Anbefaling af espressomaskine: VBM, ECM eller Izzo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Oprindeligt indsendt af mikasunblack Se indlæg
    Tak for tip om alternativ.
    Er åben for at købe en brugt, bedre kværn til 2-3000 kr., hvis nogen har en i Kbh-området. Den skal dog stadig være i Vario-str. rent fysisk.
    Det bliver nok svaert, da Vario er ret lille, 37 cm, settle er 38 cm., selv Mazzer mini er 49 cm, her ville jeg dog til en hver tid vaelge Eureka Zenith 65E over mazzer mini og gerne Eureka Zenith 75E, der er bare ikke mange gode brugte kvaerne til salg, er du heldig kunne du maaske finde en 65E, men sikkert paa den anden side af 3k


    Laeg lige maerke til hvad kaffemekka skriver sidst under spec om flere af de smaa kvaerne som gaelder baade Vario home og Settle 270

    citat kaffemekka ADVARSEL: Nogle kafferisterier anvender en nyere trend indenfor kafferisting, som resulterer i en mere frugtig og syrlig kaffe, men også en mere kompakt og hård kerne i den ristede kaffebønne. Kværning af sådanne kaffebønner stiller store krav til kaffekværn og motorkraft, og denne kaffekværn er ikke beregnet til denne type kaffe. Overbelastning af kværnen ved brug af hårdkerne kaffebønner, er ikke omfattet af garantien. Er du i tvivl, kan du spørge din kaffeleverandør om, hvordan kaffen er ristet. Du er naturligvis også velkommen til, at kontakte os, da vi kender de fleste risterier.
    Last edited by Jack; 3. March 2018, 17:24.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Cortado
      Grøn bønne
      • Dec 2016
      • 42

      #17
      Nu kender jeg jo ikke jeres plads men jeg har selv en Mazzer Major og Vibiemme Junior. Det fylder ca 50 cm i bredden men Mazzer er ikke kun stor, tung og bred men også høj. Jeg har dog fjernet hopperen, da jeg single doser, så virker ikke så stor faktisk. Eller sagt på en anden måde, konen har vænnet sig til det :-) Ser sådan her ud:

      Click image for larger version

Name:	IMG_1319.JPG
Views:	1
Size:	104,0 KB
ID:	230762

      Det er desværre som sagt, kværnen der er den vigtigst del af dit setup, så ikke her der skal spares.
      Maskine: Profitec Pro 800 (Tidligere Silvia, La Pavoni Europiccola Pro, Vibiemme Domobar Junior DB)
      Kværn: Profitec T64 (Tidligere Mahlkönig Vario, Mazzer Major)
      Pour over: Bodum, V60 men samler primært støv.

      Comment

      • Henrikaa
        Mellemristet
        • May 2014
        • 238

        #18
        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
        Det bliver nok svaert, da Vario er ret lille, 37 cm, settle er 38 cm., selv Mazzer mini er 49 cm, her ville jeg dog til en hver tid vaelge Eureka Zenith 65E over mazzer mini og gerne Eureka Zenith 75E, der er bare ikke mange gode brugte kvaerne til salg, er du heldig kunne du maaske finde en 65E, men sikkert paa den anden side af 3k


        Laeg lige maerke til hvad kaffemekka skriver sidst under spec om flere af de smaa kvaerne som gaelder baade Vario home og Settle 270

        citat kaffemekka ADVARSEL: Nogle kafferisterier anvender en nyere trend indenfor kafferisting, som resulterer i en mere frugtig og syrlig kaffe, men også en mere kompakt og hård kerne i den ristede kaffebønne. Kværning af sådanne kaffebønner stiller store krav til kaffekværn og motorkraft, og denne kaffekværn er ikke beregnet til denne type kaffe. Overbelastning af kværnen ved brug af hårdkerne kaffebønner, er ikke omfattet af garantien. Er du i tvivl, kan du spørge din kaffeleverandør om, hvordan kaffen er ristet. Du er naturligvis også velkommen til, at kontakte os, da vi kender de fleste risterier.
        Jeg kan kun tilslutte mig anbefalingen om køb af en Eureka kværn, især som førstegangskøber.
        Jeg havde en Mignon i mange år og som min første kværn, og enkelheden i indstilling og indkøring af kværnen er milevidt foran andre producenter i min overbevisning. Jeg har kværneg megalys og megamørk på den uden nogen stalling.
        Jeg synes der er meget arbejde med Mazzer kværnene når de skal skydes ind grundet konstruktionen med knivbærer og udkast


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Comment

        • mikasunblack
          Grøn bønne
          • Mar 2018
          • 14

          #19
          Det er et vildt netforum, det her! Tak. Heste-nettet.dk får jo ikke et ben til jorden :-D

          Jeg bor på Vesterbro i KBH tæt på bl.a. Risteriet, så jeg tænker, jeg kan finde bønner, der ikke dræber en Mahlkönig - Vario.

          Kværnvalget ligger vist p.t. mellem Varioen, Baratza og Eureka i prisklassen 2-3500 kroner (sidder dog og opdaterer dba.dk hvert 5. minut for alternativer). Men ja, jeg foretrækker nok enkelthed i første omgang, som Henrikaa nævner.

          Afventer desuden et samlet pakketilbud fra de forhandlere af Izzo'erne på tilbud.

          Men igen - tusind tak.

          Comment

          • Henrikaa
            Mellemristet
            • May 2014
            • 238

            #20
            Oprindeligt indsendt af mikasunblack Se indlæg
            Det er et vildt netforum, det her! Tak. Heste-nettet.dk får jo ikke et ben til jorden :-D

            Jeg bor på Vesterbro i KBH tæt på bl.a. Risteriet, så jeg tænker, jeg kan finde bønner, der ikke dræber en Mahlkönig - Vario.

