Bialetti 3 cup eller Aeropress

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Klaus D.
    Lysristet
    • Dec 2017
    • 95

    Bialetti 3 cup eller Aeropress

    Jeg har en Bialetti 6 cups electrica men vil gerne have en som kan brygge et mindre antal kopper så har kik på en Bialetti 3 cups electrica men under søgen på den finder jeg en Aeropress hvordan er den lagt op mod en Bialetti de roser den meget
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    En Bialetti kande (mokkakande) og en Aeropress er 2 ret forskellige bryggere.

    Mokkakander er ret gode til at brygge mokka - en stærk kop kaffe - de er enkle at betjene og er gode stabile, let repeterbare kaffebryggere.
    På minus siden har mokka kander tendens til at smage i den samme retning altid, og i min optik giver kanden ofte en let metallisk smag.

    En Aeropress kan alt muligt, kræver lidt mere øvelse, men er helt anderledes fri for bismag i forhold til mokka kanden.

    Det kommer lidt an på hvad du er ude efter. Mokkakanden har noget rå italiensk/sommerhus stemning over sig, mens Aeropress minder lidt mere om et fysikeksperiment.
    Til gengæld vil Aeropress være meget bedre til at udforske forskellige kaffetyper - dette synes jeg mokkakanden er decideret dårlig til.
    Last edited by summer; 3. January 2018, 12:24.

    Comment

    • Klaus D.
      Lysristet
      • Dec 2017
      • 95

      #3
      Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
      En Bialetti kande (mokkakande) og en Aeropress er 2 ret forskellige bryggere.

      Mokkakander er ret gode til at brygge mokka - en stærk kop kaffe - de er enkle at betjene og er gode stabile, let repeterbare kaffebryggere.
      På minus siden har mokka kander tendens til at smage i den samme retning altid, og i min optik giver kanden ofte en let metallisk smag.

      En Aeropress kan alt muligt, kræver lidt mere øvelse, men er helt anderledes fri for bismag i forhold til mokka kanden.

      Det kommer lidt an på hvad du er ude efter. Mokkakanden har noget rå italiensk/sommerhus stemning over sig, mens Aeropress minder lidt mere om et fysikeksperiment.
      Til gengæld vil Aeropress være meget bedre til at udforske forskellige kaffetyper - dette synes jeg mokkakanden er decideret dårlig til.
      Det jeg egentlig er ude efter er at få en god kop kaffe min kaffe må gerne være lidt stærk og min kones mindre stærk så på den måde lyder en Aeropress ret positiv

      Metal smagen syntes jeg egentlig at jeg kan genkende men jeg er heller ikke hærdet nok til at fortælle om hvad jeg smager endnu [emoji23]

      Men kan jeg lave en stærk kop kaffe med en Aeropress jeg drikker mest kaffe som latte eller cappuccino

      Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

      Comment

      • Sonne
        Master Brewer
        • Jul 2007
        • 1641

        #4
        Måske giver det dig en bedre idé om hvad det er, hvis vi siger at Aeropress bedre klassificeres som blandt sort kaffe filterbryggere som v60, kalitta, chemex eller french press (stempelkande). Giver langt bedre mulighed for at udforske forskellen på forskellige kaffer end på moka pot og espresso.
        Cappucino og Latte er baseret på espresso.
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

        Comment

        • Klaus D.
          Lysristet
          • Dec 2017
          • 95

          #5
          Hmm det er sku svært det her 🤣

          Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

          Comment

          • Klaus D.
            Lysristet
            • Dec 2017
            • 95

            #6
            nu har jeg bestilt en Aeropress med et fint metalfilter så bliver det spændende hvad det bliver til

            Comment

            • summer
              Coffeeholic
              • Jun 2011
              • 1407

              #7
              Jeg prøvede lige at brygge en kop stærk kaffe på Aeropress med fint metalfilter (IMS) og de samme mængder som jeg bruger i min mokkakande (brikka 3kop).
              16,5g kaffe, 80g vand, inverted (aeropress på hovedet), vand på og røre lidt rundt 30 sek, vende om og presse ud, færdig ca 50sek.
              Resultatet er faktisk ret tæt på mokkakanden - og så går det hurtigere med Aeropressen, den er også lettere at gøre ren, så jeg tror du blir glad for den.

