Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 20 af 20

Emne: Geisha espresso

Master Brewer -E*'s avatar
    Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Ry
    Den er ved at være lidt overhypet, er den ikke?
    -Sune

Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
    Enig, syntes også 198 for 120g er lige i overkanten, jeg behøver heller ikke en som er håndplukket for få måneder siden :-)

Sidder med en lækker frisk lys ristet arabica kaffe fra Pu'er (Yunnan Kina) som er soltøret, høstet Januar 2018, den er så lækker og minder lidt om de geisha som jeg smagte i HK, men med lidt mere sødme, jeg fik lyst til at smage geisha igen.. meen ikke lige til de priser.. men lå TCC i min by, ville jeg ikke afvise jeg lige smuttede ned og nappede en enkelt pakke, den lyder jo fin på parpiret :-)
    Senest redigeret af Jack : 31. May 2018 kl. 20:09
    Pictures (or it didn't happen)

Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Ry
    Der er jo masser af Geisha derude til nogenlunde fornuftige priser, det er jo primært Petersons La Esmaralda der er overhypet. De andre får måske et lille boost på den konto, men ikke noget nær La Esmaralda i pris...
    -Sune

Computerstyret Hottop
    Instagram

4. De følgende brugere har takket -E* for denne post:

Jack (31. May 2018)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Der er jo masser af Geisha derude til nogenlunde fornuftige priser, det er jo primært Petersons La Esmaralda der er overhypet. De andre får måske et lille boost på den konto, men ikke noget nær La Esmaralda i pris...
    Yes tror jeg på, kender i til andre risterier som har (helst danske) modtages link med glæde :-)

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Det var også min mistanke før vores Geisha cupping i januar ... men efterhånden forstår jeg bedre de høje priser (jeg skrev lang post om det på Coffee Navigated).

Geisha er bare mere taknemmelig at riste og brygge end andre bønner. Og Peterson farmen kan bare noget ekstra - vurderet ud fra smagen - både i det arbejde de lægger i og de botaniske varianter, de har ... De har haft Geisha på farmen i noget med 100 år. Så hvordan den har krydset og muteret, tjaa .. i hvert fald kan andre ikke opnå det samme.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

7. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

malling (1. June 2018)

Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Ry
    Jeg betvivler ikke at den kan mere, men vil stadig påstå at prisen er et udtryk for hype. Det er jo eksploderet over de sidste år. Jeg er sikker på at Jamaica Blue mountain også kunne noget der berettigede den, men der blev også overhypet. Jeg er spændt på hvad det næste er.
    -Sune

Computerstyret Hottop
    Instagram

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Geisha espresso

Tja syntes egentligt den kan noget en del kaffer ikke kan, var klart en af de mest interessante til cupping.

Jeg er dog generelt enig i at Geisha kan være en smule hyped, de er sådan rent smagsmæssigt ikke nødvendigvis bedre end så mange andre forskellige Ethiopisk Heirloom varianter eller Red Bourbon for den sags skyld.

Men omtale, let at riste, mangel på tilgængelighed og efterspørgsel sætter selvf. Sit aftryk på prisen. Ikke meget anderledes end som så meget andet.

Jamaica blue mountain var derimod hyped (selvom der strengt taget ikke er tale om en sort, men et geografisk område), vel og mærket uden synderlig god grund. Der er absolut intet specielt ved den kaffe, ej heller dem fra det rigtige sted. En ganske ordinær kaffe. Men hvad god markedsføring ikke kan føre med sig lidt ligesom lortekaffen.
    Senest redigeret af malling : 1. June 2018 kl. 18:18
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    ... fejl post
    Senest redigeret af Jack : 11. July 2018 kl. 11:23

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jan 2015
    Sted
    Ballerup
    De serverer geisha espresso på The Corner ved restaurant 108 i København netop nu!

Det er caballero geisha fra honduras ristet af tim wendelboe. Smagen var underekstraheret men alligevel med en god sødme. De kører 1:2 brewratio på næsten al espresso og EY helt nede på omkring 18 % på de fleste kaffer. Så måske ikke så underligt jeg synes den var underekstraheret.

Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Min hobby er alt man kan smage på :-)

Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

12. De følgende brugere har takket Rudi Fidel for denne post:

Jack (23. July 2018)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Geshia artikel fra Sprudge, mon ikke den høre til her i forvirringen om Gesha / Geisha ;-)

Stop Calling It “Geisha” Already

Navn:  geishacoffeediagram-1040x780.jpg
Visninger: 80
Størrelse:  35,8 KB
    Senest redigeret af Jack : 20. September 2018 kl. 17:07

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •