Side 1 af 5 123 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 49

Emne: Troede jeg kunne købe mig god...

Grøn bønne Holger1974's avatar
    Registreringsdato
    Mar 2018
    Sted
    Midtfyn

Troede jeg kunne købe mig god...

Som overskriften siger, så er jeg en lallende nybegynder, der troede jeg med et snuptag kunne "købe mig god" til at lave espresso... :-D Ikke desto mindre, så er det en rigtig sjov og velsmagende hobby jeg har kastet mig ud i.

Har netop købt en Rocket Appartamento og en Mazzer Mini Electronic A kværn, altså en lille investering på 16k uden at have den mindste erfaring med kaffe.

Nu har jeg set timevis af videoer, læst mig blind, fået tips af en uddannet barista-bekendt, læst en detaljeret PDF fra et barista-kursus, samt naturligvis øvet mig og eksperimenteret til den stor guldmedalje. Uden det store held.

På forhånd vil jeg gerne beklage en udstrakt, uklædelig brug af engelske begreber, da det meste af min viden stammer fra engelske kilder.

Udfordring
    Min udvindingstid er for kort. Fra jeg hiver i håndtaget til jeg har udvundet ca. 50 ml espresso, så har jeg maksimalt brugt 17 sekunder. Typisk 15. Ud af disse sekunder er allerede inkluderet en ca. 5 sekunders venteperiode før første strøm af kaffe løber ud af mundingerne på double shot portafilteret.

Jeg ser at stort set alle rammer 25-30 sekunder uden problemer i videoer med Rocket + Mazzer eller lign.

I bedste fald har jeg en ok espresso med et meget tynd lag kompakt crema. Farven er lidt til den lyse side og mundfølelsen af kaffen er en smule tynd, men smagen er god og let sødlig.

I værste fald har jeg en meget tynd og kedelig kop sjask.

Metode
    Jeg er naturligvis gået systematisk til værks og har fulgt alle de gængse råd om finere grind, tapping på portafilter udenvejs for at ryste kaffen, hårdere tamp, fuldstændig i level, osv. men uden held.

Min Appartamento er fuldt opvarmet og jeg har flushet gruppehovedet inden.

Jeg har prøvet to forskellige typer espressobønner indtil videre, hhv. Espresso Organic og Espresso Crema (bedst) købt via Kitchenone. Relativt nyristede, 4 uger. Det burde i hvert fald ikke kunne gøre SÅ stor en forskel.

Så har jeg eksperimenteret med maksimalt fineste grind på Mazzeren, så lidt grovere og frem og tilbage. Hver gang målt til 18 gram i portafilteret. Ingen forskel desværre, udover at grovere grind giver endnu kortere extraction, altså den forkerte vej. Ved fineste grind er der en lille smule klumpning, meget blødt som kan udjævnes blot ved at røre med fingeren.

Så har jeg eksperimenteret med forskellige tryk når jeg tamper, dvs. medium (15-30 kg) og så maksimalt pres. Ingen forskel udover at et for blødt tamp giver endnu kortere extraction.

Intet synes at gøre en forskel uanset hvor ekstremt jeg prøver, så kommer extraction time aldrig over de 17 sekunder og typisk endnu kortere før der løber tynd sjask ud.

Jeg har undersøgt kaffen i portafilteret bagefter, men der er ingen spor af channelling. Ingen revner, riller eller huller. Når jeg "graver" lidt ned ser extractionen jævn ud, ingen lyse områder eller huller.

Jeg er blevet foreslået WDT og at den lave relative luftfugtighed p.t. (<23%) forøger statisk elektricitet i den fine grind, hvilket giver lidt klumpning. Men som sagt er det meget fint og nemt at jævne ud, ikke mindst under tamping.

Jeg har også prøvet to forskellige Appartamentoer, ingen forskel.
    Senest redigeret af Holger1974 : 2. March 2018 kl. 17:52

2. De følgende brugere har takket Holger1974 for denne post:

zjefffff (2. March 2018)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2016
    Sted
    Herning
    Friske bønner. Gjorde præcist som dig og det var først da jeg fik friskristede bønner i kværnen at jeg fik espresso. Troede heller ikke på at det kunne gøre ret neget, men jo! Ned og køb noget friskristet kaffe og du vil kunne lave en rigtig kop espresso! Jeg garanterer!

4. De følgende brugere har takket Andreas Christensen for denne post:

zjefffff (2. March 2018)

Registreringsdato
    Mar 2018
    Sted
    Midtfyn
    Haha, fedt. Der er i det mindste håb om at jeg kan beholde lidt af håret på hovedet så!

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2016
    Sted
    Herning
    Citer Oprindeligt indsendt af Andreas Christensen Se indlæg
    Friske bønner. Gjorde præcist som dig og det var først da jeg fik friskristede bønner i kværnen at jeg fik espresso. Troede heller ikke på at det kunne gøre ret neget, men jo! Ned og køb noget friskristet kaffe og du vil kunne lave en rigtig kop espresso! Jeg garanterer!
    Og med friskristede mener jeg 1 - max 2 uger gamle bønner

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2016
    Sted
    Herning
    Citer Oprindeligt indsendt af Holger1974 Se indlæg
    Haha, fedt. Der er i det mindste håb om at jeg kan beholde lidt af håret på hovedet så!
    Helt sikkert ja! Hvor i landet bor du? Måske en venlig sjæl herinde bor i nærheden og har lidt overskud af bønner eller kan hjælpe med at riste nogle til dig - det kommer du helt sikkert også til inden længe

Registreringsdato
    Mar 2018
    Sted
    Midtfyn
    Tak, jeg er flyttet fra Frederiksberg hvor friskristet kaffe er noget du får smidt i nakken til midtfyn hvor det er noget sværere. Jeg må til Odense og hente!

PS. Jeg rapporterer naturligvis tilbage, når jeg får prøvet med noget endnu friskere kaffe.
    Senest redigeret af Holger1974 : 2. March 2018 kl. 18:10

Mellemristet Birk's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2012
    Sted
    København
    Andreas Christensen er spot on- du kan gøre alt rigtig - men gamle bønner er ikke til at arbejde med:/ dog er 4 uger stadig ret frisk..men jeg vil stadig sætte mine penge på at det er bønnerne.

Prøv evt at bestille gennem Holybean- det er mellemrist - og ligger på Fyn
    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
    masser af udstyr til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

10. De følgende 3 brugere siger tak til Birk for denne post:

Andreas Christensen (2. March 2018),Jack (3. March 2018),nudge (14. March 2018)

Coffeeholic Alexpid's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Sted
    Tranbjerg
    Jeg ville også prøve nogle bønner fra risteriet.dk, kaffemekka.dk, holybean.dk hvor du får friske bønner. Så skal du også kværne finere hvis det løber for hurtigt igennem og veje gram kaffe i portafilteret og gram kaffe I koppen efter bryg. Gerne omkring 18 g I filteret og 30-35 g I koppen på en 25-35 sekunder

Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk
    Izzo Alex Duetto 2 Custom Black/Mazzer Major Arduino mod/La San Marco sm97
    Hario drip scale/Brewista smart kettle
    AeroPress/Hario v60/Mahlkönig Guatemala
    Bullet R1

Mørkristet Ullum's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2013
    Sted
    Fredericia 7000
    Hvis du gider at køre til fredericia laver jeg gerne et batch eller to til dig
    Mvh ullum

13. De følgende brugere har takket Ullum for denne post:

Andreas Christensen (2. March 2018)

Lysristet Lhenrik's avatar
    Registreringsdato
    Mar 2008
    Sted
    2720 Vanløse
    Midtfyn siger du, så er det bare at køre rundt om Holy Bean i Aarup, når du alligevel er på vej til bageren efter brunsviger ;-).
    ----------------------------
    Nuværende setup: Dalla Corte Super Mini modificeret af DC Customs DK, Compak K10 pb
    Bagkatalog: Francis Francis, Silvia, Vibiemme Domobar, Dalla Corte Mini - La Cimbali Jr., Casadio Instantaneo.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •