Troede jeg kunne købe mig god...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Holger1974
    Grøn bønne
    • Mar 2018
    • 13

    Troede jeg kunne købe mig god...

    Som overskriften siger, så er jeg en lallende nybegynder, der troede jeg med et snuptag kunne "købe mig god" til at lave espresso... :-D Ikke desto mindre, så er det en rigtig sjov og velsmagende hobby jeg har kastet mig ud i.

    Har netop købt en Rocket Appartamento og en Mazzer Mini Electronic A kværn, altså en lille investering på 16k uden at have den mindste erfaring med kaffe.

    Nu har jeg set timevis af videoer, læst mig blind, fået tips af en uddannet barista-bekendt, læst en detaljeret PDF fra et barista-kursus, samt naturligvis øvet mig og eksperimenteret til den stor guldmedalje. Uden det store held.

    På forhånd vil jeg gerne beklage en udstrakt, uklædelig brug af engelske begreber, da det meste af min viden stammer fra engelske kilder.

    Udfordring
    Min udvindingstid er for kort. Fra jeg hiver i håndtaget til jeg har udvundet ca. 50 ml espresso, så har jeg maksimalt brugt 17 sekunder. Typisk 15. Ud af disse sekunder er allerede inkluderet en ca. 5 sekunders venteperiode før første strøm af kaffe løber ud af mundingerne på double shot portafilteret.

    Jeg ser at stort set alle rammer 25-30 sekunder uden problemer i videoer med Rocket + Mazzer eller lign.

    I bedste fald har jeg en ok espresso med et meget tynd lag kompakt crema. Farven er lidt til den lyse side og mundfølelsen af kaffen er en smule tynd, men smagen er god og let sødlig.

    I værste fald har jeg en meget tynd og kedelig kop sjask.

    Metode
    Jeg er naturligvis gået systematisk til værks og har fulgt alle de gængse råd om finere grind, tapping på portafilter udenvejs for at ryste kaffen, hårdere tamp, fuldstændig i level, osv. men uden held.

    Min Appartamento er fuldt opvarmet og jeg har flushet gruppehovedet inden.

    Jeg har prøvet to forskellige typer espressobønner indtil videre, hhv. Espresso Organic og Espresso Crema (bedst) købt via Kitchenone. Relativt nyristede, 4 uger. Det burde i hvert fald ikke kunne gøre SÅ stor en forskel.

    Så har jeg eksperimenteret med maksimalt fineste grind på Mazzeren, så lidt grovere og frem og tilbage. Hver gang målt til 18 gram i portafilteret. Ingen forskel desværre, udover at grovere grind giver endnu kortere extraction, altså den forkerte vej. Ved fineste grind er der en lille smule klumpning, meget blødt som kan udjævnes blot ved at røre med fingeren.

    Så har jeg eksperimenteret med forskellige tryk når jeg tamper, dvs. medium (15-30 kg) og så maksimalt pres. Ingen forskel udover at et for blødt tamp giver endnu kortere extraction.

    Intet synes at gøre en forskel uanset hvor ekstremt jeg prøver, så kommer extraction time aldrig over de 17 sekunder og typisk endnu kortere før der løber tynd sjask ud.

    Jeg har undersøgt kaffen i portafilteret bagefter, men der er ingen spor af channelling. Ingen revner, riller eller huller. Når jeg "graver" lidt ned ser extractionen jævn ud, ingen lyse områder eller huller.

    Jeg er blevet foreslået WDT og at den lave relative luftfugtighed p.t. (<23%) forøger statisk elektricitet i den fine grind, hvilket giver lidt klumpning. Men som sagt er det meget fint og nemt at jævne ud, ikke mindst under tamping.

    Jeg har også prøvet to forskellige Appartamentoer, ingen forskel.
    Last edited by Holger1974; 2. March 2018, 16:52.
  • Andreas Christensen
    Lysristet
    • Nov 2016
    • 55

    #2
    Friske bønner. Gjorde præcist som dig og det var først da jeg fik friskristede bønner i kværnen at jeg fik espresso. Troede heller ikke på at det kunne gøre ret neget, men jo! Ned og køb noget friskristet kaffe og du vil kunne lave en rigtig kop espresso! Jeg garanterer!

    Comment

    • Holger1974
      Grøn bønne
      • Mar 2018
      • 13

      #3
      Haha, fedt. Der er i det mindste håb om at jeg kan beholde lidt af håret på hovedet så!

      Comment

      • Andreas Christensen
        Lysristet
        • Nov 2016
        • 55

        #4
        Oprindeligt indsendt af Andreas Christensen Se indlæg
        Friske bønner. Gjorde præcist som dig og det var først da jeg fik friskristede bønner i kværnen at jeg fik espresso. Troede heller ikke på at det kunne gøre ret neget, men jo! Ned og køb noget friskristet kaffe og du vil kunne lave en rigtig kop espresso! Jeg garanterer!
        Og med friskristede mener jeg 1 - max 2 uger gamle bønner

        Comment

        • Andreas Christensen
          Lysristet
          • Nov 2016
          • 55

          #5
          Oprindeligt indsendt af Holger1974 Se indlæg
          Haha, fedt. Der er i det mindste håb om at jeg kan beholde lidt af håret på hovedet så!
          Helt sikkert ja! Hvor i landet bor du? Måske en venlig sjæl herinde bor i nærheden og har lidt overskud af bønner eller kan hjælpe med at riste nogle til dig - det kommer du helt sikkert også til inden længe

          Comment

          • Holger1974
            Grøn bønne
            • Mar 2018
            • 13

            #6
            Tak, jeg er flyttet fra Frederiksberg hvor friskristet kaffe er noget du får smidt i nakken til midtfyn hvor det er noget sværere. Jeg må til Odense og hente!

            PS. Jeg rapporterer naturligvis tilbage, når jeg får prøvet med noget endnu friskere kaffe.
            Last edited by Holger1974; 2. March 2018, 17:10.

            Comment

            • Birk
              Mellemristet
              • Jul 2012
              • 263

              #7
              Andreas Christensen er spot on- du kan gøre alt rigtig - men gamle bønner er ikke til at arbejde med:/ dog er 4 uger stadig ret frisk..men jeg vil stadig sætte mine penge på at det er bønnerne.

              Prøv evt at bestille gennem Holybean- det er mellemrist - og ligger på Fyn
              ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
              masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

              Comment

              • Alexpid
                Coffeeholic
                • Jan 2016
                • 1496

                #8
                Jeg ville også prøve nogle bønner fra risteriet.dk, kaffemekka.dk, holybean.dk hvor du får friske bønner. Så skal du også kværne finere hvis det løber for hurtigt igennem og veje gram kaffe i portafilteret og gram kaffe I koppen efter bryg. Gerne omkring 18 g I filteret og 30-35 g I koppen på en 25-35 sekunder

                Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk
                Selvstændig hos Alex Kaffe.
                Udelukkende på eBar som privatperson

                Comment

                • Ullum
                  Mørkristet
                  • Sep 2013
                  • 401

                  #9
                  Hvis du gider at køre til fredericia laver jeg gerne et batch eller to til dig
                  Mvh ullum

                  Comment

                  • Lhenrik
                    Lysristet
                    • Mar 2008
                    • 69

                    #10
                    Midtfyn siger du, så er det bare at køre rundt om Holy Bean i Aarup, når du alligevel er på vej til bageren efter brunsviger ;-).
                    ----------------------------
                    Nuværende setup: Dalla Corte Super Mini modificeret af DC Customs DK, Compak K10 pb
                    Bagkatalog: Francis Francis, Silvia, Vibiemme Domobar, Dalla Corte Mini - La Cimbali Jr., Casadio Instantaneo.

                    Comment

                    • aspedersen
                      Master Brewer
                      • Jan 2014
                      • 1555

                      #11
                      Ta forbi Baboon Coffee inde i Odense og hent nogle grønne bønner, så kom forbi mig (osse inde i Odense), og så smider vi dem ind i miniovnen...hvis du tør.
                      /Anders

                      La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                      https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                      https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Holger1974 Se indlæg
                        Jeg har prøvet to forskellige typer espressobønner indtil videre, hhv. Espresso Organic og Espresso Crema (bedst) købt via Kitchenone. Relativt nyristede, 4 uger. Det burde i hvert fald ikke kunne gøre SÅ stor en forskel.
                        Men her skriver du om 4 uger fra ristedato, ikk ?

                        Det er stadig fint for en kaffe stoppet før "Andet knæk" i ristningen.

                        Var der olie-udtræk ? Altså, ser bønnerne fugtige ud på overfladen ? Det er tegn på at bønnerne er ristet til Andet knæk. Sådan en kaffe får harsk smag indenfor 2 uger. Men jeg ved faktisk ikke om den løber for hurtigt efter 4 uger. Jeg er til lysere ristet kaffe. Det meget mørke ristet til Andet knæk har jeg kun prøvet den en gang. Der var den mange måneder gamle (gættede vi på, kan høres i podcast afsnit 5 om espresso) og løb meget hurtigere igennem end de andre kaffer.

                        En anden ting; hvor kaffe fylder du i kurven ? Hvilken kurv-størrelse bruger du ? Evt tag foto.
                        Last edited by Kaffe T; 2. March 2018, 23:27.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • Joe_Black
                          Coffeeholic
                          • Feb 2012
                          • 1424

                          #13
                          Jeg er enig med Kaffe T, det er rigtigt at vi helst bruger bønner der er friskere, men selv bønner der er 2 md gamle kan man få en længere extraktion på. Drop dit tap på siden med tamper, det hjælper ikke. Det eneste du ikke skriver at have prøvet er at gå op i mængde, prøv at fylde 20 gram i kurven og se om ikke du kan kvæle din maskine
                          Når du skriver fineste indstilling på kværnen, er du så nede og have knivene til at nå hindanden? Fineste grind på en Mazzer mini burde kvæle den ved 18 gram...
                          Wega MiniNova
                          Mahlkönig K30
                          Moccamaster
                          Santos #4
                          AeroPress
                          Bodum Vakuum Brygger

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                            hvor kaffe fylder du i kurven ?
                            Ka se jeg glemte "meget" i sætningen. Det sku ha været: Hvor meget kaffe fylder du i kurven ? Altså, antal gram. Som Joe Black også skriver om.

                            Der er forskellige kurv-størrelser. Så hvilken størrelsen kurv bruger du ? Evt opload fotos.
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • Holger1974
                              Grøn bønne
                              • Mar 2018
                              • 13

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
                              Jeg ville også prøve nogle bønner fra risteriet.dk, kaffemekka.dk, holybean.dk hvor du får friske bønner. Så skal du også kværne finere hvis det løber for hurtigt igennem og veje gram kaffe i portafilteret og gram kaffe I koppen efter bryg. Gerne omkring 18 g I filteret og 30-35 g I koppen på en 25-35 sekunder

                              Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk
                              Tak for forslagene mht. friskere bønner og tak til de venlige sjæle som har tilbudt at hjælpe med bønner!

                              Så skal du også kværne finere hvis det løber for hurtigt igennem
                              Der kan ikke kværnes finere. Allerede max. fint (se beskrivelse i oprindeligt indlæg).

                              veje gram kaffe i portafilteret
                              Gør jeg allerede (se beskrivelse i oprindeligt indlæg).

                              18g

                              Max. 17 sekunder extraction, typisk 15.

                              Comment

                              Working...
                              X