Hviletid til bedste smag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Hviletid til bedste smag

    Inde i et kæmpe coffee roaster forum nævnte jeg i en kommentar at jeg havde haft en Costa Rica, som kort efter ristning smagte lidt brændt på. Men 3 uger efter var "great".

    Det har affødt hidsig debat: en svarede straks at efter 3 uger er kaffen død !!

    Diplomatisk indskød jeg at det afhænger af ristegrad. Hvis man rister til Second Crack, så bliver de harske indenfor 2 uger. Mens det er anderledes med lysristede kaffer.

    Flere stejle holdninger imod at det ka passe ... og flere som støttede mit udsagn .. En kaldte det at kaffen først åbner sig op efter 2-3 uger.

    En skrev det her, som var nyt for mig ... en lysristet etiopisk, som var først var helt kedelig, men god efter 3 måneder !!!

    Click image for larger version

Name:	BorisLee.png
Views:	1
Size:	85,9 KB
ID:	237486


    Jeg har ristet kaffe i snart 4 år. Jeg har altid fulgt hvordan smagen ændrer sig under lagring/hviletid. Jeg hælder kaffen på ventilpose med zip-lock, men tager altid en lille sample ud på syltetøjsglas, som jeg smager efter 4-5 dage. Hvis den ikke er god der, så venter jeg med at drikke dem. Jeg har prøvet mange gange at kaffer blev bedre efter 3 uger.

    Jeg har haft Kenyaer, som jeg åbnede efter 3 uger ... og efter at ha taget af den i en uge (= tilgang af ilt), først der blev den vildt god.

    Kaffe er bare det vildeste shit :-D
    Last edited by Kaffe T; 28. December 2017, 10:48.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Johnster kan fortælle om hvad der skete da har for nylig var inde hos Forloren Espresso og bad om at få serveret La Cabra's Geisha kaffe ... som research til vores cupping 21. jan.

    Trods Forloren på FB havde vist foto at de lå inde på hele to Geisha kaffer, ku John ikke få serveret en kop ...
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • johnster
      Master Brewer
      • Jun 2011
      • 1756

      #3
      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
      Johnster kan fortælle om hvad der skete da har for nylig var inde hos Forloren Espresso og bad om at få serveret La Cabra's Geisha kaffe ... som research til vores cupping 21. jan.

      Trods Forloren på FB havde vist foto at de lå inde på hele to Geisha kaffer, ku John ikke få serveret en kop ...
      Og den var ristet 12/12. Han e dog begyndt at servere den i denne uge.
      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
      Compak K10 Fresh
      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

      Philips Café Gourmet

      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        Old news ;o)

        Hver bønne rist sin hviletid
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Kristian K ... din espressoblend ... var det efter 2 eller 3 uger, du sagde at den var bedst ? Selvom den er ristet til tæt på Second Crack (men på ingen måde ind i SC).
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #6
            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
            Kristian K ... din espressoblend ... var det efter 2 eller 3 uger, du sagde at den var bedst ? Selvom den er ristet til tæt på Second Crack (men på ingen måde ind i SC).
            Ja, den skal i hvert fald gerne have 2 uger, synes jeg. Men den er stadig fremragende efter 4 uger, men det er så sjældent at jeg når at smage det, for det slipper sgu op inden
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Jeg faldt lige over at La Cabra anbefaler at deres espresso rist skal hvile i 30 dage, før man tager den i brug. Så længe har jeg ikke hørt om før ! Det er godt nok en anden verden end mørkristet ind i Second Crack, som bliver harsk indenfor et par uger !

              "The coffee is best up to two months after the roast date. We recommend brewing filter coffee between 4-30 days, and for espresso between 30-60 days."
              fra https://www.lacabra.dk/pages/faq
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Rudi Fidel
                Mellemristet
                • Jan 2015
                • 227

                #8
                Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                Jeg faldt lige over at La Cabra anbefaler at deres espresso rist skal hvile i 30 dage, før man tager den i brug. Så længe har jeg ikke hørt om før ! Det er godt nok en anden verden end mørkristet ind i Second Crack, som bliver harsk indenfor et par uger !

                "The coffee is best up to two months after the roast date. We recommend brewing filter coffee between 4-30 days, and for espresso between 30-60 days."
                fra https://www.lacabra.dk/pages/faq
                Det går lige op for mig nu at den fantastiske kop Santa Teresa geisha espresso KaffeT bryggede til mig i går var 53 dage efter rist! Det var en meget sød og juicy kop med aroma af honning og en anelse citronskal.

                Den var så også meget lysristet (40 sek efter FC start).

                Nogle ville måske heller ikke kalde den kop for espresso (BR på 1:3,5, 50 sek bryggetid, skummet for crema)... Jeg er bare dybt fascineret over hvordan der konstant bliver flyttet på reglerne for og ideerne om hvordan kaffe skal og kan brygges :-)



                Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                Min hobby er alt man kan smage på :-)

                Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Ja, det er vildt ... Man bliver ikke sådan lige færdig med at udforske kaffe ;o)

                  Der lader til at være noget om at espresso på lys-lysristet kaffe er bedst, når den er over 1 måned.

