Side 2 af 5 FørsteFørste 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 46

Emne: Hviletid til bedste smag

Mørkristet
    Registreringsdato
    Jan 2009
    Sted
    Horsens
    Jeg vil sige med lystristet kaffe mindst 10-14 da jeg og helst ikke over 3-4 uger......men jeg må erkende jeg som sådan ikke har testet helt vildt meget med hvornår den peaker. Det har mest været hvornår kaffen har været klar og "bismagen" fra ristningen afgasningen har været aftaget nok til ikke at forstyre for meget. Jeg syntes bestemt at det kaffe jeg har stået med har aftaget i smag 6-8 uger efter ristning.

Jeg har stået med en del kaffe (3 års barista arbejde) og min konklusion må primært være min 10-14 dage hviletid, men der er foreskel på kaffe og det skal man vel altid tage med ind.
    Izzo Alex Duetto III
    Mazzer Major E

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Regler er til for at blive brudt, har adskillige gange fået en kaffe der var bedste efter 14 dag som fra risteriers side var sagt var bedst omk dag 10. Men har også prøvet det den anden vej rundt op til flere gange. Ligesom jeg har prøvet kaffe der var adviticed som værende bedst omk. 14dag og værende bedst efter 3-4uger.

Espreso er en sjov boldgade og har ikke brygget det i snart 1,5år, men ja lang hviletid skader så absolut ikke med ultra lyse rist. Om man så vil kalde det espresso efter en mdr. hviletid med en ratio på 2,5-4 er så noget helt andet.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

3. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (15. March 2018)

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Jeg oplever også at det er forskelligt. Ikke bare for en given bønne, men fra rist til rist.

For tiden har jeg en god Burundi bønne fra Nordic Approach (=dyr). Jeg har ristet den 3 gange. Den blev så fantastisk første gang. Den smagte Rudi Fidel også.

Anden gang skete der et eller andet under ristningen. Jeg noterede at den fik 51 sek fra FC start, men min plan var 55 sek (for jer som ikke rister: FC start er ikke knivskarp, det er et fortolkningspørgsmål - så noterede 4 sekunders forskel behøver ikke at være så entydigt). Men efter smagen af dømme fik den en anelse for lidt.

Det sjove var at efter omkring 5 dage (jeg noterede ikke ned præcis hvornår, men jeg tager altid en lille sample ud på syltetøjsglas - og smager der i starten, om det så lige er efter 4 dage eller 7 dage) ... der smagte den fint.

Men da jeg åbnede posen efter en 2 uger, så havde græs i duften og i smagen. Suk.

Så lagde jeg den til side lidt ... da jeg genoptog den, så opdoserede jeg til 65 g/l .. og så ku jeg slippe for græssmag i brygget ... men jeg ku stadig dufte det, når jeg hældte vand på kaffen i filteret.

Da jeg ristede bønne 3 gang, sikrede jeg mig at den fik nok ... så her løb risten længere (som oss ku ses på højere ristetab). Rudi og Malling er igang med den nu, jeg er ikke startet på den.

Ingen risterier ka riste ens altid. Så der vil være udsving. Men når man rister dagligt og store batches ,bliver udsvingene som regel mindre end i mit lille hjemmeristeri.
    Senest redigeret af Kaffe T : 15. March 2018 kl. 12:48
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

5. De følgende 5 brugere siger tak til Kaffe T for denne post:

Birk (15. March 2018),Jack (15. March 2018),Jens_Muff (15. March 2018),malling (15. March 2018),Rudi Fidel (15. March 2018)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Hviletid for Kenya bliver ved med at stige hos mig ... For år tilbage hørte jeg at Kenya skulle hvile 3-4 uger. Hvilket dengang var lang tid i forhold til hvad vi ellers gik og sagde for gode kaffe oplevelser. Der var det noget med 1-2 uger.

Jeg har ikke drukket meget Kenya gennem årene. Primært fordi jeg syns syrligheden var for dominerende ... Men alligevel har jeg haft noget. Og så har jeg bemærket at det altid var det sidste i posen, som jeg syns smagte bedst.

Så lod jeg Kenya hvile over en måned. Og hvis den ikke straks smagte godt, lagde jeg den til side og der ku gå et par uger mere.

Nu har jeg lige haft det sidst i en pose, som var ristet sidst i september = 2 måneder fra rist. Jeg lavede espressoskud. Det er simpelthen den bedste Kenya espresso ever. Vildt :-)

7. De følgende 3 brugere siger tak til Kaffe T for denne post:

Jack (1 uge siden),Jens_Muff (1 uge siden),SorenS (1 uge siden)

Coffeeholic Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg

Nu har jeg lige haft det sidst i en pose, som var ristet sidst i september = 2 måneder fra rist. Jeg lavede espressoskud. Det er simpelthen den bedste Kenya espresso ever. Vildt :-)
    What! jeg troede først du snakkede om filter, gætter på den var rimelig lyst ristet, hvordan var creamaen efter så længe på hylden?

