Cold brew erfaringer 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aammat
    Lysristet
    • Feb 2016
    • 64

    #46
    Inspireret af @-E* brug af chemex tænkte jeg det skal prøves.. Jeg bruger issyl til at hakke mine isterninger så jeg hakkede en stor isterning så den passede i kraven på min chemex og så røg den ind i køleskabet.
    Som kontrol forsøg fyldte jeg en drikkedunk med isterninger, åben drikketuden så det dryppede langsomt og stillede den ovenpå min aeropress. Den holder nu min chemex med selskab og så må vi se hvornår de er klar til en prøvesmagning..
    Det er jo fars dag og en fridag så det er ok med overspringshandlinger..hihi

    Comment

    • aammat
      Lysristet
      • Feb 2016
      • 64

      #47
      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
      Måske så bedre at øverste tragt med isterningerne er af plastik og ikke metal ... for metal leder varmen (fra luften) hurtigere end plastik - og så smelter isterningerne hurtigere.
      Formen på din isterning og hvilket vand du bruger har større indflydelse på smeltehastigheden end forskellen mellem metal vs plast, jeg tænker at det må være nemmere at holdes fast i en opstilling og så udvikling den smag man ønsker derfra.. Personligt synes jeg det andet må give for mange variabler der kan bidrage til ændringer i smag, mn måske bare mig som overtænker det..

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #48
        Nu var opstillingen fra min også mere ment som en konstruktion der skulle kopiere ideen fra en 900,- dyr brygger.

        Så bruger man det man har til rådighed.

        Syntes egentligt “TCC” måde fungere udemærket at brygge en normal kaffe men opdosere den og når den er færdigbrygget hælde den over i et glas fyldt med is. Is stedet for at lade det færdig bryggede kaffe dryppe ned over isen under hele brygget. Syntes når jeg har gjort det har fået mindre bitterhed af en eller anden grund.

        Ja isterninger str. betyder klart noget for smeltetiden, indholdet er som det er og jeg benytter den samme opskrift som når jeg brygger den samme opskrift varm.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #49
          En cylinder af is med hul i , den ville ha en rimelig konstant afsmeltnings hastighed , den ydre overflade bliver mindre, hullet i midten større , det virker med krudt , hvor man ønsker en konstant afbrændings hastighed

          så man skal bare lave en form til isklumpen , og bruge køleskabet, så vil det nok gi det mest konstante resultat
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #50
            Cold brew erfaringer 2018



            Eksperiment igang
            Last edited by malling; 6. June 2018, 16:02.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            Working...
            X