                  Jeg kan tilføje at jeg fik en delikat chokolade smag i den espresso - oven i det blomster-agtige.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • Rudi Fidel
                    Mellemristet
                    • Jan 2015
                    • 227

                    #10
                    Snakkede med en barista på The Corner i dag. Da jeg roste den Karagoto espresso jeg fik (supersød og cremet solbæreksplosion med karameleftersmag), sagde han at grunden til at den er så god lige nu, er at den har fået nok hviletid. Han mente også at meget lysristet espresso skal hvile mindst en måned. Det er dog ikke altid det lykkedes dem logistisk at lade den hvile så længe, sagde han.


                    Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                    Min hobby er alt man kan smage på :-)

                    Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                    Comment

                    • Rocco
                      Espresso
                      • Jan 2009
                      • 503

                      #11
                      Jeg vil sige med lystristet kaffe mindst 10-14 da jeg og helst ikke over 3-4 uger......men jeg må erkende jeg som sådan ikke har testet helt vildt meget med hvornår den peaker. Det har mest været hvornår kaffen har været klar og "bismagen" fra ristningen afgasningen har været aftaget nok til ikke at forstyre for meget. Jeg syntes bestemt at det kaffe jeg har stået med har aftaget i smag 6-8 uger efter ristning.

                      Jeg har stået med en del kaffe (3 års barista arbejde) og min konklusion må primært være min 10-14 dage hviletid, men der er foreskel på kaffe og det skal man vel altid tage med ind.
                      Izzo Alex Duetto III
                      Mazzer Major E

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Regler er til for at blive brudt, har adskillige gange fået en kaffe der var bedste efter 14 dag som fra risteriers side var sagt var bedst omk dag 10. Men har også prøvet det den anden vej rundt op til flere gange. Ligesom jeg har prøvet kaffe der var adviticed som værende bedst omk. 14dag og værende bedst efter 3-4uger.

                        Espreso er en sjov boldgade og har ikke brygget det i snart 1,5år, men ja lang hviletid skader så absolut ikke med ultra lyse rist. Om man så vil kalde det espresso efter en mdr. hviletid med en ratio på 2,5-4 er så noget helt andet.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #13
                          Jeg oplever også at det er forskelligt. Ikke bare for en given bønne, men fra rist til rist.

                          For tiden har jeg en god Burundi bønne fra Nordic Approach (=dyr). Jeg har ristet den 3 gange. Den blev så fantastisk første gang. Den smagte Rudi Fidel også.

                          Anden gang skete der et eller andet under ristningen. Jeg noterede at den fik 51 sek fra FC start, men min plan var 55 sek (for jer som ikke rister: FC start er ikke knivskarp, det er et fortolkningspørgsmål - så noterede 4 sekunders forskel behøver ikke at være så entydigt). Men efter smagen af dømme fik den en anelse for lidt.

                          Det sjove var at efter omkring 5 dage (jeg noterede ikke ned præcis hvornår, men jeg tager altid en lille sample ud på syltetøjsglas - og smager der i starten, om det så lige er efter 4 dage eller 7 dage) ... der smagte den fint.

                          Men da jeg åbnede posen efter en 2 uger, så havde græs i duften og i smagen. Suk.

                          Så lagde jeg den til side lidt ... da jeg genoptog den, så opdoserede jeg til 65 g/l .. og så ku jeg slippe for græssmag i brygget ... men jeg ku stadig dufte det, når jeg hældte vand på kaffen i filteret.

                          Da jeg ristede bønne 3 gang, sikrede jeg mig at den fik nok ... så her løb risten længere (som oss ku ses på højere ristetab). Rudi og Malling er igang med den nu, jeg er ikke startet på den.

                          Ingen risterier ka riste ens altid. Så der vil være udsving. Men når man rister dagligt og store batches ,bliver udsvingene som regel mindre end i mit lille hjemmeristeri.
                          Last edited by Kaffe T; 15. March 2018, 12:48.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #14
                            Hviletid for Kenya bliver ved med at stige hos mig ... For år tilbage hørte jeg at Kenya skulle hvile 3-4 uger. Hvilket dengang var lang tid i forhold til hvad vi ellers gik og sagde for gode kaffe oplevelser. Der var det noget med 1-2 uger.

                            Jeg har ikke drukket meget Kenya gennem årene. Primært fordi jeg syns syrligheden var for dominerende ... Men alligevel har jeg haft noget. Og så har jeg bemærket at det altid var det sidste i posen, som jeg syns smagte bedst.

                            Så lod jeg Kenya hvile over en måned. Og hvis den ikke straks smagte godt, lagde jeg den til side og der ku gå et par uger mere.

                            Nu har jeg lige haft det sidst i en pose, som var ristet sidst i september = 2 måneder fra rist. Jeg lavede espressoskud. Det er simpelthen den bedste Kenya espresso ever. Vildt :-)
                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg

                              Nu har jeg lige haft det sidst i en pose, som var ristet sidst i september = 2 måneder fra rist. Jeg lavede espressoskud. Det er simpelthen den bedste Kenya espresso ever. Vildt :-)
                              What! jeg troede først du snakkede om filter, gætter på den var rimelig lyst ristet, hvordan var creamaen efter så længe på hylden?
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              Working...
                              X