Vand analyse (titration)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Oprindeligt indsendt af the_partisan Se indlæg
    I was at the festival too.. Nice to meet you Kaffe T
    Nice to meet you too :-)

    We were the only two who talked to the water tech guy after his presentation ;-)
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      Vandsponsoren til festivalen, Pentair havde sendt en af deres eksperter, Ronny fra Belgien. Han holdt 30 min foredrag om vand. Jeg havde ikke hørt om firmaet før, men de er åbenbart amerikanske. Og også sponsor til WOC i Amsterdam (og på flere andre nationale konkurrencer?).

      Der var et par nye ting i det for mig.

      (1)
      Blandt mekanismerne i vandfiltre havde jeg kun hørt om 1) fysisk filter til større partikler, 2) aktivt kul til at binde større molekyler, 3) ionbytter som skifter Calcium ud med Natrium (traditionelt).

      Han tilføjede to ting. For det første napper Natrium-ionbytteren ikke kun Calcium men også Magnesium (og jern, Fe++)

      For det andet bruger man også ionbyttere som indsætter H+ i stedet Calcium og Magnesium. Det er den måde man reducerer KH/bicarbonat på (det har jeg længe manglet få forklaringen på hvordan filtrene gør det). Ronny sagde at det bare var problematisk fordi pH kom for langt ned. Man har brug for bicarbonaten til at gi stabilitet i kaffesmagen.

      Så vidt jeg fangede anbefalede de pH 6,7-7,7 til kaffebrygning (antageligt målt før opvarmning).

      (2)
      Jeg spurgte Ronny om deres filtre ikke tilsætter Magnesium. Han svarede at det med at magnesium sku være godt til kaffebrygning er et markedsførings-stunt.

      For meget magnesium kan hive dårlige smage ud af kaffen.

      For nylig prøvede jeg cupping af samme kaffe, men med stigende magnesium i vandet. De høje koncentrationer smagte dårligt, men vi regnede med at det var fordi der var brugt MagnesiumSulfat ... og det så var sulfat ionen, som gav dårlig smag. Men måske var det Magnesium ?

      Interessant. Mere at udforske.

      (3)
      Om Calcium sagde han også at den gav stabilitet - ligesom bicarbonat - og at Calcium ekstraherer kaffeolierne bedre (så vidt jeg lige fangede).

      (4)
      Til espresso anbefalede de en højere TDS (altså total ppm) end til filter.
      Last edited by Kaffe T; 21. May 2018, 09:49.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        Har haft nævnte filter og ja det er bedre end så meget andet, men fungere igen ikke optimalt med meget hårdt vand, eller hvor balancen er helt væk (læs: Frederiksberg og lignende).

        Jeg er for i øvrigt enig med ham i at Mg skal holdes lavt, det lagde jeg godt mærke til med de forskellig Mg bistoffer jeg har haft, et højt Mg niveau giver kunstig vammel sødme og det kommer ofte når man laver eget med bistoffer, f.eks. Sulfat der giver “sæbe” smagen.

        Koble det sammen med Mg i høj doser kan som nævnt give smag af sødetabeletter og sådan en lidt grim bismag, der er flere der har testet det uden sulfat som bi stof og kommet frem til netop det. Men sammen med sulfat har du opskriften på rædsler af værste skuffe, det gør absolut INTET godt for kaffen hvis det udgør mere end 10-15%

        Calcium skal udgøre langt, langt str. delen og jeg er uforstående overfor dem som siger MG skal være højst eller tæt på Ca, kaffen får frygtelige bismage alle de steder hvor jeg har fået kaffe med høj Mg!
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
          Jeg fik ikk hilst på dig, Jack. Var du der kun lørdag ? Der var jeg der ikke. Kun fredag og søndag.

          Ja, glup! 5.000 for det vandsystem. Men det smagte godt. Også i ren form.
          Ja det blev kun til lørdag, kunne ha været hyggeligt at sige hej, men der var nok frivillige til søndag.. så jeg valgte at køre hjem.

          Jeg havde ellers valgt at set stort på vandet.. der er nok at tage sig til med kaffe, men da jeg var helt ny syntes jeg jo også 5k var meget for en kværn ha ha.. man bliver klogere med tiden.
          var ret imponeret af clevers kaffe vand test, jeg har lige købt et filter billigt til over 1k fra HK, syntes det var dyrt, men det skal testes, jeg tænkte kun på kalk da jeg købte det, det gør jeg ikke mere.
          der var heller ingen som kunne fortælle noget om filteret som jeg forstod (er også ret sikker på de ikke selv viste meget ud over 0,02 er bedre end 0,10) men det skulle være et af de bedste alm. filter man kan købe til hjemme brug i HK, jeg kan jo altid tage det med retur hvis det ikke fungerer i dk ;-)
          Last edited by Jack; 21. May 2018, 12:07.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • niemi
            Grøn bønne
            • Sep 2018
            • 2

            Kaffe T og andre: Hvad siger i til følgende indkøbsliste til at blande sammen med RO-vand?
            • Calciumchlorid-Dihydrat, 1000 g (42,00 kr)
            • Magnesiumchlorid-Hexahydrat, 1000 g (42,00 kr)
            • Sodium bicarbonat, 1000 g (35,00 kr)

            Herudover
            • Red See Reef Foundation Pro Test Kit (319,00 kr)


            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
            Does it say "food grade" (in danish: Levnedsmiddelkvalitet) ?

