Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 20

Emne: Geisha espresso

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København

Geisha espresso

Det er sjældent man støder på Geisha på kaffebarer. Men det kommer mere og mere ... i takt med at de nyplantede Geisha træer i kaffelandene giver større høstudbytter (tager 4 år) ... Der kommer mere Geisha på markedet og de kommer liiiidt ned i pris (men stadig dyrere end andre topkvalitet bønner).

Stadig er det dog ekstravagant med Geisha espresso. Det ser man endnu sjældnere. Jeg tænker det er fordi der ryger mere kaffe til espresso end når man laver et lille kalita-filterbryg.

De seneste måneder har jeg lavet noget Geisha espresso hjemme ... efter vores Geisha cupping ... og det ene kilo Santa Teresa Geisha i grønne bønner, jeg fik lokket ud af Kontra i november (det har jeg godt nok fået pisket meget underholdning ud af).

Jeg syns der kommer nogle vilde smage ud af Geisha på espresso. Meget tydeligere blomster-smage end i filterbryg. Og sødmen. Tror faktisk jeg er mere fan af Geisha som espresso end filter (som ellers er min favorit bryggemetode)

Rudi Fidel skrev lige om en Geisha espresso, vi lavede for et par dage siden af en 2 måneder gammel rist: http://www.espressobar.dk/forums/sho...ghlight=geisha

Og nu har Jack bagom fortalt at han lige fik Geisha espresso på en kaffebar i Hong Kong ... hot and cold ... hvordan smagte de ?
    Senest redigeret af Kaffe T : 9. March 2018 kl. 11:06
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Det er rigtigt, jeg kan faktisk også bedre li den som espresso, det var et fantastisk mix, her opdager man hvad temperaturen gør
    jeg er ikke skrap til at beskrive smags noterne, end den er meget forskellig fra andet som jeg har smagt
    Navn:  IMG_6836 (Copy).JPG
Visninger: 290
Størrelse:  107,6 KB
    Navn:  IMG_6825 (Copy).JPG
Visninger: 287
Størrelse:  100,5 KB
    Senest redigeret af Jack : 9. March 2018 kl. 11:25
    Pictures (or it didn't happen)

3. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

Kaffe T (9. March 2018)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Hyggeligt kaffemenukort med kinesiske tegn :-D

De Geisha espresso skud, jeg har lavet er godt nok lyse ... og meget rødbrune ... syns aldrig jeg har set den farve espressoskud før.

Det skyldes selvfølgelig mest, at de er lysristet (denne her 1 min fra FC start). Men bliver espresso af lys rist altid så rødlig ?

Nå ja, foto gengiver aldrig farver helt præcist.

Navn:  Fil 10-03-2018 17.30.57.jpg
Visninger: 257
Størrelse:  37,4 KB

5. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

Jack (12. March 2018)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Det er sjældent man støder på Geisha på kaffebarer. Men det kommer mere og mere ... i takt med at de nyplantede Geisha træer i kaffelandene giver større høstudbytter (tager 4 år) ... Der kommer mere Geisha på markedet og de kommer liiiidt ned i pris (men stadig dyrere end andre topkvalitet bønner).
    Det er vist hjemme, for her i Hong Kong er der masser af Geisha, tror faktisk ikke man finder en kaffebar med untagelse af kæder som Starbucks og Pacific Coffee, syntes Geisha er over det hele, men det er mest til filter, ikke mange som bruger bønnerne til espresso.

her er et billede fra mit sidste cafe besøg
    Navn:  gesia cafe (Copy).jpg
Visninger: 230
Størrelse:  143,0 KB

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Hyggeligt med en Bullet rister :-D

Jeg husker noget om at det dyreste Geisha lot fra Esmaralda farmen sidst blev solgt til Hong Kong ... og vist til nogen med en Bullet rister ;o)

PS: Gesha Village er ikke den autoriserede Geisha variant, som er blevet berømt fra Panama ... bemærk et "i" til forskel.

Gesha Village er fra Etiopien. Det er et sted i Etiopien. Meget muligt at den botaniske variant Geisha, blev hentet derfra for over 100 år siden (måske endda tilbage i slutningen af 1800-tallet) til mellemamerika. Der er en planteskole i Costa Rica som har kultiveret den - og derfra køber kaffefarme den Geisha, som er blevet berømt.

8. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

Jack (13. March 2018)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Du har helt sikkert ret, jeg havde læst noget om der var forvirring omkring navnene om det hedder Gesha eller Geshia da oprindelsen vist er den samme? men er dyrket i forskellig område.. som du også skriver
    Den samme cafe (det er faktisk et risteri med cafe) har begge varianter på menukortet og skriver ganske som du sige deres Geisha er fra Panama og deres Gesha er fra Etiopia (billede vedhæftet) beklager forvirringen og takker for input

Navn:  gesia-cafe-2b.jpg
Visninger: 210
Størrelse:  50,8 KB
    Senest redigeret af Jack : 13. March 2018 kl. 16:01

10. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

Kaffe T (13. March 2018)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Nu er der en del falske Geisha i omløb eller hvor man blander det, så tager det med en smule salt.

Der er andre heriloom varianter der i karakteristik mider om Geisha der jo som sagt også er en etiopisk hairloom variant der blot er blevet kultiveret i et andet land.

Så jeg må nok stadig sige jeg ikke går voldsomt op i det, eftersom hypen og dermed prisen er abnorm.

Men ja i Asien har jeg set den mere af en eller anden grund
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

12. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (13. March 2018)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Hyggeligt kaffemenukort med kinesiske tegn :-D

De Geisha espresso skud, jeg har lavet er godt nok lyse ... og meget rødbrune ... syns aldrig jeg har set den farve espressoskud før.

Det skyldes selvfølgelig mest, at de er lysristet (denne her 1 min fra FC start). Men bliver espresso af lys rist altid så rødlig ?

Nå ja, foto gengiver aldrig farver helt præcist.
    Ps. en tanke er.. måske spiller kværnen også en rolle, Accro Coffee bruger LWW EG-1 til deres special kaffer, hvilken kværn er din kværnet med?
    men hyggeligt at læse tidligere indlæg, som ikke er glemt :-)

Noget andet.. kender i nogen danske risterier som sælger Geshia bønner for tiden?
    Senest redigeret af Jack : 31. May 2018 kl. 10:09

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jan 2015
    Sted
    Ballerup
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Ps. en tanke er.. måske spiller kværnen også en rolle, Accro Coffee bruger LWW EG-1 til deres special kaffer, hvilken kværn er din kværnet med?
    men hyggeligt at læse tidligere indlæg, som ikke er glemt :-)

Noget andet.. kender i nogen danske risterier som sælger Geshia bønner for tiden?
    The Coffee Collective har lige fået esmeralda geisha. Men det er en filterrist ☺

Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Min hobby er alt man kan smage på :-)

Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

15. De følgende brugere har takket Rudi Fidel for denne post:

Jack (31. May 2018)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
    The Coffee Collective har lige fået esmeralda geisha. Men det er en filterrist ☺

Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Uha det er fine sager

citat
    This lot was handpicked on 3rd February 2018. We’ve roasted the coffee very light in small batches, bringing out the freshness and vivid aromas as much as possible. Recommended to be brewed with very clean water.

men den koster også 1650 dkr pr kg, ca 30 kr pr kop lavet hjemme
    https://coffeecollective.dk/shop/far...ralda-special/

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •