BWT AQA life anlæg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kaja69
    Grøn bønne
    • Jan 2018
    • 4

    BWT AQA life anlæg

    Jeg overvejer at investere i et BWT AQA life til huset for at slippe af med kalken. En af flere grunde (en stor en af dem er kaffebrygning. Er der nogen her der har erfaringer med et BWT anlæg?
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Hvis du bor et sted med meget hårdt vand vil jeg mene, at du ikke slipper for at skulle bruge et separat filter til din espressomaskine. BWT anlægget kan/skal kun indstilles til at fjerne en begrænset mængde kalk i meget kalkholdigt vand, hvis man vil undgå agressivt vand.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • kaja69
      Grøn bønne
      • Jan 2018
      • 4

      #3
      Er du sikker på det? Anlægget koster ca. 26k at få leveret og monteret. Hårdheden kan justeres ned til nul (0) som jeg forstår det, men BWT anbefaler, at hårdheden justeres til omkring 6 hårdheder ("derved bevares de sunde mineraler i vandet og det smager dejligt – samtidig undgår du problemer med kalk").

      Hvilken hårdhedsgrad anbefaler du for espresso?

      Comment

      • Sonne
        Master Brewer
        • Jul 2007
        • 1641

        #4
        Ja, hvis det er et såkaldt ionbytter anlæg, er jeg ret sikker på du ikke bare kan justere fra meget høj hårdhedsgrad til 0 uden at vandet bliver agressivt og "æder" dine installationer. Jeg kender ikke opskriften men du kan kun justere et vist antal hårhedsgrader ned fra udgangspunktet.
        Ring evt til BWT
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

        Comment

        • scs
          Mellemristet
          • Apr 2016
          • 237

          #5
          "Aggressivt vand" - har man hørt om flere gange, men jeg er helt blank på konkret viden. Kan nogen hjælpe?
          _______________________________________________
          MK Vario - Rancilio Silvia
          Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

          Comment

          • Joe_Black
            Coffeeholic
            • Feb 2012
            • 1424

            #6
            Giv BWT et kald :-)
            Wega MiniNova
            Mahlkönig K30
            Moccamaster
            Santos #4
            AeroPress
            Bodum Vakuum Brygger

            Comment

            • kaja69
              Grøn bønne
              • Jan 2018
              • 4

              #7
              Er der nogen anbefaling på hvor blødt vandet skal være til espressomaskiner for at kaffen smager bedst og afkalkning er unødvendigt?

              Comment

              • scs
                Mellemristet
                • Apr 2016
                • 237

                #8
                Som jeg forstår det, så er der 2 aspekter af "blødgøring" man skal tage højde for:

                1. Smag - som handler om bicarbonat, der "stjæler" syren i kaffen
                2. Tilkalkning af udstyr - som handler om udfældning af kalcium.

                En klassisk ionbytter løsning, vil erstatte kalcium ioner med natrium ioner, men ikke nødvendigvis reducere indholdet af bicarbonat.

                Helt lavpraktisk har jeg følgende erfaringer:

                Sommerhus: Generel hårdhed 4 (altså meget blødt vand). Elkedel og bruser tilkalkes meget langsomt. Her er der ikke en espressomaskine, men filterkaffen er rig på smag.
                Bolig: Generel hårdhed 12 (mellemhårdt vand). Elkedel afkalkes hver 2. uge. Til espresso køres vand gennem Brita kande, og måles herefter til 6dH. Filterkaffen mister noget af sin syre.
                Kontor: Generel hårdhed +20 (meget hårdt vand). Elkedel kalker til i løber af 1 uge. Hvidevarerne lider! Espressomaskinen kører på flaskevand kørt gennem Brita kande, der måles til 4dH. Den automatisk kaffemaskinen har en filterpatron der skulle halvere den generelle hårdhed. Jeg synes espressoen er livlig og smagfuld.
                _______________________________________________
                MK Vario - Rancilio Silvia
                Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                Comment

                • kaja69
                  Grøn bønne
                  • Jan 2018
                  • 4

                  #9
                  Mange tak, super brugbart!

                  Comment

                  • kidcaffeine
                    Espresso
                    • Sep 2016
                    • 585

                    #10
                    Jeg genopliver lige den her tråd for at se, om der måske er kommet flere erfaringer til siden 2018

                    Konen og jeg står over for en flytning her pr. 1. juni, og med det nye køkken overvejer jeg, om ikke det er ved at være tid til at få min Linea Mini på fast vand. Indtil videre er den udelukkende fodret med vand fra en Brita kande, og det fungerer som sådan ok - det er bare en smule besværligt.

                    Sideløbende med dette overvejer jeg at få installeret et BWT blødgøringsanlæg i det nye hus. Primært grundet de andre fordele, der kan være ved sådan et. Men hvis nu sådan et anlæg også kan gøre arbejdet ift. espresso, så er det jo to fluer med ét smæk.

                    Så altså; hvis jeg sætter Mini'en på fast vand, er det så folks oplevelse, at der stadig skal et separat anlæg på den tilslutning? Eller er der nogen der kører eksempelvis BWT AQA Life på hele huset, og som har gode erfaringer i forhold til espresso, både med hårdhed og smag?
                    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                    Comment

                    • Barly
                      Lysristet
                      • Aug 2017
                      • 61

                      #11
                      Vi har blødgøringsanlæg i huset og det bruger jeg på espresso maskinen, dog ikke fast vand, jeg cuppede: pre blødgøring, Pos blødgøring, third wave og hjemmelavet buffer vand. Og kom frem til vandet fra blødgørings anlægget godt kunne måle sig med den hjemmelavede buffer så fint til mit forbrug.

                      Vi har bypass så Dh er ca 3-4. Så skulle det ikke være aggressiv og så må det også bruges som drikkevand.

                      Vores anlæg er ikke fra BTW, men køre pt på BTW salt.

                      Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

                      Comment

                      • kidcaffeine
                        Espresso
                        • Sep 2016
                        • 585

                        #12
                        Fedt, tak for input.

                        Med mindre nogen pludselig springer på banen og direkte fraråder et blødgøringsanlæg, ender vi nok med at gå den vej
                        Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                        Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                        Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                        Comment

                        • Barly
                          Lysristet
                          • Aug 2017
                          • 61

                          #13
                          Jeg har i hvert fald ikke fortrudt, og min kemiingeniør kone syntes det var fedt at hun kunne gå amok med test og forsøg.

                          Hvilket også betyder alt tænkeligt materiale om kedel og behandlet vand blev gennemgået og vi kunne ikke finde noget, så længde man søger for at beholde noget kalk i vandet. Vi kom frem til 3-4 dH var passende.


                          Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

                          Comment

                          • Morten Müller
                            Administrator
                            • Apr 2017
                            • 208

                            #14
                            Jeg købte et BWT AQA basic for et par år siden som jeg påtænkte at installerer i vores husstand. Ved modtagelse havde apparatet en kosmiskskade, så jeg fik alle mine penge retur, men fik lov at beholde anlægget?! (:

                            Efterfølgende kunne jeg ikke blive klog på om anlægget var brugbart nok ift espressomaskine osv, så ringede til
                            Bwt som selv var inde på at man nok burde sette et seperat filter op imellem BWT AQA basic og espressomaskinen, da der kan være fare for sporadisk kalkpartikler efter AQA Basic hvis anlægget ikke kan følge med vandforbruget i husstanden. Envidere gjorde bwt mig opmærksom på at hvis man som mig har et ældre rørsystem i sin husstand kan der være fare for at div rør bliver utætte over tid, så jeg har aldrig fået mit anlæg monterer da vores hus er fra 1964.

                            Hvis nogen derude overvejet et BWT AQA Bacis anlæg vil jeg gerne sælge mit billige (;


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Comment

                            • Lav
                              Coffeeholic
                              • Dec 2014
                              • 1213

                              #15
                              Du har pm Morten [emoji4]


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Venligste hilsner, Steffen

                              Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                              Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                              Sort:
                              Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                              Rister: 2x
                              Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                              Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                              Comment

                              Working...
                              X