Smagen af vand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Smagen af vand

    Rudi Fidel og jeg smagte på 8 slags vand idag. Der er klart basis for en ny podcast ... "Smagen af vand" ;o)

    Det kom sig af at jeg godt ville vide hvordan vandet sammensætning slår igennem i smagen .... i vand alene ... før man brygger kaffe på det. Ultimativt for ku bruge det til at sjusse-checke en given type vand.

    Som de fleste har bemærket er der tydelig forskel på smagen af norske postevand og så postevandet her i KBH-området.

    Det norske bjergvand; blødt, tyndt, måske lidt mineralsk/metalsmag.

    Versus så det kalkede og fyldigere danske vand fra den hårde ende af skalaen.

    For nylig smagte jeg på Denice kildevandet - og tænkte at det lå sådan midt imellem.


    Click image for larger version

Name:	Fil 07-03-2018 16.36.21.jpg
Views:	1
Size:	66,9 KB
ID:	237602
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    På menuen med de 8 slags vand ... havde vi 4 variationer af postevandet:

    (1) Ren postevand - direkte fra hanen.

    (2) og (3)
    Postevand tilsat citronsyre, som efter avancerede beregninger skulle nedbringe bicarbonat (HCO3-) fra 290 mg/l til 62 mg/l (som svarer til de 50 ppm i CaCO3 ækvivalenter, som ofte anbefales til kaffebrygning).

    Citronsyren var først opløst i koncentrat, hvor der var brugt varmt vand (nær kogepunkt) for at sikre fuldt opløsning. Så sat til nedkøling. Siden tilsat til vand (4 gram koncentrat til 200 gram vand).

    Nr 2 var denne blanding direkte.

    Nr 3 var denne blanding, som var kogt - og så sat til nedkøling.

    (4)
    Postvand kørt gennem Dafi-kande med et filter som tilsætter Magnesium (så vidt jeg forstår er det ionbytter, som skifter Calcium ud med Mg).
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Dernæst to variationer af Denice

      (5) Ren Denice

      (6) Denice tilsat få korn citronsyre til en hel flaske.
      Denne adskilte sig dog lidt fra de andre ved at være 18 C. Resten lå omkring 12-14C. Den forskel ku man godt mærke i munden.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        De sidste to vand var:

        (7) BWT BestMax Preminum ... den hvor der er tilsat Magnesium.

        (8) RO vand med remineralisering.

        Begge to har jeg hentet på vanddunk fra steder, hvor det er installeret.

        Nogen vil måske sige at det er liiiiiidt nørdet at stå og smage frem og tilbage på ... og få en lang snak ud af.
        Last edited by Kaffe T; 7. March 2018, 17:37.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Hvordan smagte det så ....

          Nr 2: Postevand tilsat citronsyre, ukogt

          Tydeligt blødere end postevand direkte fra hanen. Minder om norsk vand.
          Svag syrlig smag, når man er leder efter det (i første sekund, man har fået det i munden).
          Mindre tør eftersmag.

          Nr 3
          Ditto, men havde været kogt.

          Ikke så blødt i smagen som nr 2. Mere kridt smag (som Rudi beskriver smagen af hårdt øst-sjællandsk postevand).

          Det her må jeg gentage en anden gang, hvor det er præcis samme blanding. Det her var lidt hurtigt lavet. Og vejet af hver for sig (citronsyre koncentrat tilsat 200 gram postevand). Så jeg er ikke 100% sikker på at de var tilsat lige meget citronsyre.

          Men min pointe med at smage vand, der har været kogt .... er at ved højere temperaturer (op mod kogning) så forskydes nogle kemiske ligevægte og forbruger H+, HCO3 og Calcium ... Det er derfor der udfældes kalk i bunden af el-kedlen. Jeg hørte lige fra BWT at det starter ved 55 C.

          Det er ikke kun kalkaflejring: Ca2+ + CO32− ⇋ CaCO3

          Det er også syren, H+ og HCO3- som går over H2CO3 før det bliver til H2O + CO2(gas).

          Nå, det må gentages en anden gang med mere præcision.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            (4) Postevand kørt gennem Dafi-filterkande med Magnesium filterpatron.

            I blødhed (på skala fra kbh postevand til norsk bjergvand) smagte det som mellem nr 2 og 3.