            Kværnvalget ligger vist p.t. mellem Varioen, Baratza og Eureka i prisklassen 2-3500 kroner (sidder dog og opdaterer dba.dk hvert 5. minut for alternativer). Men ja, jeg foretrækker nok enkelthed i første omgang, som Henrikaa nævner.

            Afventer desuden et samlet pakketilbud fra de forhandlere af Izzo'erne på tilbud.

            Men igen - tusind tak.
            Du får ingen problemer på Mignonen med bønner fra hverken Risteriet eller TCC. God fornøjelse med det.

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #21
              Oprindeligt indsendt af Henrikaa Se indlæg
              Du får ingen problemer på Mignonen med bønner fra hverken Risteriet eller TCC. God fornøjelse med det.
              Lyder til det er en fin begynder kvaern (til smaa penge) der er heller ingen advarsler om den gaar istykker med lyse b0nner
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • mikasunblack
                Grøn bønne
                • Mar 2018
                • 14

                #22
                Så ankom hun, og jeg har stortrænet skumning med vand og sulfo hele morgenen!

                Mange tak for jeres skidegode råd!

                Click image for larger version

Name:	IMG_5453.jpg
Views:	2
Size:	63,8 KB
ID:	230778

                Espressomaskine: Izzo Vivi Pid III (fundet på tilbud til 8.888 kr.)
                Kværn: Eureka Mignon (fundet på tilbud til 2000 kr.)

                Comment

                • Cortado
                  Grøn bønne
                  • Dec 2016
                  • 42

                  #23
                  Tillykke med det hele. Godt valg! (pas på upgraditis, da den kommer snigende når du mindst venter det)
                  Maskine: Profitec Pro 800 (Tidligere Silvia, La Pavoni Europiccola Pro, Vibiemme Domobar Junior DB)
                  Kværn: Profitec T64 (Tidligere Mahlkönig Vario, Mazzer Major)
                  Pour over: Bodum, V60 men samler primært støv.

                  Comment

                  • The Lady
                    Mellemristet
                    • Apr 2011
                    • 230

                    #24
                    Du skal være mere end velkommen til at dele ud af erfaringer med maskinen - jeg lurer nemlig selv på at skulle have en espressomaskine og hører derfor gerne.

                    Dbh

                    Marie
                    Rancilio Silvia
                    Mahlkönig Vario
                    Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

                    Comment

                    • Henrikaa
                      Mellemristet
                      • May 2014
                      • 238

                      #25
                      Det er et stærkt sæt at starte med, det bliver du glad for!


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Comment

                      • mikasunblack
                        Grøn bønne
                        • Mar 2018
                        • 14

                        #26
                        Mange tak derude! Min bankkonto håber bestemt ikke, at jeg bliver diagnosticeret med upgraditis lige foreløbig, men hvem ved

                        @The Lady: Jeg skal nok skrive, hvis jeg oplever nogle børnesygdomme, mv., for det var mit problem med akkurat Izzo Vivi'en: at der næsten ikke var noget reel brugerinfo om den online kontra mange af de andre lignende. Jeg skrev selv til et par forskellige, der havde uploadet div. private billeder på Instagram under hashtagget #izzovivi, og en af dem bekræftede mig heldigvis i, at det var en fantastisk maskine, der havde kørt problemfrit hos ham i over 10 år.

                        Indtil videre er jeg tilfreds - skal dog lige have bedre tjek på min mælkeskummeteknik (YouTube all day).
                        Espressoshottet er godt! Jeg er imidlertid højgravid, så min krop kan desværre kun klare 1 sølle kop om dagen, så jeg øver mig langsomt - men fokuseret!

                        Jeg tror, tilbuddet på 8.888 kr., som Rigtigkaffe.dk kører lige nu, er ret stærkt, så det er måske værd at overveje.

                        KH - og igen tak, alle sammen

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af The Lady Se indlæg
                          Du skal være mere end velkommen til at dele ud af erfaringer med maskinen - jeg lurer nemlig selv på at skulle have en espressomaskine og hører derfor gerne.

                          Dbh

                          Marie
                          Marie - bor du også i KBH ?

                          Så er der jo ligefrem basis på et kvinde-ebar-espresso-jam :-D indtil nu har det næsten været lutter mænd, når vi mødes. En sjælden gang har vi været 2 kvinder.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • mikasunblack
                            Grøn bønne
                            • Mar 2018
                            • 14

                            #28
                            Det kunne da være eminent! Jeg er bosat på Vesterbro og totalt klar på at lære. (Men nok pænt idiotisk ift. dig, Therese).

                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af mikasunblack Se indlæg
                              Det kunne da være eminent! Jeg er bosat på Vesterbro og totalt klar på at lære. (Men nok pænt idiotisk ift. dig, Therese).
                              Hvis Marie også er på, så gør vi det :-D

                              PS: det hedder ikke "idiotisk" men "nysgerrig og passende ydmyg overfor hvor meget der er at lære" ... hvilket sådan set også er det niveau, jeg er på (uden dog helt at være Sokrates "Alt jeg ved er, at jeg intet ved")
                              Last edited by Kaffe T; 9. March 2018, 10:40.
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              • The Lady
                                Mellemristet
                                • Apr 2011
                                • 230

                                #30
                                Jeg er frisk! Pisse god ide.
                                Rancilio Silvia
                                Mahlkönig Vario
                                Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

                                Comment

                                Working...
                                X