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Hviletid for Kenya bliver ved med at stige hos mig ... For år tilbage hørte jeg at Kenya skulle hvile 3-4 uger. Hvilket dengang var lang tid i forhold til hvad vi ellers gik og sagde for gode kaffe oplevelser. Der var det noget med 1-2 uger.

Jeg har ikke drukket meget Kenya gennem årene. Primært fordi jeg syns syrligheden var for dominerende ... Men alligevel har jeg haft noget. Og så har jeg bemærket at det altid var det sidste i posen, som jeg syns smagte bedst.

Så lod jeg Kenya hvile over en måned. Og hvis den ikke straks smagte godt, lagde jeg den til side og der ku gå et par uger mere.

Jeg har lidt på fornemmelsen ændringen til en hvis grad skyldtes, at måden man rister på har ændret sig en del siden rådet om de 1-2 uger (10 dag) så dagens lys.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Mellemristet Birk's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2012
    Sted
    København
    Hvilke elementer i ristningen tænker du der har ændret sig?...DT? Rao Curve?
    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64.
    Wilfa WSCG, V60, Aeropress + Modded Severin popcorn rister (142gr)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    Jeg har lidt på fornemmelsen ændringen til en hvis grad skyldtes, at måden man rister på har ændret sig en del siden rådet om de 1-2 uger (10 dag) så dagens lys.
    Jeg tænker også at rådet om, at kaffen skal være meget friskristet, hænger sammen med de mørke rist ind i Andet Knæk.

Sådan noget kaffe harsker efter 10-14 dage. Nogle foretrækker den endda indenfor 2 dage !

Det lidt jeg har prøvet af det ultra-mørke underbygger det. Det lader til at bitterheden i mørk rist, udvikler sig under hviletiden. Når jeg har fået Second crack kaffe brygget direkte efter ristning - har det hverken været bittert eller haft grim eftersmag.

12. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

Jack (1 uge siden)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    What! jeg troede først du snakkede om filter, gætter på den var rimelig lyst ristet, hvordan var creamaen efter så længe på hylden?
    Den her kaffe har jeg både brygget som filter og espresso. Den var ristet af Kontra og en af deres allerdyreste bønner. Kontra plejer at være et nyk mørkere ristet (uden dog at nå 2.knæk), så hvis jeg har en af deres filterkaffer plejer at jeg bedre at ku li den som espresso.

Da jeg for nylig fik det her superlækre espresso af den 2 måneder gamle rist, skrev jeg det til ristemesteren: Ida. Fordi som rister bliver man så glad når nogen får fantastiske kaffeoplevelser ud af ens rist. Og der er masser af besvær og frustration i at riste kaffe, så man har brug for det ;-)

Anyway, jeg skrev til hende at efter 1-1,5 måned syns jeg den var for mørk, brygget på filter. Og for syrligt-domineret som espresso.

Hun skrev tilbage: for mørk ? den havde kun fået 60% ind i FC.

Selv kunne jeg finde på at riste en Kenya lidt mørkere end det. Så den kan ikke beskyldes for at være mørkristet, når FC ikke engang er slut.

Og så skrev hun at hun selv også foretrak Kenyaer 1-2 måneder efter ristning. Så hun er også oppe på 2 mdr nogle gange.

Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    hvordan var creamaen efter så længe på hylden?
    Crema ? Jo, den havde crema. Jeg skummer det altid af. For mig er det ikke en kvalitetsparameter med meget crema.

14. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

Jack (1 uge siden)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Nu er jeg lige startet på at lave espresso af en anden kaffe, som er ristet sidst i sept = over 2 måneder.

Det er et blend af Panama, Laos og en tredje. Det er fra ristekonkurrence, hvor alle deltagernes rist blev blandet sammen bagefter (fordi ingen må bagefter kunne kommenterer fx vinderens rist). Jeg tog en pose med. Gratis kaffe kan man altid udforske. Bønnerne er utrolig uens i farven. Og da jeg cuppede den efter et par uger, var den ingen fornøjelse. Fordi jeg før har oplevet at det kan ændrer sig siden hen, lod jeg det bare stå.

Da det var en måned efter rist, prøvede jeg med espresso. Noget stram i det. Manglede fylde og sødme.

Så har den stået en måned mere. Og nu har jeg lige checket ind på den. Laver lange skud: sødmen kommer først efter 30 gram i koppen og varer til de 60 gram (jeg smager med teske undervejs for at følge hvordan ekstraktionen løber, se https://www.youtube.com/watch?v=VCovMAG2LXM)

Både god som ren espresso og med mælk (trods den er temmelig lys). Imponerende.

Men det er ikke altid at lang lagring hjælper på en skæv rist - eller hvis de grønne bønner er kedelige til en start.
    Senest redigeret af Kaffe T : 1 uge siden kl. 11:44

16. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

Jack (1 uge siden)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •