Mahlkönig EK43 S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Benjoh
    Lysristet
    • May 2016
    • 143

    #16
    Pictures (or it didn't happen) :P
    Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

    Comment

    • SQLCPH
      Mørkristet
      • Mar 2014
      • 400

      #17
      Nope NOT yet ;-) april some time.
      /Søren

      Comment

      • SQLCPH
        Mørkristet
        • Mar 2014
        • 400

        #18
        Congrats. Price not bad at all. Prices I have been given is with std coffee burrs 2500 eur equal to 18.600 dkk.

        Let’s see some pics and videos and first hand impressions


        Oprindeligt indsendt af the_partisan Se indlæg
        The only mod I took was the SSP (Silver Knight) aligned to <=0.01mm and new burr carrier, was ~21.5k including everything, great service from Frank. Also got the original burrs if I want to use them later.
        /Søren

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #19
          Oprindeligt indsendt af SQLCPH Se indlæg
          Congrats. Price not bad at all. Prices I have been given is with std coffee burrs 2500 eur equal to 18.600 dkk.

          Let’s see some pics and videos and first hand impressions
          Det er jo kun ca 270 € mere end den der henvises til af trådstarter :-)
          Men enig i prisen ikke er skræmmende høj fra Frank T ca 5000 dkr ekstra,
          Men stadig utrolig hverken Mahlkönig eller versalab kan leverer selv uden deres kværn skal igennem Frank T’s hænder :-)
          Last edited by Jack; 10. March 2018, 10:09.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #20
            Mahlkönig EK43 S

            Jeg har skrevet det her så mange gange før, præcision koster ekstra resourcer for en producent, hvis de skal gøre det samme som Frank. Det kræver at de A: indfinder sig med lavere avance, B: forhøjer prisen på produktet og som konsekvens heraf sælger færre.

            Langt de fleste der køber de her kværne ved ikke og interessere sig ikke for præcis alignment. Så når der ingen eller minimal efterspørgsel er, så er der ingen pointe i at smide den ekstra investering!

            Alignment fra Mahlkonig er på samme niveau som Compak, Mazzer, Ceado og co. selv Eureka der er kendt for at levere de mest præcise har haft kværne med seriøse misalignment.

            I øjeblikket er der LWW, Kafatek og Titus der går op i det her. Ceado har lavet en kværn hvor de viser at de kan når de gider, men til over 30k. Compak siger deres nyeste pkr100 men de sagde de også med deres sidste udgave af andre kværn og de var alt andet!

            Så det er ikke fordi Mahl ikke har remedierne eller evnerne det er fordi de ikke ser en pointe i det. Kværnproducenter såvel som esp. maskine producenter lever stadig i høj grad under parolen close enough is good enough.

            De har stadig ikke set lyset og sløsethed og ligegyldighed er desværre udbredt hvis man spørger flere af de store indenfor faget om deres holdning vedr. det her.
            Last edited by malling; 10. March 2018, 11:05.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #21
              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              Jeg har skrevet det her så mange gange før, præcision koster ekstra resourcer for en producent, hvis de skal gøre det samme som Frank....
              Du har så evig ret jeg har set andet sted versalab skriver de gerne vil ha kritik så de ved hvordan de kan gøre deres kværn bedre.. sikker på de udemærket ved hvad som sker i Tyskland med deres kværne
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • the_partisan
                Lysristet
                • Apr 2016
                • 63

                #22
                Here it is in my kitchen:



                It is big, but not that big that it takes over the whole kitchen and fits nicely under the cabinets with plenty of room. It is very heavy though (27kg) was a bit nervous if the counter would be able to carry it.

                Cheapest I found was from Caffe Limes in Germany DKK 17.4k including shipping, however you would need to do the alignment yourself, and knowing there was a potentially superior burrset available would probably bother me, so I got it from Frank.

                It is a very nice upgrade in the cup compared to my Vario Steel (which itself is a very good grinder and will go on sale soon..), flavours are a lot clearer, very sweet cups and even though the grind looks very fine, I don't get any astringency or bitterness. I am still dialling in and only made a few brews though and the burrs are supposed to get better after 5-10kg. It just shows how much the grinder is the #1 important thing in terms of coffee equipment, nothing else comes close IMHO.

                By the way Frank is also designing a smaller grinder with same burr set, but he said it won't be before 2019. His "normal" grinder cost 6500+ eur so I don't think it'll be cheap.

                I have not tried it with espresso yet.

                My only problem now is that now I can taste quite clearly roasting defects such as slightly burnt roasts!
                Last edited by the_partisan; 10. March 2018, 14:16.

                Comment

                • Lav
                  Coffeeholic
                  • Dec 2014
                  • 1213

                  #23
                  Very nice - congrats!
                  I am happy with my “wannabe” EK43S. However, would have liked the dedicated on off switches...




                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Venligste hilsner, Steffen

                  Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                  Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                  Sort:
                  Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                  Rister: 2x
                  Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                  Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                  Comment

                  • Hegnet
                    Mørkristet
                    • Sep 2017
                    • 387

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                    Very nice - congrats!
                    I am happy with my “wannabe” EK43S. However, would have liked the dedicated on off switches...




                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Hej Lav,

                    Hvordan laver man en wannabe-EK43S? Er det bare motoren fra en alm. EK43, der er monteret på en anden fod?