            Og så havde det noget jern/metal smag. Svagt svagt. Og ikke så tør eftersmag. Rudi syns det smagte sødere.
            Det kunne skyldes den tilsatte Magnesium.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Nr 5
              Denice vand: henad nr 2, men med mindre syrlighed ... og vist lidt mere tørhed i eftersmagen.

              Vi opgav at ku smage forskel på 5 og 6. Det forstyrrede også at nr 6 lå det højere i temperatur (18C).

              Nr 7
              BWT BestMax Preminum.
              Den hvor der er tilsat Magnesium.

              Lidt blødere end Dafi-kanden.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Nr 8: RO vand med remineralisering.

                Skilte sig ud fra resten; meget blødt vand. Men ikke det svage strejf af syrlighed som i nr 2 ... og nr 2 var også mere fyldig i smagen ... og mere udtørrende i eftersmagen.

                RO vandet havde også denne her metal-smag. Slet ikke kraftigt. Vi er nede i meget svage smage.
                Hos mig var det en klar metalsmag hen ad jern. Hos Rudi var det mere en følelse; udtørrende på en anden måde end med postevandet.

                Bagefter måtte vi ha noget kaffe. Det blev så espressoskud af en lysristet Geisha. Så lækkert. Vi konkluderede at der bare er for lidt Geisha-espresso i verden :-D
                Last edited by Kaffe T; 7. March 2018, 18:54.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • pingel
                  Coffeeholic
                  • Jan 2012
                  • 1007

                  #9
                  Hvad var tilsat nr. 8?

                  Comment

                  • Rudi Fidel
                    Mellemristet
                    • Jan 2015
                    • 227

                    #10
                    Ja, tak for en spændende session og god opsummering

                    Det var nok den mest subtile smagning jeg nogensinde har oplevet :-)

                    Glæder mig til at du får gang i titrationen, så vi kan få lidt tal på oplevelserne.

                    Og sjovt at den skulle slutte med et af de lækreste skud espresso jeg har fået meget længe - godt gået med ristning og brygning der KaffeT!

                    Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                    Min hobby er alt man kan smage på :-)

                    Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Smagen af vand

                      Pingel: Gætter på magnesium, kan godt få en sådan metalmæssig tør smag, meget magnesium og sødmen bliver sådan lidt kunstig i det
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                        Hvad var tilsat nr. 8?
                        Det var et BWT system.

                        Jeg spurgte efter specifikationer hvor jeg tappede det, men det ku de ikke lige svare på.

                        Det er i øvrigt typisk. Nu har jeg hentet vand hos flere kaffevirksomheder. De ka pege på hvad filterpatronen hedder, men ka ikke sige noget om hvad der præcis er i output. Man skal analyserer vandet for at vide det.

                        Men måske er der nogle andre herinde som ved nærmere om fx BWT reminiralisering ?

                        Jeg googlede lige, men umiddelbart kom der kun en BWT side op om princippet i Omvendt Osmose: http://www.bwt.dk/da/vandteknologi/w...e-osmosis.aspx

                        Jeg har fået RO vand to steder fra; Coffee Collective og Kontra. Begge steder er det vist et BWT system (og naturligvis med tilsat remineralisering). Og i begge tilfælde har jeg syns kaffen blev for spinkel i smagen. Så jeg er endt med at tilsætte postevand (svarer så til et bypass). Bare på sjus. Men sådan omkring 20% vil jeg tro. Og så fik jeg ekstraheret mere af den smag fra kaffen, jeg ka li.
                        Last edited by Kaffe T; 7. March 2018, 21:09.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • pingel
                          Coffeeholic
                          • Jan 2012
                          • 1007

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Pingel: Gætter på magnesium, kan godt få en sådan metalmæssig tør smag, meget magnesium og sødmen bliver sådan lidt kunstig i det
                          Det var nu mere præcise mål og fordelinger jeg var interesseret i... Men det kan jo være BWT holder kortene tæt ind til kroppen ;-)

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Det får vi ikke, det ville være et kæmpe selvmål at oplyse det, det samme med TWW
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • pingel
                              Coffeeholic
                              • Jan 2012
                              • 1007

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                              Det får vi ikke, det ville være et kæmpe selvmål at oplyse det, det samme med TWW
                              Det er da opskriften de lækker her i nederste post (#10)?

                              Comment

                              Working...
                              X