            In the process of making the chemicals such as hydrochloric acid other compounds may be used .... compounds that are not healthy for humans ... but is not mandatory to mention on the bottle.
            Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
            Jeg ville aldrig turde bruge andet end levnedsmiddelkvalitet når det handler om at tilsætte såvel mineraler som syrer til vand.

            Som KaffeT er inde på kan saltsyre feks. indeholde hjælpestoffer der ikke er deklareret på flasken. Der gælder simpelthen helt andre regler for en syre der skal bruges i madlavning end en der ikke skal.
            Vil dette være et problem i forhold til ovenstående indkøb?

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              Oprindeligt indsendt af niemi Se indlæg
              Kaffe T og andre: Hvad siger i til følgende indkøbsliste til at blande sammen med RO-vand?
              • Calciumchlorid-Dihydrat, 1000 g (42,00 kr)
              • Magnesiumchlorid-Hexahydrat, 1000 g (42,00 kr)
              • Sodium bicarbonat, 1000 g (35,00 kr)

              Herudover
              • Red See Reef Foundation Pro Test Kit (319,00 kr)



              Vil dette være et problem i forhold til ovenstående indkøb?
              Note: I pm sendte Niemi mig lige link til en akvariebutik med disse varer. Deep Ocean. Så mit svar:

              Det ser ud til at være en akvariebutik. Det behøver ikke være levnedsmiddelgodkendt. Så hvis det ikke står ud for hvert enkelt produkt, ville jeg spørge dem om det.

              Men gå hellere i Matas. Eller på webshops. Det har Malling erfaring med at bestille hjem.

              Noget andet er om der med de mineralsammensætninger er for meget Chlorid (mod-ionen til Calcium og Magnesium) ... igen her har Malling mere praktisk erfaring end mig.

              Jeg nåede aldrig frem til at teste om ikke man ku blande hårdt postevand med RO-vand ... for at ramme det rigtige ... Hårdt postevand er mere rent end det bløde (lavt kalk-indhold), fordi det er filtreret gennem mange lag kalk i undergrunden ... og så skal man ikke kæmpe med de besværlige mod-ioner ... I "Sodium bicarbonat" er det Natrium = giver den salte smag hvis niveauet er højt nok ... I hårdt vand er bicarbonat mod-ion til Calcium og Magnesium.
              Last edited by Kaffe T; 20. September 2018, 09:52.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • niemi
                Grøn bønne
                • Sep 2018
                • 2

                Tak for svaret Kaffe T

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  Jeg har fået installeret et BWT BestMax Premium filter. Til en start satte jeg det på bypass 1 (siger noget om hvor meget postevand som går udenom filtret), fordi det bruger andre her i KBH-området. Filtret har 4 muligheder: 0, 1, 2 og 3. Jeg går ud fra at nul er lig ingen bypass = alt vand går gennem filtret.

                  Jeg har godt ku li bryg på denne indstiling, bypass 1. Det var bedre end Denice. Rudi Fidel har også fået en flaske af det - og syns også godt om det.

                  Nu har jeg endelig fået titreret på det. Og målt pH (men med et ikke-kalibreret kina pH-meter, så de præcise værdier skal ikke tages så nøje).


                  Bicarbonat/buffer/HCO3
                  i mg CaCO3 eq pr liter

                  Mine tidligere målinger med titration:
                  Lokale postevand ……. 238 mg/l (svarer til hvad vandværk oplyser)
                  Filterkande reducerede ikke postevandet meget: 225 mg/l
                  Denice …………….. 110 mg/l
                  (på flasken er angivet 140 mg direkte ion, som svarer til 115 i CaCO3 eq).

                  Aktuelle titration fra mit nye BWT filter:
                  Frisk tappet ……………. 123 mg/l (altså cirka halveret fra postevandet)
                  Stået på flaske 1 uge …. 110 mg/l
                  Som jeg tidligere har undersøgt så forlader CO2 vandet, mens det står stille. Og det forbruger HCO3 og H+ ioner, så pH stiger.
                  Jeg målte også pH i dette vand (med ikke kalibreret kina pH-meter). Frisktappet var 5,52. Men ”lagret” i en uge var på 5,88.

                  Konklusion: buffer er på niveau med Denice vand.


                  Calcium
                  i mg CaCO3 eq pr liter

                  Lokalt postevand ……. 275 mg/l (tæt på hvad vandværk oplyser: 282 mg/l, analyse fra et par år siden)

                  Gennem mit nye BWT filter … farven slog om ved første dråbe ! … Så kan max være 12 mg/, så altså tæt på nul … Vildt !