                    Har du selv malet den sorte hopper? Hvor har du den ellers fra? Måske kom den med kværnen.

                    Mvh Heine
                    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #25
                      Mahlkönig EK43 S

                      Motoren sidder i den øverste del og der er ingen forskel på denne i ek43 eller ek43s, faktisk er forskellen foden og det er nærmest det. Ek43L havde også en burrcarrier i black anodized aluminium, men ved ikke om denne er overført til S eller den blot benytter den af stål som standard str.

                      man kan så benytte en Santos fod, som Lav har for at gøre den mindre.

                      Den sorte hopper kan købes flere steder, du kan også få en i glas hvis du vil
                      Last edited by malling; 11. March 2018, 18:42.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Lav
                        Coffeeholic
                        • Dec 2014
                        • 1213

                        #26
                        Ja, som malling skriver er det jo basalt set samme maskine. Foden er fra en af de nye Santos 01BAR, hvis du klikker videre på billederne her så kan du se det sidste billede der viser basen alene: https://instagram.com/p/BfdBMQPDaOz/ Det var også Santos som lavede foden til EK43LE (limited edition) som blev fremstillet i kun 222 stk. Det var egentlig den fod jeg ville have haft men den udgik som reservedel i sommeren 2016 hos Santos. Hopperen har jeg selv designet og fået 3D printet - ideen med den er at lave den lavest muligt. Så den mellemdel med bajonetfatningen der ellers sidder fast på EK43 har jeg skruet af og sat min minihopper direkte på. Hvis der er interesse for det stiller jeg gerne min cadtegning til rådighed hvis andre vil have printet en. Den kan jo også bruges til en høj EK43 - eller PEAK for den sags skyld - og ja, knivholderen til EK43S er også i sort anodiseret alu. Derved er den meget lettere og kommer hurtigere i omdrejninger og bremses ned. En anden fordel er at den er meget lettere at rette af på en drejebænk når nu den ikke spiller HELT inden for få my....

                        Fod med bundplade og div fittings kan købes for ca 1000,-

                        Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                        Hej Lav,

                        Hvordan laver man en wannabe-EK43S? Er det bare motoren fra en alm. EK43, der er monteret på en anden fod?

                        Har du selv malet den sorte hopper? Hvor har du den ellers fra? Måske kom den med kværnen.

                        Mvh Heine
                        Last edited by Lav; 11. March 2018, 21:37.
                        Venligste hilsner, Steffen

                        Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                        Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                        Sort:
                        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                        Rister: 2x
                        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                        Comment

                        • Hegnet
                          Mørkristet
                          • Sep 2017
                          • 387

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                          Ja, som malling skriver er det jo basalt set samme maskine. Foden er fra en af de nye Santos 01BAR https://instagram.com/p/BfdBMQPDaOz/ det var også dem som lavede foden til EK43LE (limited edition) som blev fremstillet i kun 222 stk. Det var egentlig den fod jeg ville have haft men den er udgik som reservedel i sommeren 2016 hos Santos. Hopperen har jeg selv designet og fået 3D printet - ideen med den er at lave den lavest muligt. Så den mellemdel med bajonetfatningen der ellers sidder fast på EK43 har jeg skruet af og sat min minihopper direkte på. Hvis der er interesse for det stiller jeg gerne min cadtegning til rådighed hvis andre vil have printet en. Den kan jo også bruges til en høj EK43 - eller PEAK for den sags skyld
                          Fod med bundplade og div fittings kan købes for ca 1000,-
                          Mange tak for svar til Malling og Lav. Jeg kunne godt se, at det var en “bastard-fod” men kunne ikke læse skriften på billedet. :-) Jeg overvejede at 3D-printe en hopper til min K30, og jeg kunne godt tænke mig at se designet i filerne. Vi har en ny monster-AM-maskine på arbejdet... sender en PB med mail, hvis det er sådan filen skal deles.

                          Mvh Heine
                          DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                          MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                          Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                          Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af the_partisan Se indlæg
                            Here it is in my kitchen:
                            @Partisan ... can you pick up some of the Danish ? Including the "3D printing of custom sized hopper" ?
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • Lav
                              Coffeeholic
                              • Dec 2014
                              • 1213

                              #29
                              Det var noget vrøvl jeg fik skrevet om at min mini hopper også kunne sidde på PEAK el. K30 - det kræver jo selve bajonetdelen på hopperen. Men den har jeg så også tegnet tidligere så du får begge STL filer - så kan du jo selv sætte dem sammen og få den printet

                              Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                              Jeg overvejede at 3D-printe en hopper til min K30, og jeg kunne godt tænke mig at se designet i filerne. Vi har en ny monster-AM-maskine på arbejdet... sender en PB med mail, hvis det er sådan filen skal deles
                              Venligste hilsner, Steffen

                              Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                              Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                              Sort:
                              Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                              Rister: 2x
                              Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                              Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                              Comment

                              • the_partisan
                                Lysristet
                                • Apr 2016
                                • 63

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                                @Partisan ... can you pick up some of the Danish ? Including the "3D printing of custom sized hopper" ?
                                Yes it's not an issue for me to read, more writing correctly is difficult I don't really need a hopper, as it chews through even 30g of beans in like 1 second, and I hardly brew more than 30g at a time..

                                Comment

                                Working...
                                X