No-burn vs burn steam arm og vandindhold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    No-burn vs burn steam arm og vandindhold

    Jeg overvejer at gøre min No-burn steam arm til en burn på min quick mill V2B http://www.quickmill.it/eng/domestic...model0995.aspx
    og overvejer mulighederne.. skal jeg købe en ny og skifte den (nogen som ved hvor) eller kan man fjerne den plastik slange som løber inden i armen, er der noget men skal være opmærksom på?

    Det er selvfølgelig i håb om at få noget mere power, syntes min gamle HX maskine havde mere, den var med en burn.

    Noget andet som jeg har undret mig over er hvor lidt vand min maskine tager fra tanken når den er tom, jeg har målt det til 0,8L ialt, er det ikke for lidt? når brew boiler 0,75 L. og Steam boiler 1,4 l.

    Jeg har spurgt før, men fik aldrig svar
    Last edited by Jack; 18. April 2018, 04:49.
    Pictures (or it didn't happen)
  • Sonder
    Lysristet
    • Mar 2017
    • 89

    #2
    Jeg har pillet teflon slangen ud af min duetto 4 plus. Det giver markant mere smæk på trykket. Faktisk så meget jeg har svært ved at bruge min 0.35 kande (øvelse gør mester)

    Comment

    • joak0068
      Lysristet
      • Mar 2016
      • 98

      #3
      Hvordan tømmer du maskinen?

      Jeg har en QuickMill Andreja Premium - jeg kan tage teflonslangen ud bare ved at fjerne steamtip og hive - omvendt for at sætte i igen.
      Izzo Alex Duetto II
      Eureka Mignon XL
      Feldgrind
      Aillio Bullet R1

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af joak0068 Se indlæg
        Hvordan tømmer du maskinen?

        Jeg har en QuickMill Andreja Premium - jeg kan tage teflonslangen ud bare ved at fjerne steamtip og hive - omvendt for at sætte i igen.
        QM V2B har 2 aftapnings skruer (haner) i bunden, så man kan tømme både brew og steam boileren 100%

        Fedt tak til jer begge, det lyder jo lige til at fjerne No-Burn funktionen, så må jeg hellere finde et stykke gummi til armen, så man ikke brænder fingerne, hvis i ved hvor man finder sådan et, modtages link med stor tak
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Aftapnings skruerne ses her på den tidliger vertion, som er de samme på den nye model
          Click image for larger version

Name:	qmv2b.jpg
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	230877

          Kilde side 26 https://www.bellabarista.co.uk/pdf/Q...Look2013v1.pdf

          Ps. finder der et værktøj som kan få fat i skruerne lidt som en Topnøgle-skruetrækker
          Last edited by Jack; 19. April 2018, 16:12.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Alexpid
            Coffeeholic
            • Jan 2016
            • 1496

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            QM V2B har 2 aftapnings skruer (haner) i bunden, så man kan tømme både brew og steam boileren 100%

            Fedt tak til jer begge, det lyder jo lige til at fjerne No-Burn funktionen, så må jeg hellere finde et stykke gummi til armen, så man ikke brænder fingerne, hvis i ved hvor man finder sådan et, modtages link med stor tak
            https://www.kaffemekka.dk/shop/2067-...gerguard-prof/

            Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk
            Selvstændig hos Alex Kaffe.
            Udelukkende på eBar som privatperson

            Comment

            • Sinobi
              Mellemristet
              • Mar 2018
              • 188

              #7
              Bliver simpelthen nødt til at spørge, da jeg er helt tabt af mangel på at forstå:
              Hvad er ideen, underforstået teorien, bag at mælkefrothing skulle blive bedre hvis man fjerner teflon slangen?
              Eller er det noget andet der er formålet?

              /Henrik
              Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
              Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
              Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
              Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
              KitchenAid Cold Brew koldbrygger
              Brewista Smart Scale v2.0
              DIY Fluidbed 300 gr. rister

              Comment

              • Alexpid
                Coffeeholic
                • Jan 2016
                • 1496

                #8
                En analogi kunne være at skulle have vand igennem en tynd haveslange eller en tyk brandslange. Samme tryk på et større areal/slange - højere output!
                Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                Bliver simpelthen nødt til at spørge, da jeg er helt tabt af mangel på at forstå:
                Hvad er ideen, underforstået teorien, bag at mælkefrothing skulle blive bedre hvis man fjerner teflon slangen?
                Eller er det noget andet der er formålet?

