curious about what Bicarbonate/Magnesium/Calcium content I can expect with Bypass 0 or 1?
                              Oprindeligt indsendt af Ronny
                              Hi Can,

                              You do have super hard water out of the tap.

                              Basically, using the overview guidance notice and your measurements expecting about 400 ppm water in average (water does fluctuate / change over time)

                              Bypass 0 would be around 60 ppm filtered water, all elements will be similarly reduced.

                              (* mineral in ppm / 400) X 60 = estimated result

                              (130 mg Calcium / 400) X 60 = 19,5 mg in filtered water or about 49 ppm as CaCO3 hardness

                              (19 mg Magnesium / 400) X 60 = 2,85 mg in filtered water or about 12 ppm as CaCO3 hardness

                              Comment

                              Working...
                              X