Opdatere firmware på K30: mening / erfaring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    Opdatere firmware på K30: mening / erfaring?

    Jeg har en K30 fra 2007 med den gamle firmware, dvs. uden quick-adjust af timers (STI og DTI), baristamode, cleaning cycle counter, osv. MK siger, at K30’ere med SN tilhørende [12414; 518674[ kan opdateres (herefter er det præinstalleret), og min tilhører dette interval.


    Jeg har læst om en tysk bruger, der åbenbart har fået udleveret den opdaterede firmware direkte fra MK. Herfra er det næsten så simpelt som at lægge et program ned på en arduino: der sidder en ATmega16 i K30. Det er jeg ikke så bange for. Min største bekymring ved at flashe den er, at man derved også nulstiller de kontinuerlige shot counters, som kan virke bekymrende for en potentiel fremtidig køber.

    Ulemper:
    - risiko for en mislykket opdatering uden mulighed for at gå tilbage (her skal man være lidt forsigtig og omhyggelig under processen, backup af gammel firmware, osv)
    - nulstillede counters: lidt som at rode med odometer i en bil. :-s Jeg kan jo forsøge at lave fotodokumentation før opdatering?

    Fordele:
    - optimeret funktionalitet, jvf. ovenstående. Jeg stiller faktisk ikke meget på kværntiderne, fordi det netop er lidt besværligt nu. Med den nye firmware er der lagt op til lettere dialing mellem shots

    Ville de af jer, der har prøvet nye og gamle K30’ere, sige, at den opdaterede K30-firmware er umagen værd og ville det værdimæssigt opveje de nulstillede counters, hvis I hypotetisk set stod og skulle købe kværnen af mig? Det bliver nødvendigvist meget subjektivt. Kværnen har kørt, hvad der svarer til 130 k single shots, så jeg kommer jo kun til at fylde marginalt mere på det her i privat brug.

    Har nogen af jer udført opdateringen? I så fald kunne jeg være interesseret i en kopi af firmwaren, hvis MK skulle have ændret politik på området siden februar 2017 og nu ikke vil udlevere den til private.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin
  • Hegnet
    Mørkristet
    • Sep 2017
    • 387

    #2
    Hermed følger min beskrivelse af en succesfuld opdatering af firmware på en ældre K30-kværn.

    Hardware:
    - USBASP programmer (billig kopi fra ebay), USB ISP Programmer for ATMEL AVR ( 51 ATMega ATTiny ) inkl. 10-pin fladkabel, https://www.ebay.co.uk/itm/USB-ISP-P...kAAOSwT5tWQEvY

    Software:
    - Installér avrdude (Mac OS: kan installeres gennem Crosspack)
    - Eventuelt en GUI. På Mac OS anbefaler jeg AVRFuses

    - Afbryd strømmen og tag toppen af kværnen
    - Forbind fladkablet fra programmer til K30-Processorboard (MK307843). På dette board sidder også kontakten, der udgør interlock til låget på kværnen. Forbind kablets 1. leder (rød) til pin med markering "1" på boardet.
    - Indstil programmer til ATmega16 og foretag en autodetect for at indstille fuses.
    - "Read" eksisterende Flash til en .hex-fil. Dette er din backup, hvis noget skulle gå galt (samt en god test af en sund forbindelse og kommunikation til MCU). Åbn evt. den udlæste fil og verificér, at den ikke kun indeholder noget data (og ikke bare mange gange F).
    - "Verify" din backup.
    - "Program" din nye flash (.hex-fil) til MCU i K30
    - Pak sammen og luk kværnen. Nu burde det hele spille. Kværnen skriver firmware version, når den tændes.
    Click image for larger version

Name:	2018-02-28 00.13.03.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	230759Click image for larger version

Name:	2018-02-28 00.13.16.jpg
Views:	1
Size:	48,8 KB
ID:	230760Click image for larger version

Name:	2018-02-28 00.13.45.jpg
Views:	1
Size:	64,2 KB
ID:	230761
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Sejt nok projekt

      Og hvad er så din egen konklusion? Var det "umagen" og risikoen værd? Nulstillede den shot counteren? Har du fået nogle signifikante fordele ud af det?
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • martinbrandt
        Lysristet
        • Sep 2013
        • 137

        #4
        Fedt! Hvor fik du firmwaren fra?


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Comment

        • Hegnet
          Mørkristet
          • Sep 2017
          • 387

          #5
          Det var ikke så farligt, og min mening var blot at dokumentere muligheden og processen for andre.

          For hjemmebrugeren er de største forskelle vist:
          + Quick-adjust af timere: det indbyder mere til at lege og eksperimentere. Med den gamle firmware orkede jeg ikke at ændre et par skridt af 0.1 s kl 6:30... Det gør jeg nu.

          + Baristamode: fri timer, dog vist max 10 s. Hvis jeg en dag skal kværne en masse kaffe ud, f.eks. tømme kammeret

          (+) Timere tæller ned til 0 under shot. Vel mest eye-candy.

          (-) Counters er nu på 0: dvs. jeg har en +10 år gammel kværn med 30 skud på tællerne! “Den har kun kørt et skud på min fødselsdag og juleaften!” ;-) Jeg fører protokol over de nye + gamle skud i et regneark. Jeg tror, at man kan forklare dette indgreb ved evt. videresalg, og personligt ville jeg se det som et plus, at kværnen er opdateret.

          Firmwaren fik jeg fra den omtalte bruger på kaffee-netz, efter forgæves at have kontaktet MK flere gange over en måned, både på tysk og engelsk. Jeg har firmware 1.20.6 som en hex-fil. Skriv evt. en PB, hvis man vil vide mere...

          Ville jeg gøre det igen? Det afhænger af temperament og lyst, men ja for mit vedkommende. Jeg lånte en programmer af en kollega*, så dette mod har kostet mig 0,-. Jeg ville nok endda ellers have betalt de 40-50,- for programmeren. Kaffen smager nok ikke så meget anderledes, men det var sjovt og lærerigt!

          * Denne MCU-erfarne kollega mente også, at det var umuligt at bricke kværnen. Eneste problem var, hvis man kun havde en korrupt firmware-fil og ikke fik taget en backup. Så skulle man forbi MK, og de gør det faktisk for penge + forsendelse.
          DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
          MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
          Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
          Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

          Comment

          • davidsarinelli
            Coffeeholic
            • May 2009
            • 1484

            #6
            Fedt. Godt gået.
            David Sarinelli

            Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

            Giesen W1 m. Artisan connection
            Bullet R1 2.0 IBTS
            La Marzocco Linea Classic AV 1
            Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
            Profitec Pro500
            La Pavoni Professional
            ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
            Niche Zero single dosing conical burrs
            DIP DK-40 Bulk

            Masser af SSP burrs!


            www.espresso-systems.dk

            Comment

            • Hegnet
              Mørkristet
              • Sep 2017
              • 387

              #7
              David var forbi med en kværn, og metoden er nu blevet testet på en del maskiner uden problemer. Hvis folk gerne vil have en hånd til at flashe deres K30, gør jeg det i ebar-ånden selvfølgeligt gerne ved de kværne, der kommer forbi mig i Risskov, Aarhus. Det tager bogstaveligt talt kun et par minutter. :-)

              Lidt info hvis folk finder dette om lang tid:
              - Shot counters gemmes ikke i en backup af firmware. De nulstilles, _hver_ gang man brænder en flash (uanset om input-filen er en backup eller ny)

              - Et eksempel på en avrdude-kommando til at skrive en ny firmware via en usbasp programmer (forbundet via USB) til K30'erens MCU (ATmega16):
              avrdude -P usb -c usbasp -p ATmega16 -s -U flash:w:/Users/heine/gear/coffee/k30/_firmware/_hex_files/k30_0.hex
              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

              Comment

              • Tajs
                Lysristet
                • May 2017
                • 94

                #8


                Ok, jeg er også temmelig træt af at justere tiden med den gamle firmware, hvor man skal langt ind i menuen! Har ikke rørt tiderne i flere måneder, topper bare op når jeg nærmer mig den rigtige vægt. At få opgraderet firmware ville være en game changer her.

                Og mit serienummer er 14167, så det ser ud til lige akkurat at gå!

                Hegnet, må jeg kigge forbi en dag i Risskov med min maskine?
                Londinium L1 - Mahlkönig K30

                Comment

                • Hegnet
                  Mørkristet
                  • Sep 2017
                  • 387

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Tajs Se indlæg


                  Ok, jeg er også temmelig træt af at justere tiden med den gamle firmware, hvor man skal langt ind i menuen! Har ikke rørt tiderne i flere måneder, topper bare op når jeg nærmer mig den rigtige vægt. At få opgraderet firmware ville være en game changer her.

                  Og mit serienummer er 14167, så det ser ud til lige akkurat at gå!

                  Hegnet, må jeg kigge forbi en dag i Risskov med min maskine?
                  Hej Tajs,

                  Jeg endte med at sælge min AVR programmer til David, men jeg har en ny på vej, der burde lande på fredag. Jeg kan sende dig en PB, når den er i hus. Udover dette kommer du bare, og så laver vi en “ny” kværn til dig på 60 s. ;-) Jeg burde være i Aarhus i hvert fald den først halvdel af påsken.

                  Mvh Heine
                  DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                  MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                  Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                  Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                  Comment

                  • Tajs
                    Lysristet
                    • May 2017
                    • 94

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                    Hej Tajs,

                    Jeg endte med at sælge min AVR programmer til David, men jeg har en ny på vej, der burde lande på fredag. Jeg kan sende dig en PB, når den er i hus. Udover dette kommer du bare, og så laver vi en “ny” kværn til dig på 60 s. ;-) Jeg burde være i Aarhus i hvert fald den først halvdel af påsken.

                    Mvh Heine
                    Det lyder super
                    Du må meget gerne sende en PM når det hele er i hus. Den første halvdel af påsken lyder fint.

                    Mvh.
                    Tajs
                    Londinium L1 - Mahlkönig K30

                    Comment

                    • davidsarinelli
                      Coffeeholic
                      • May 2009
                      • 1484

                      #11
                      kan kun anbefale at opdatere firmware - det er bare godt - specielt quick adjust.
                      David Sarinelli

                      Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                      Giesen W1 m. Artisan connection
                      Bullet R1 2.0 IBTS
                      La Marzocco Linea Classic AV 1
                      Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                      Profitec Pro500
                      La Pavoni Professional
                      ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                      Niche Zero single dosing conical burrs
                      DIP DK-40 Bulk

                      Masser af SSP burrs!


                      www.espresso-systems.dk

                      Comment

                      • hifibo
                        Lysristet
                        • Jul 2011
                        • 71

                        #12
                        så har jeg også opdateret, med stor tak for firmware fil,
                        Jeg kan opdatere på sydfyn imod gode ukværnede bønner hvis nogen mangler at få opdateret

                        Comment

                        • Joe_Black
                          Coffeeholic
                          • Feb 2012
                          • 1424

                          #13
                          Jeg er kommet i besiddelse af en gammel K30, og tænker at det er på sin plads med at opdatere firmware.
                          Har dog ikke planer om at køre over broen i nær fremtid og vol derfor høre om der ern en venlig sjæl der vil dele firmwaren med mig?
                          Wega MiniNova
                          Mahlkönig K30
                          Moccamaster
                          Santos #4
                          AeroPress
                          Bodum Vakuum Brygger

                          Comment

                          Working...
                          X