Brændt kaffepuk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • jmh
    Grøn bønne
    • Feb 2018
    • 30

    Brændt kaffepuk

    Hej Espressobar!

    Nu har jeg også anskaffet mig en espresso-maskine og en kværn og håber derfor i fremtiden at kunne nyde en god kom espresso
    Jeg har købt en brugt Oscar Simonelli og en Mazzer Mini A. Desværre oplever jeg ofte, at min kaffepuk bliver brændt i siden. Jeg har læst mig frem tid, at der på HX maskiner skal foretages et cooling flush - hvilket jeg gør før jeg tilbereder min espresso. Alligevel bliver min puk brændt - derfor ville jeg høre herinde, om der kan være andre grunde til, at min puk brænder på?

    Det skal siges, at min oscar ikke er opgraderet med diverse mods, som jeg kan se mange af jer herinde har gjort.

    Her et billede af pukken:

    Click image for larger version

Name:	IMG_1941.jpg
Views:	1
Size:	44,0 KB
ID:	237566

    Jeg håber meget i kan hjælpe en espresso rookie
  • ChristianS
    Coffeeholic
    • Apr 2015
    • 1012

    #2
    Det er nok næppe fordi den bliver brændt, da vandet højst er omkring 100 grader.

    Mit gæt er, at den mørke kan simpelthen er noget kaffe, der er dårlig ekstraheret - eller et område, hvor der står espresso tilbage ved skuddets afslutning, og som derfor er mørkere.
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

    Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #3
      Hvis pukker er slået ud lige efter bryg, så holder ovenstående post

      Hvis pukken har stået længe inden den blir slået ud, så kan den godt tørre ud og blive meget varm,

      Hvad er tilfældet?

      men hvordan smager kaffen ?

      Hvor meget flusher du inden det er på rette temp ?
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • jmh
        Grøn bønne
        • Feb 2018
        • 30

        #4
        Tak for svar

        Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
        Mit gæt er, at den mørke kan simpelthen er noget kaffe, der er dårlig ekstraheret -
        Er det noget jeg kan gøre noget ved?

        Comment

        • ChristianS
          Coffeeholic
          • Apr 2015
          • 1012

          #5
          Oprindeligt indsendt af jmh Se indlæg
          Tak for svar



          Er det noget jeg kan gøre noget ved?
          Hvilken kurv og tamper bruger du? Et bud kunne være at bruge VST kurv og en flad tamper på 58,4-58,55 mm (hvis du da har 58mm portafilter).
          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

          Kværne: Niche Zero, Santos 01
          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

          Comment

          • jmh
            Grøn bønne
            • Feb 2018
            • 30

            #6
            Pukken er slået ud lige efter bryg.. kaffen smager for det meste fint (hvis jeg ellers lykkedes med den rette dosering og malingsgrad )
            Nogen gange er cremaen dog lidt mørk, hvilket jeg tænkte kunne skyldes den for høje temperatur. Jeg har fulgt denne guide mh.t. cooling flush: http://coffeetime.wikidot.com/cooling-flush
            Så jeg venter sådan set bare indtil den er stoppet med at boble ved brusehovedet..

            Comment

            • jmh
              Grøn bønne
              • Feb 2018
              • 30

              #7
              Jeg bruger en RB tamper 58,3 mm med curve base. Jeg har desværre ikke fået anskaffet mig et VST filter endnu, da det ikke kunne fås i CoffeCollective på Jægerborggade - så jeg har bare det standard filter der var i min oscar

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Er det "brændte" oppe eller nederst i kurven ?

                Den måde pukken ligger på knockboxen ... kunne de se ud som at det brændte er nederst i pukken. Altså; ikke oppe ved brusehovedet, men nede hvor brygget løber ud af kurven og ned i koppen.

                Forslag til yderligere undersøgelser: smag på det.

                Sammenlign smagen af de brændte med noget i den anden ende af pukken. Har det en brændt smag ?
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #9
                  Hvis det er ujævn ekstraktion kan du prøve følgende forsøg: før tamping prøv at røre i kaffen med en tynd pind eller tandstikker så det bliver godt blandet i filteret. Hvis det hjælper på problemet så skyldes det hvordan, i filteret, fordelingen af små og store kaffepartikler befinder sig.
                  Mazzer E med dosing funnel har problemet med at de lette partikler lander et sted og de tungere et andet. Dette afhjælpes ved at man under kværning sætter filterholder i stilling kl. 3 (eller kl 9) og drejer til den modsatte side for bedre fordeling af kaffen i filteret.
                  Håber det giver mening.....
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • jmh
                    Grøn bønne
                    • Feb 2018
                    • 30

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Er det "brændte" oppe eller nederst i kurven ?

                    Den måde pukken ligger på knockboxen ... kunne de se ud som at det brændte er nederst i pukken. Altså; ikke oppe ved brusehovedet, men nede hvor brygget løber ud af kurven og ned i koppen.

                    Forslag til yderligere undersøgelser: smag på det.

                    Sammenlign smagen af de brændte med noget i den anden ende af pukken. Har det en brændt smag ?
                    Ja, det er brændt forneden. Jeg synes det smager brændt

                    Comment

                    • jmh
                      Grøn bønne
                      • Feb 2018
                      • 30

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
                      Hvis det er ujævn ekstraktion kan du prøve følgende forsøg: før tamping prøv at røre i kaffen med en tynd pind eller tandstikker så det bliver godt blandet i filteret.
                      Tak for dette tip. Indtil videre har jeg faktisk altid taget kurven ud af portalfilteret og kværnet direkte ned i den mens jeg ryster kurven, da jeg så bedre kan veje mængden af espresso. Jeg oplever desværre, at der er lidt for stor variation i den tidsbestemte indstilling på Mazzeren i fh.t. mængden af kaffe.

                      Men det, at jeg ryser kurven gør vel så det samme, som hvis jeg drejer håndtaget mens jeg kværner?

                      Comment

                      • jmh
                        Grøn bønne
                        • Feb 2018
                        • 30

                        #12
                        Jeg har nu anskaffet mig et VST-filter og indtil videre har pukken ikke været brændt .. utroligt hvad sådan en lille dims kan gøre

                        Comment

                        Working...
                        X