Cold brew erfaringer 2018

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aammat
    Lysristet
    • Feb 2016
    • 64

    #16
    Har som nævnt ikke prøvet dem, kom bare i tanke om disse filtre da jeg læste tråden.. Men måske disse the filter poser i stof vil være bedre, http://www.vitrinen.dk/shop/tefilter...isk-4420p.html, de fåes op til Ø11 cm og er det ikke stort nok tænker jeg symaskiner skal findes frem..

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #17
      Den bedste koldbryg jeg har lavet, var på ordinær chemex som man normalt vilje brygge, blot grovere grind og isterninger i stedet for kogt vand. Så stod de bare og smeltede lige så stille.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #18
        Om det er super godt, skal jeg ikke kunne sige , men mig smager det
        Jeg smider bare lidt mere kaffe i, end jeg normalt gør pr liter

        Kaffe (grov) i kanden fyld op og låg på, ind i køleskabet

        Så når jeg lige vil ha en kop næste dag, hælder jed det bare forsigtigt igennem et guldfilter, direkte ned i koppen
        smager koldt en anelse mere bittert end hvis jeg gir det et skud i mikro ovnen

        men fordelen er at det kan bruges til både kold og varm kaffe

        Af en eller anden grund, drikker jeg pt en del kold kaffe ;o)

        fylder også kaffen (filtreret) på en stor Cocio flaske , og tar det med på tur i termokassen , med skruelåg er det rart lige at kunne ta en tår eller to, og kunne lukke af igen
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • ChristianS
          Coffeeholic
          • Apr 2015
          • 1012

          #19
          Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
          Den bedste koldbryg jeg har lavet, var på ordinær chemex som man normalt vilje brygge, blot grovere grind og isterninger i stedet for kogt vand. Så stod de bare og smeltede lige så stille.
          Jeg er godt klar over, at vi er lidt off topic, men har du en opskrift?
          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

          Kværne: Niche Zero, Santos 01
          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

          Comment

          • -E*
            Master Brewer
            • Apr 2013
            • 1949

            #20
            Nope, men fik lyst til at prøve igen. Har brugt 33 gr kværnet lidt grovere end normalt til ca 340 gr isterninger.
            -Sune

            Mahlkönig Kenia / OE Lido3
            Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
            Computerstyret Hottop
            Instagram

            Comment

            • Birk
              Mellemristet
              • Jul 2012
              • 263

              #21
              Skæg tråd- jeg har lavet en cold brew dripper ved at bruge min Aeropress - en 1/2ltr glas beholder fx glaskanden fra en stempelkande og 1 ltr plastik flaske med et lille hul lavet med en nål i plastiklåget. Det fungerer faktisk rigtig godt.
              30gr til 400ml
              Har dog bestilt nogle små ventiler hjem så jeg nemmere kan styre flowet...altså dryp pr min.
              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

              Comment

              • -E*
                Master Brewer
                • Apr 2013
                • 1949

                #22
                Det blev egentlig meget godt. Drikker det blendet med isterninger, sødmælk og noget vaniljelikør... Det er egentligt ret lækkert.
                Kaffen i sig selv er meget mild. Of ikke særlig bitter spå dem behøver ikke at blive sødet.
                Last edited by -E*; 3. June 2018, 15:11.
                -Sune

                Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                Computerstyret Hottop
                Instagram

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #23
                  Te-filtre til kaffe

                  Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
                  Den bedste koldbryg jeg har lavet, var på ordinær chemex som man normalt vilje brygge, blot grovere grind og isterninger i stedet for kogt vand. Så stod de bare og smeltede lige så stille.
                  Det bedste jeg har smagt var fra en Dutch brewer, det er imø bedre end immersion cold brew såsom Brewer etc. Som er det man ofte støder på (bl.a. Pga. pris, mængde, lethed og tilgængelighed)

                  Ofte har dutch kostet det samme som en espressomaskine og rejst sig op som et mindre tårn, men der er efterhånden kommet billigere alternativer og Goat story Gina tillader også at lave Dutch cold brew, Hario er også kommet med en mere hjemmevenlig udgave, men de koster desværre stadig ca. 2000kr. Men kan finde billigere dutch til 3-400,- på Amazon.

                  Kunne godt tænke mig en men syntes det er lige hamper nok at smide den form for noget man bruger så sjældent.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Coffee makes the world go
                    Master Brewer
                    • Jan 2010
                    • 5082

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af aammat Se indlæg
                    Bruger selv en Hario koldbryg kande så har ikke prøvet disse kaffefiltre, http://www.kaffefilter.com/shop/frontpage.html Men de er udviklet til stempelkander og tænker der kan være en større mængde kaffebønner i end dem til the..
                    Hvad koster disse filtre ?
                    man kunne jo evt lade kaffen stå i en kande UDEN filter natten over, og næste dag hælde det i en kande med filter, så var man uden om bekymringerne ang holdbarhed ved laaang infusion
                    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                    Comment

                    • -E*
                      Master Brewer
                      • Apr 2013
                      • 1949

                      #25
                      @Malling, præcis derfor jeg bruger chemex. Fordi det er et alternativ til store dimser der koster mange penge og Mac bliver brugt 2-3 måneder af året. Jeg mangler dog stadig at finde de gode måder at servere Kold bryg på... kaffe -tonic er godt. Sødmælk og is var godt men det et ikke bedre end godt. Det er ikke fantastisk...
                      -Sune

                      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                      Computerstyret Hottop
                      Instagram

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #26
                        Jeg overvejer lidt en dripster som kan fås for 4-500,- det er lidt mere acceptabelt
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
                          Den bedste koldbryg jeg har lavet, var på ordinær chemex som man normalt vilje brygge, blot grovere grind og isterninger i stedet for kogt vand. Så stod de bare og smeltede lige så stille.
                          Den metode har jeg aldrig smagt. Lyder interessant.

                          Måske vi sku starte en direkte cold brew tråd ... i dette uventede usædvanlig varme vejr, som ingen ende har i vejrudsigten.

                          Eller jeg sku få admin til at omdøbe tråden her.
                          Last edited by Kaffe T; 4. June 2018, 09:05.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #28
                            Jeg syns cold brew alt for ofte bliver over-ekstraheret ... jævnfør cold brew tråden fra 2015 http://www.espressobar.dk/forums/sho...light=koldbryg

                            I 2014 og 2015 afprøvede jeg en del med full immersion, men syns det for nemt blev overekstraheret ... og så er det kun godt med mælk + sirup.

                            De bedste koldbryg, jeg har smagt, har været på en Hario dripper ... tror den nærmest var 1 meter i højden .. for stor til at indgå i min husholdning.

                            Og så ham, som vandt DM i Brewers Cup sidste år, Cristian, som lige er skiftet fra TCC til Andersen & Maillard ... for 3 år siden var han hos Meyers ude i Lyngby .. og jeg blev helt blown away over hans koldbryg ... så vidt jeg husker havde han lavet den med kaffen i et filter, som var holdt nede på bunden af vandet med noget tungt ... husker ikke den præcise trækketid, men det var vel natten over eller 24 timer.

                            Men stadig syns jeg det er svært at ramme den rigtig agitation ... i juli 2015 prøvede jeg det med kaffe i filter, det blev underekstraheret:


                            Nu er jeg igang med at eksperimentere med at lave ekstraktionen i sukkervand ... fordi det skal bruges til noget, hvor der alligevel indgår sukker ... jeg har flere gange oplevet fantastisk kaffe-ekstraktion i meget søde ting: is fx TCC's softice, ris ala mande, hvid chokolade ... så jeg tænker at sukkeret holder ekstraktion af grimme smage i skak .
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • -E*
                              Master Brewer
                              • Apr 2013
                              • 1949

                              #29
                              Dobbelt post
                              -Sune

                              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                              Computerstyret Hottop
                              Instagram

                              Comment

                              • -E*
                                Master Brewer
                                • Apr 2013
                                • 1949

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                                Den metode har jeg aldrig smagt. Lyder interessant.
                                ...
                                Dét var også lidt improviseret ud fra... Jeg kan egentlig ikke huske hvad...
                                -Sune

                                Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                                Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                                Computerstyret Hottop
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X