                /Henrik
                Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
                Last edited by Alexpid; 11. October 2018, 11:53.
                Selvstændig hos Alex Kaffe.
                Udelukkende på eBar som privatperson

                Comment

                • Hegnet
                  Mørkristet
                  • Sep 2017
                  • 387

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                  Bliver simpelthen nødt til at spørge, da jeg er helt tabt af mangel på at forstå:
                  Hvad er ideen, underforstået teorien, bag at mælkefrothing skulle blive bedre hvis man fjerner teflon slangen?
                  Eller er det noget andet der er formålet?

                  /Henrik
                  Jeg har tidligere læst, at der er tale om kondensering på det “kolde” metal i en no-burn arm. Kondenseret vand, omend varmt, kunne sikkert påvirke skumningen. Jeg tror, at effektens størrelse kunne afhænge af armens design, pakninger osv. Det fik dog mig til at gå fra at stikke et stykke teflon-slange i min normale arm.

                  DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                  MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                  Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                  Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                  Comment

                  • Hegnet
                    Mørkristet
                    • Sep 2017
                    • 387

                    #10
                    No-burn vs burn steam arm og vandindhold

                    Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
                    En analogi kunne være at skulle have vand igennem en tynd haveslange eller en tyk brandslange. Samme tryk på et større areal/slange - højere output!

                    Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
                    God pointe. Flowet har givetvis noget at sige, og det kender vi fra steamtips. I mit tilfælde er den samlede lysning i tippen (4xØ1.2 mm) dog allerede en stærkere apertur-begrænsning end f.eks. i ID2.5 mm teflon-slange (8% mindre samlet areal).
                    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                    Comment

                    • Sinobi
                      Mellemristet
                      • Mar 2018
                      • 188

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                      Jeg har tidligere læst, at der er tale om kondensering på det “kolde” metal i en no-burn arm. Kondenseret vand, omend varmt, kunne sikkert påvirke skumningen. Jeg tror, at effektens størrelse kunne afhænge af armens design, pakninger osv. Det fik dog mig til at gå fra at stikke et stykke teflon-slange i min normale arm.

                      https://coffeeforums.co.uk/showthrea...r-teflon-tube&
                      Og det er netop der kæden hopper af for mig.
                      Varmelednings evnen for teflon er ufatteligt lav.
                      Derfor er risikoen for kuldebroer ufatteligt lav.
                      Derfor er risikoen for kondensering ufatteligt lav,
                      og muligheden for at al dampen holder temperaturen helt ud til spidsen er stærkt forbedret.
                      Oven i købet er overfladen på teflon ret vandafvisende, så teflonen udviser også meget lav gnidningsmodstand overfor vandet.

                      Lige modsat forholder det på alle punkter med metal. Specielt uisoleret enkeltlags metal........

                      /Henrik
                      Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                      Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                      Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                      Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                      KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                      Brewista Smart Scale v2.0
                      DIY Fluidbed 300 gr. rister

                      Comment

                      • Sinobi
                        Mellemristet
                        • Mar 2018
                        • 188

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                        God pointe. Flowet har givetvis noget at sige, og det kender vi fra steamtips. I mit tilfælde er den samlede lysning i tippen (4xØ1.2 mm) dog allerede en stærkere apertur-begrænsning end f.eks. i ID2.5 mm teflon-slange (8% mindre samlet areal).
                        Jeg ville måske formulere det som; Dårlig pointe. Efterfulgt af dit argument.
                        Hvis hullerne i steamtippen udgør en mindre åbning end den der er i teflonslangen, så stiger flowet ikke ved at fjerne teflonslangen.
                        Lokalt set i indgangen til steam røret vil flowet falde når teflonslangen ikke er monteret og steamtippen udgør et mindre hul end teflonslangen. Lokalt set i steamtippen vil flowet være det samme uanset om teflonslangen er monteret eller ej.
                        Tilgengæld vil dampen opholde sig længere tid i det uisolerede steamrør fordi det har et større volumen, men flowet ikke er blevet større. Længere tid i et uisoleret område med kolde ydervægge.... DET skaber kondens....

                        Så jeg har stadig ikke på nogen måde forstået teorien i hensigten med at fjerne teflonslangen.
                        Det, der skaber bedre steam egenskaber er varmt (og konstant) luftflow med mindre damp(vand). Det ser jeg ikke ændret her?
                        Det er også netop det punkt man angriber udviklingsmæssigt i de nye "super" maskiner fra bl.a. Slayer, ved at efterbehandle dampflowet, hvor man trækker mere vand ud af luften inden den sendes ud i steamrøret.

                        /Henrik
                        Last edited by Sinobi; 11. October 2018, 13:00.
                        Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                        Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                        Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                        Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                        KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                        Brewista Smart Scale v2.0
                        DIY Fluidbed 300 gr. rister

                        Comment

                        • Hegnet
                          Mørkristet
                          • Sep 2017
                          • 387

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                          Og det er netop der kæden hopper af for mig.
                          Varmelednings evnen for teflon er ufatteligt lav.
                          Derfor er risikoen for kuldebroer ufatteligt lav.
                          Derfor er risikoen for kondensering ufatteligt lav,
                          og muligheden for at al dampen holder temperaturen helt ud til spidsen er stærkt forbedret.
                          Oven i købet er overfladen på teflon ret vandafvisende, så teflonen udviser også meget lav gnidningsmodstand overfor vandet.

                          Lige modsat forholder det på alle punkter med metal. Specielt uisoleret enkeltlags metal........

                          /Henrik
                          Det var mange “ufattelige” facts. ;-) Dit spørgsmål var lidt åbent, så jeg var ikke klar over, om du havde set disse links. Blot ment som hjælp. Nogle spørger her uden at have søgt information selv.
                          Teorien om kondensering gælder kun i min optik, hvis der eksisterer en vej for dampen ud til metallet og for den kondenserede væske ud gennem tippen. På min gamle maskine blev no-burn armen faktisk varm efter noget tids brug. Opvarmningen kan komme fra dampens passage gennem tippen, men jeg tror faktisk, at det var pakningerne i tippen, der var problemet.
                          DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                          MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                          Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                          Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                          Comment

                          • Sinobi
                            Mellemristet
                            • Mar 2018
                            • 188

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                            Det var mange “ufattelige” facts. ;-)
                            Nogle gange formulerer jeg mig ufatteligt ekstremt

                            Men altså. Hvis det rent faktisk forbedrer steamningen at fjerne teflonslangen, ja, så MÅ der jo være en holdbar årsag.
                            Jeg er bare stadig blind overfor den.

                            /Henrik
                            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                            Brewista Smart Scale v2.0
                            DIY Fluidbed 300 gr. rister

                            Comment

                            • Hegnet
                              Mørkristet
                              • Sep 2017
                              • 387

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
                              Jeg ville måske formulere det som; Dårlig pointe. Efterfulgt af dit argument.
                              Hvis hullerne i steamtippen udgør en mindre åbning end den der er i teflonslangen, så stiger flowet ikke ved at fjerne teflonslangen.
                              Lokalt set i indgangen til steam røret vil flowet falde når teflonslangen ikke er monteret og steamtippen udgør et mindre hul end teflonslangen. Lokalt set i steamtippen vil flowet være det samme uanset om teflonslangen er monteret eller ej.
                              Tilgengæld vil dampen opholde sig længere tid i det uisolerede steamrør fordi det har et større volumen, men flowet ikke er blevet større. Længere tid i et uisoleret område med kolde ydervægge.... DET skaber kondens....
                              /Henrik
                              Jeg forsøger bare at være høflig og åben, selvom jeg så fører et modsigende argument. :-) Måske lod jeg noget være usagt, men det lader til, at vi er enige. Uden teflon er væggene jo i øvrigt hurtigt varme, hvorfor der sikkert ikke danner sig kondens. Du kan jo heldigvist selv lave en test. Som du ved, mener folk, at det er en signifikant forskel (uanset forklaringen).
                              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                              Comment

                              Working...
                              X