                  Så måtte jeg kigge på bypass indstillingen. Og gik fra 1 til 2, så der kommer mere postevand med i bypass -> mere Calcium

                  Ny måling .…. 62 mg/l

                  Nu skal jeg så til at smage om jeg bedre kan li det. Men vi ku jo godt li det på bypass 1. Så meget for teorien om at der SKAL være Calcium i vandet.

                  Premium filtret bytter Calcium ud med Magnesium, så der må være højt niveau af Magnsium i stedet.


                  Magnesium
                  Selvfølgelig er jeg nysgerrig på hvad Magnesium så er … men den analyse er ikk særlig præcis i titrationskittet … så jeg er slet ikke startet på den.


                  Reflektioner
                  Jeg tager ikke noget for givet med hvad værdier vand skal have. Vandkemi er så komplekst. Så det eneste sikre er at smage sig frem. Men selvfølgelig tog jeg udgangspunkt i de herskende teorier om bicarbonat, Calcium og Magnesium.

                  Men så kom den hollandske vand-ekspert og sagde at Magnesium var ren markedsførings-gemik. At den i sig selv har en svag sødlig smag og det er eneste bidrag til smagen af kaffen. Men den ikke gør noget særligt i ekstraktionen.

                  Jeg har tidligere prøvet at brygge filterkaffe på vandfiltre til espressomaskiner - og det har hver gang smagt kedeligt og fladt. Typisk fjerner de filtre al Calcium og erstatter med Natrium.

                  Ud fra de to ting har jeg tænkt at så skal der være Calcium i vandet - bare ikke for meget. Men nu her med mit bypass 1 vand, hvor der næsten ingen Calcium er i ... når båd jeg og Rudi F syns det giver gode kaffe-bryg ... Ja, så holder den jo ikke ... Men måske er det fordi der i stedet er højt Magnesium (uden der kommer en problematisk mod-ion med som fx sulfat) .. og Mg har samme rolle som Calcium i ekstraktionen.

                  Eller der er andet på spil ...
                  Last edited by Kaffe T; 25. November 2018, 10:09.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    kina pH-meter...
                    Hvad er det for et som du har fået fat i?

                    Det er ikke et TDS meter som den her? (mener ikke det er hårdheden som de måler, men noget om hvor rent vandet er)
                    Last edited by Jack; 25. November 2018, 11:10.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      TDS og pH er to forskellige ting.

                      Alle pH-metre skal kalibreres. Man kan købe små breve pulver til at opløse i vand og gi en bestemt pH-værdi. Og så skal man indstille sit pH meter efter det.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                        TDS og pH er to forskellige ting.

                        Alle pH-metre skal kalibreres. Man kan købe små breve pulver til at opløse i vand og gi en bestemt pH-værdi. Og så skal man indstille sit pH meter efter det.
                        Yes, men var nød til at spørge ;-) det som jeg efterlyser er hvor og hvilket kina ph meter er som du har fået fat i? (jeg har ikke rigtig selv kunne finde nogen og nøjes med papir strips)
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          Jeg kan ikke se præcis det, jeg købte. Men her nogle lignende. Kr 67:



                          Når jeg nu er i kina-shop, ku jeg jo lige søge på calibrerings pulver/væske ... her er et sæt væsker til 35 kr:


                          eller pulver: https://www.banggood.com/2Bags-PH4_0...r_warehouse=CN

                          Nu må jeg se at få bestilt hjem.
                          Last edited by Kaffe T; 25. November 2018, 18:00.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                            Jeg kan ikke se præcis det, jeg købte. Men her nogle lignende. Kr 67:



                            Når jeg nu er i kina-shop, ku jeg jo lige søge på calibrerings pulver/væske ... her er et sæt væsker til 35 kr:


                            eller pulver: https://www.banggood.com/2Bags-PH4_0...r_warehouse=CN

                            Nu må jeg se at få bestilt hjem.

                            Tusin Tak, Undskyld min uvidenhed :-)

                            Men men men hvad har PH værdien med vandes hårdhed at gøre, måler man ikke hårdhedsgraden dh
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              Jeg tror man skal være yderst påpasselig med at sammenligne salt tilsat destilleret/ro vand med enten flaske, postevand og filter vand. netop fordi det er magnesium/calcium der kommer med bi ioner der alt andet lige vil bidrage til smagen, hvem ved om sulfat influere på magnesiums effekt, eller den mere komplekse mineral sammensætning i alm vand gør at magnesium har er andet udtryk.

                              Der kan være mange grunde til at tilsat magnesium giver en kunstig sødme, og at calcium i tilsat form virker bedst. Mange af de her teorier er bygget udfra tilsætning og det kan måske ikke bare sådan overføres 1:1 i de andre former.

                              Jeg har hvertfald aldrig oplevet noget godt med høje mg uagtet hvad bi ionen det er kommet med i tilsat form, ligesom så lave gh bare slet ikke fungere
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                                Tusin Tak, Undskyld min uvidenhed :-)

                                Men men men hvad har PH værdien med vandes hårdhed at gøre, måler man ikke hårdhedsgraden dh
                                Jeg har vist misforstået det, trode lige det var hårdheden af vandet, der er bare så mange parametere i kaffeland
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X