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                Oprindeligt indsendt af klaus d. Se indlæg
                nu har jeg bestilt en aeropress med et fint metalfilter så bliver det spændende hvad det bliver til :d
                det ender nok med noget kaffe ;o)
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • aammat
                  Lysristet
                  • Feb 2016
                  • 64

                  #9
                  Jeg brygger selv kun på Chemex og Aeropress, ny kaffenyder, og synes bestemt at jeg kan brygge mange forskellige smage på min Aeropress alt efter ristegrad på de bønner jeg bruger.. Synes man for 200 kr får mulighed for en nemt, hurtig kop god kaffe, så glæd dig over at have endnu en mulighed for at glæde din kone med en anderledes kop kaffe - og naturligvis også digselv...

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Klaus D. Se indlæg
                    nu har jeg bestilt en Aeropress med et fint metalfilter så bliver det spændende hvad det bliver til
                    Aij, Klaus, du sku da ha overtaget mit metalfilter så :-)

                    Nogen andre:


                    Bare synd at det ikke bliver brugt.
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • Klaus D.
                      Lysristet
                      • Dec 2017
                      • 95

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
                      Jeg prøvede lige at brygge en kop stærk kaffe på Aeropress med fint metalfilter (IMS) og de samme mængder som jeg bruger i min mokkakande (brikka 3kop).
                      16,5g kaffe, 80g vand, inverted (aeropress på hovedet), vand på og røre lidt rundt 30 sek, vende om og presse ud, færdig ca 50sek.
                      Resultatet er faktisk ret tæt på mokkakanden - og så går det hurtigere med Aeropressen, den er også lettere at gøre ren, så jeg tror du blir glad for den.
                      Er det kogende vand du vejer? Det bliver rigtig spændende at prøve den når den kommer

                      Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

                      Comment

                      • Klaus D.
                        Lysristet
                        • Dec 2017
                        • 95

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af aammat Se indlæg
                        Jeg brygger selv kun på Chemex og Aeropress, ny kaffenyder, og synes bestemt at jeg kan brygge mange forskellige smage på min Aeropress alt efter ristegrad på de bønner jeg bruger.. Synes man for 200 kr får mulighed for en nemt, hurtig kop god kaffe, så glæd dig over at have endnu en mulighed for at glæde din kone med en anderledes kop kaffe - og naturligvis også digselv...
                        Jeg glæder mig også rigtig meget må jeg indrømme 🤣

                        Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

                        Comment

                        • Klaus D.
                          Lysristet
                          • Dec 2017
                          • 95

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                          Aij, Klaus, du sku da ha overtaget mit metalfilter så :-)

                          Nogen andre:


                          Bare synd at det ikke bliver brugt.
                          Sådan er det bare man kan jo ikke have øjnene alle steder [emoji23]

                          Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

                          Comment

                          • summer
                            Coffeeholic
                            • Jun 2011
                            • 1407

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Klaus D. Se indlæg
                            Er det kogende vand du vejer? Det bliver rigtig spændende at prøve den når den kommer

                            Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
                            Jeps, eller 'næsten kogende'. Ligesom i denne video, bortset fra at jeg brugte mindre vand og var færdig efter 50sek.https://youtu.be/zQeckdxMz8s

                            Tjek også denne video og de 2 opskrifter på hans hjemmeside.
                            This is how to make a cup of excellent coffee with Aeropress. You can either end up with a moka/strong coffee or a filter like coffee.
                            Last edited by summer; 4. January 2018, 11:10.

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Man bør næsten altid bruge næsten kogende vand til sort kaffe. Ellers er slurry temperaturen for lav fordi bryggeren suger energien ud af vandet. Brygger du med f.eks. 93 grader varmt brygvand er slurry temperaturen reelt nede omk 87c

                              Så du skal ligge på ca. 96 med håndbryggere hvis du vil have en slurry temperatur over 90c og gerne 98c med imersion for at brygge over 90c
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X