Kold eller varmt vand i Bialetti moka kande?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MadsHilde
    Mellemristet
    • Dec 2011
    • 287

    Kold eller varmt vand i Bialetti moka kande?

    Jeg ser flere instruktioner der viser man skal bruge varmt vand, altså, fra kedelen, når man fylder sin Bialetti kande op. Det gør det lidt besværligt, i forhold til at håndtere kanden bagefter da bunden jo bliver varm. Hvad er jeres erfaring, mener I det gør en forskel om man fylder med varmt eller koldt filtreret vand?
    Niche Zero
    Bonavita elektronisk vægt
    Bonavita elkedel
    Aeropress
    V60
    Clever Dripper v2
    Chemex 3 og 6 cup
    Stempel 1l og 1 cup
    Bialetti Venus
    Guldfilter
    Philips Senseo mælkeskummer
  • scs
    Mellemristet
    • Apr 2016
    • 237

    #2
    Grunden til, at man anbefales at bruge kogende vand i mokakanden er, at man reducerer risikoen for at "koge kaffen" i overdelen, fordi kanden skal står på blusset i kortere tid. Personligt synes jeg også det er en fordel når man skal overvåge processen, skrue ned og slukke for blusset - så tager den nemlig kun et par minutter at lave en kande.
    _______________________________________________
    MK Vario - Rancilio Silvia
    Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

    Comment

    • SweetBrikka
      Espresso
      • Dec 2012
      • 591

      #3
      Om det gør en forskel kan du jo selv let afgøre, men jeg mener det gør en stor forskel.
      Man bruger kogende vand for at sikre at det første vand som rammer kaffen er ordentligt opvarmet. Hvis man bruger koldt vand, vil vand og luft i det nedre kammer udvide sig og presses op igennem kaffen allerede ved ca. 60-65 grader.
      Når man bruger kogende vand vil vandet ramme kaffen ved en højere temperatur og man undgår den surhed (som man kan opleve hvis man bruger en moderne ristet kaffe som ikke er brændt til døde).
      Det er ikke min erfaring at det går nævneværdigt hurtigere at bruge kogende vand - da vand og luft stadig skal udvide sig i det nedre kammer.

      Comment

      • Birk
        Mellemristet
        • Jul 2012
        • 263

        #4
        Jeg plejer bare at bruge grydelapper...
        ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
        masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

        Comment

        • MadsHilde
          Mellemristet
          • Dec 2011
          • 287

          #5
          Ah ja, det med temperaturen giver god mening. Jeg fortsætter med at varme vandet op før brug. Hvordan ved jeg hvornår jeg skal tage kedelen af komfuret, nogle siger man ikke skal lade den brygge helt færdig. Synes uanset hvad, så er der en del vand tilbage når den er færdig. Er det meningen?
          Niche Zero
          Bonavita elektronisk vægt
          Bonavita elkedel
          Aeropress
          V60
          Clever Dripper v2
          Chemex 3 og 6 cup
          Stempel 1l og 1 cup
          Bialetti Venus
          Guldfilter
          Philips Senseo mælkeskummer

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Hvis den får lov til at sprutte, så presses der jo damp igennem pukken, endda damp der er under tryk, dvs mere end 100 grader

            Hvis du starter med koldt vand, og laver kaffen på et keramisk komfur der ikke kan hitte ud af at varme hurtigt nok, ja så når overdelen at blive varm inden den første kaffe kommer derop, hvis du kikker ned i overdelen, kan du se om det sker , gør det, er nok ikke godt for smagen

            Jeg personligt lader ikke kanden koge tom , jeg tar den af varmen så det sidste kun lige kommer ud, alså den mængde jeg vil ha , ikke af hvad der var i underdelen

            På gas behøver du næppe at bruge varmt vand, der går det så hurtigt, at over delen ikke når at blive for varm
            på en gammeldags grå kogeplade, kan du bare lade pladen blive varm,INDEN du sætter kanden på (det vil en keramisk normalt nægte ), der kan du også trække kanden ud på kanten, for at bremse opvarmningen, endda slukke næsten lige efter du har sat kanden på den VARME plade

            Prøv at lave en lungo
            fyld filteret med HELE bønner , vej dem , og kværn dem(senere)
            afmål den 4 dobbelte vægt vand, og hæld det i overdelen, lav en målepind, så du kan stoppe bryg, når den mængde er nået

            påfyld den dobbelte mængde vand i underdelen alså 8 gange bønne vægt (overdelen tømmes seføli)

            kværnede bønner i filteret, kold vand i underdelen, og et gasblus eller en grå forvarmet plade

            når det begynder at løbe, bør den ønskede mængde være i overdelen på ca et minut

            det kan være nødvendigt at dyppe kanden i kold vand, for at stoppe bryg

            brug evt denne lungo, til at lave en kappu, dog en der er lavet med de små piskeris, eller anden metode der IKKE tilføjer vand som steamning ville

            der er mere vand i shoottet, men mindre vand i mælken, så det ender på et godt forhold
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • MadsHilde
              Mellemristet
              • Dec 2011
              • 287

              #7
              Mange tak for de gode råd. CMTWG, jeg vil prøve at følge din opskrift. Vil lige tilføje at jeg bruger induktion. Varmer først filtreret vand til ca. 95° og sætter derefter kogepladen på “3”, så sprutter den ikke.
              Niche Zero
              Bonavita elektronisk vægt
              Bonavita elkedel
              Aeropress
              V60
              Clever Dripper v2
              Chemex 3 og 6 cup
              Stempel 1l og 1 cup
              Bialetti Venus
              Guldfilter
              Philips Senseo mælkeskummer

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                Induktion,, det betyder så nok at du IKKE bruger en traditionel aluminiums kande, men nok en rustfast,, hvis det passer, så opfører de sig lidt anderledes, da rustfast ikke leder varme særligt godt, modsat aluminium som gør

                jep tjekkede lige din profil, der står den jo, rustfast det er ;o)
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • MadsHilde
                  Mellemristet
                  • Dec 2011
                  • 287

                  #9
                  CMTWG, er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til det er induktionsudgaven?
                  Niche Zero
                  Bonavita elektronisk vægt
                  Bonavita elkedel
                  Aeropress
                  V60
                  Clever Dripper v2
                  Chemex 3 og 6 cup
                  Stempel 1l og 1 cup
                  Bialetti Venus
                  Guldfilter
                  Philips Senseo mælkeskummer

                  Comment

                  • Coffee makes the world go
                    Master Brewer
                    • Jan 2010
                    • 5082

                    #10
                    Mjahh ,det er mere hvis man var vant til allu kandens opførsel,, så er det lidt anderledes med den rustfaste ang tider ,

                    Risikoen for at toppen bliver for varm ved for langsom opvarmning , er ikke så stor, og nok slet ikke med induktion, da det jo går hurtigt
                    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                    Comment

                    Working...
                    X