Smagen af vand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #31
    Post 13 I denne tråd har en anden udlægning af calcium magnesium værdierne i TWW


    Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #32
      Godt fundet (ja ok, jeg har slet ikke ledt)

      Der kommer Keno også frem til 29 g/l ... som jeg også fik ved at antage, at de 1,1 g MgSO4 var afvejet som Epsom salt.

      Men Keno kommer frem til 19 mg/l Calcium. Hvor jeg fandt 6 mg/l.

      Nå, pyt. Det var jo også bare for hurtigt at se hvad det indeholdt.

      Men de er da ikke bange for Sulfat ... 119 mg/l ... ikke at jeg ved hvor meget der skal til, før man ka smage det ... Men ham på GrindScience kan ikke li det: http://grindscience.com/2016/03/diss...ect-on-coffee/
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #33
        Idag havde jeg tilfældigvis fat i et en kildevand af mærket "Kildevæld". Lader til at komme fra Carlsberg.

        Da jeg drak, var det ikke for at undersøge smagen, men kort efter bemærkede jeg en kridt-agtig eftersmag. Rudi Fidel havde givet mig den beskrivelse til vores vandsmagning i sidste uge.

        Det overraskede mig, for når jeg drikker på Denice kildevand syns jeg det ligger sådan midt mellem blødt norsk vand og hårdt københavner-postevand.

        Så jeg måtte lige se om der var oplyst mineral-indhold. Jep.

        Calcium 73 mg/l
        Hydrogencarbonat 220 mg/l

        Selvom det ikke er hel på højde med københavner-postevand, er det godt derop ad.

        Københavner-postevand, range:
        Calcium 100-120 mg/l
        Hydrogencarbonat 290-360 mg/l

        Til sammenligning ligger Denice på:
        Calcium 22 mg/l
        Hydrogencarbonat 140 mg/l

        Jeg har stadig ikke fundet ud af om kridt-smagen skyldes Calcium eller bicarbonaten ... eller om det kræver at begge er høje.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #34
          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
          Jeg har stadig ikke fundet ud af om kridt-smagen skyldes Calcium eller bicarbonaten ... eller om det kræver at begge er høje.
          For at undersøge det nærmere ville det jo være givtigt at smage på calcium alene og bicarbonat/HCO3 alene. Men da det er ioner, kommer de altid sammen med en mod-ion.

          Jeg faldt lige over at jeg havde noget NatriumHydrogencarbonat (NaCO3 aka tvekulsurt natron) stående.

          Jeg lavede så opløsninger i forskellige styrker ... baseret på RO vand ... det vand, som jeg ved titration havde fastlagt til 0,85 mmol H+ ... svarende til 52 mg/l HCO3 ... dog uvist om der er tale om HCO3 her, fordi Third Wave water bruger citrat, som buffer og ikke HCO3. Jeg ved ikke hvad der er tilsat her (mener det var et BWT system).

          Anyway, det var det vand, jeg havde til rådighed med lavest alkalinitet.

          Jeg sigtede efter at lave disse koncentrationer:

          380 mg/l HCO3
          280 mg/l HCO3
          140 mg/l HCO3

          Fordi det nogenlunde svare til niveauerne af alkalinitet i det vand, jeg har på hånden ... Nå ja, jeg har ikke selv lige postevand på 380 mg/l, men Frederiksberg ligger og svinger mellem 360 og 380 mg/l, når man slår op i det officielle tal fra vandværkerne. Så vidt jeg har set kommer tallet ikke højere op.

          De 140 mg/l HCO3 er niveauet for Denice vand (ifølge deres egen deklaration - min titrering sagde 134 mg/l = close enough).

          I min beregning af tilsætning trak jeg de 52 mg/l fra ... uden at vide om det er HCO3 ... men de bidrager alle fald til basestyrken af vandet.

          HVORDAN SMAGTE DET ?

          Jeg fik ikke den kridt-smag, som er beskrevet tidligere i den her tråd. Så nu tænker jeg at kridssmagen skyldes Calcium.

          Den høje koncentration på 380 mg/l (cirka) var virkelig grum i smagen .. især i eftersmagen ... vandet føltes tykt (høj viskositet) og glat (kan være på grund af basen, tænk på hvordan sæbe føles glat; sæbe er også basisk) ... Det smagte også "tykt", sådan "fyldt op" ... Det kan også skyldes indholdet af Natrium ioner, som giver den saltesmag (jævnfør at smage på havvand) ... og det smagte også direkte salt, men bare en lille saltsmag.

          Det blev bedre i min 280 mg/l blandingen. Men stadig ikke rart at smage på. Mærkeligt, for det er niveauet for mit daglige postevand ... men der justeres smagen måske af andre ioner ... eller endnu vigtigere: der er lavere niveau af Natrium.

          140 mg/l blandingen var klart lettere. Men den havde stadig et touch af "fyldt ud" og lidt tykt.

          Click image for larger version

Name:	Fil 20-03-2018 19.40.07.jpg
Views:	1
Size:	46,6 KB
ID:	230849

          Her på fotoet er det tilsatte NatriumHydrogencarbonat stadig ikke helt opløst ... der ligger en hvid swirl midt på bunden ... jeg fik det opløst ved at ryste rundt ... og en tur i mikroovnen, men varmede ikke op til meget mere end 40 C stykker (husker det ikke så præcist). Alt opløses hurtigere ved højere temperaturer.
          Last edited by Kaffe T; 20. March 2018, 21:00.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Rudi Fidel
            Mellemristet
            • Jan 2015
            • 227

            #35
            Sejt eksperiment!

            Og interessant at det er calcium der giver kridtsmagen...


            Sendt fra min FP2 med Tapatalk
            Min hobby er alt man kan smage på :-)

            Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #36
              Smagen af vand

              Jeg har testet vand kun med Calcium chloride og der kommer en lille smule af den før nævnte kridtsmag og en lidt støvede fornemmelse.

              Vandet har heller ikke den sødme som med kun magnesium vand.

              Jeg kunne derfor ikke forstille mig at benytte ren magnesium ej heller calcium vand, smagen kommer til at mangle aspekter

              Hvilket godt forklare hvorfor jeg fortrækker vand tilsat både calcium og magnesium i en 1:0.75 forhold
              Last edited by malling; 23. March 2018, 23:57.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Kjeldsen
                Coffeeholic
                • Feb 2010
                • 1086

                #37
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Jeg har testet vand kun med Calcium chloride og der kommer en lille smule af den før nævnte kridtsmag og en lidt støvede fornemmelse.

                Vandet har heller ikke den sødme som med kun magnesium vand.

                Jeg kunne derfor ikke forstille mig at benytte ren magnesium ej heller calcium vand, smagen kommer til at mangle aspekter

                Hvilket godt forklare hvorfor jeg fortrækker vand tilsat både calcium og magnesium i en 1:0.75 forhold
                Jeg er helt sikkert også mest til en blanding af Mg+Ca.

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #38
                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                  Vandet har heller ikke den sødme som med kun magnesium vand.
                  Til espressomaskinen bruger jeg filterkande pt med Magnesium filter ... jeg smagte på det endnu engang .. bare sådan uden at ville noget bestemt ... jo, bare sådan rutinemæssigt for smage på min smags-hårdheds-skala fra norsk bjergvand til meget hårdt dansk postevand ... og smage efter kridtsmagen .. den fik jeg ikke ... men pludselig fik jeg et strejf af sødme ... og tænkte så: nårh ja, filtret tilsætter jo Mg.

                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                  Jeg har testet vand kun med Calcium chloride og der kommer en lille smule af den før nævnte kridtsmag og en lidt støvede fornemmelse.
                  Det er heller ikke en kraftig kridtsmag. Kun svagt. Og man ska lissom tune ind på den, for at fange den.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #39
                    Er der nogen som har smagt på BestProtect vand ? Især interessant fra et område med meget hårdt postevand ... for her bliver højt niveau af Calcium byttet ud med Natrium-ioner.

                    Spørgsmålet er om Natrium-indholdet når helt op i de koncentrationer, jeg havde i min test i post #34 her i tråden ... hvor jeg smagte NaHCO3 i forskellige koncentrationer. Mit formål var at udforske HCO3, men der kom jo Natrium med i købet.



                    Nu har jeg lige beregnet Natrium (aka Sodium) indholdet i den test. I de to højeste koncentrationer var det hhv 92 og 130 mg/l.

                    Til sammenligning ligger det meste postevand i KBH-området på 20-30 mg/l natrium. Denice ligger nede på 10 ... Mens Frederiksberg topper med 63 mg/l (man skal altid se på Frb for at finde hvor vildt det kan blive :-D)

                    Så opløsningerne af NaHCO3 i min test, lå markant højere i Natrium end det vand, jeg ellers støder på ... og som jeg ikke syns smagte lige så vammelt som de NaHCO3-opløsninger.
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #40
                      Natrium giver salt sin salte smag ... Men hvor meget Natrium skal der til, før man ka smage det ... det googlede jeg lige for at finde tærskelværdier.


                      Den amerikanske myndighed for drikkevand (EPA) siger i en rapport, at det svinger fra person til person:
                      "The average taste threshold for sodium in water at room temperature differs substantially among individuals and ranges from about 30 mg/L to 460 mg/L"

                      På den baggrund anbefaler de, at der ikke er mere end 30-60 mg/l Sodium (Natrium) i drikkevand.


                      Men så er der en WHO rapport som siger at det afhænger af hvilken negativ mod-ion, som natrium er sammen med.

                      Salt er jo NatriumChlorid ... det kan smages ved 150 mg/l

                      Men hvis man tager hårdt vand og skifter Calcium ud med Natrium, så er mod-ionen HCO3/bicarbonat ... og der kan det smages helt ned til 20 mg/l. Altså meget lavere. Interessant. Det forklare mit smage-eksperiment fra #34.

                      Selv den laveste koncentration med 140 mg/l HCO3 og 39 mg/l Natrium smagte ikke drikkevenligt.

                      Godt lige at vide hvordan smagen af Natrium afhænger at blandingen. Det betyder mindre hvis det er blødt vand.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #41
                        Nu har jeg lige smagt på Brita filter vand af typen Purity Finest c1100 - uden bypass.

                        Til start minder smagen mig mere om bjergvand end det hårde danske postevand ... men i eftersmagen kommer der noget træls.

                        Ud fra titrations-analysen, se http://www.espressobar.dk/forums/sho...112#post136112

                        ... så tænker jeg at bjergvand fornemmelsen til start må være fordi der ingen Calcium ioner var i vandet ... mens det trælse i eftersmagen må være fordi ionbytteren har indsat Natrium ioner i stedet for calcium ioner. Det er den klassiske måde et filter reducerer Calcium på: bytter ud med Natrium.

                        I nyere filtre kan de bytte ud med Magnesium. Men jeg tror ikke det er tilfældet her ... det smager ikke sådan.
                        Last edited by Kaffe T; 9. April 2018, 19:29.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        Working...
                        X