PID på Stregaen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kvaksalver
    Stamgæst
    • Jul 2012
    • 802

    PID på Stregaen

    Der står nu en Bezzera Strega i mit køkken og én af planerne med den har hele tiden været, at den skulle modificeres med en PID. For de ef jer, der ikke kender maskinen er det en lidt sjov hybrid-lever. Dampkredsløbet er fuldstændigt traditionelt, men vandet til brygningen bliver forvarmet i et HX-kredsløb, inden det ender i gruppehovedet, der er el-opvarmet via to små termostatstyrede varmelegemer. De fleste herinde kender Silviaen og den mest gængse modifikation, for at få styr på temperaturen: En PID. Stregaen lider nemlig under samme begrænsning som Silviaen og kuren er den samme. HX'en fungerer egentlig bare som en forvarmning af vandet, så gruppehovedet bestemmer ret meget, hvad der kommer ud i filteret. Der er endda samme størrelse gevindhul til bimetal-termostaten, som der er i Silviaen.

    Umiddelbart er planen, at udskifte termostaten i gruppehovedet med en temperaturføler (som allerede er indkøbt) og en passende PID. Første skud bliver nok en Kina-model, men jeg pønser lidt på faktisk at dykke ned i noget Arduino og har indkøbt et par stykker til formålet.

    Så kom gerne med inputs til projektet, inden jeg skruer det hele fra hinanden i juleferien...
    Bezzera Strega
    Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive
  • Luwak
    Mørkristet
    • Apr 2008
    • 390

    #2
    Hej kvaksalver

    Jeg påtænker også at sætte PID i min bz10 hen over julen. Så jeg følger med i dit projekt med spænding og håber at blive lidt klogere i processen.

    Comment

    • Husfar
      Stamgæst
      • Apr 2012
      • 769

      #3
      Spændende, har ikke selv erfaring med temp.styring via PID, men kan godt se pointen i at du vil gøre det..

      Udvendig måling på gruppehovedet er overraskende: fra 83- 87 grader.
      Det er målt i køkken uden træk eller kuldenedfald, hvor gulvvarme og brændeovn holder temp over 21 grader.
      Gruppehovedet er anderledes bygget end hvad jeg har set fra CMA, - det er slankere og mangler den udskiftelige cylinderforing. Altså er der ikke er en vandkappe.
      - Indløbet i i cylinderen sker gennem et eneste hul i stedet for tre huller.
      Jeg ved ikke helt hvilken betydning disse ting har, men temperaturen kunne være interessant at justere ( op?) og eftertjekke med en måling midt i kaffepukken.
      Fluid-o-tech og vægtstang

      Comment

      • Kvaksalver
        Stamgæst
        • Jul 2012
        • 802

        #4
        Jeg er ikke den første der har fået idéen. Den gode Rick fra Coffee Machinist har gjort forarbejdet for længe siden: Domesticated Witch - Adding PID control to the Bezzera Strega

        Jeg har tidligere modificeret et par Silviaer og hele processen er fuldstændig triviel. Jeg har måske lidt en fordel i at være elektronikingeniør, men det er virkelig ikke raketvidenskab...
        Bezzera Strega
        Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

        Comment

        • Husfar
          Stamgæst
          • Apr 2012
          • 769

          #5
          Kunne din PID monteres i en forholdsvis dyb kasse ?
          Jeg kunne godt tænke mig at montere en motorstyring eksternt, gerne i samme kasse som PID. Der er dårligt plads i kabinettet til den slags før man fjerner tanken og går på fast vand..
          Fluid-o-tech og vægtstang

          Comment

          • Kvaksalver
            Stamgæst
            • Jul 2012
            • 802

            #6
            Det kan man sagtens!

            Selve Arduino-hardwaren fylder jo ikke ret meget - slet ikke, hvis man går i en Arduino nano. Jeg har umiddelbart tænkt mig at sætte det i en lille kasse under selve maskinen, der jo står på et par ganske høje fødder. Jeg overvejer dog at sætte det indenbords (hvis jeg kan finde plads) og så lade display og et par knapper sidde så det kun er tilgængeligt, når man fjerner drypbakken. Det bliver lidt mere besværligt at holde øje med og justere temperaturen, til gengæld ser maskinen ud som da den kom fra fabrikken...

            I første omgang har jeg dog en færdig PID på vej, der bare kommer til at sidde i et beslag under drypbakken,
            Bezzera Strega
            Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

            Comment

            • Kvaksalver
              Stamgæst
              • Jul 2012
              • 802

              #7
              Det går ikke skide-hurtigt her! Jeg mangler lige et SSR og et par småting, før jeg er klar til at splitte det hele ad...
              Bezzera Strega
              Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

              Comment

              • Husfar
                Stamgæst
                • Apr 2012
                • 769

                #8
                Det går nok - ombygningen og den historie er værd at vente på, men får du lavet espresso i mellemtiden ?
                Fluid-o-tech og vægtstang

                Comment

                • Ullum
                  Mørkristet
                  • Sep 2013
                  • 401

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Kvaksalver Se indlæg
                  Det går ikke skide-hurtigt her! Jeg mangler lige et SSR og et par småting, før jeg er klar til at splitte det hele ad...
                  Jeg har nogle ssr liggende, du kan få et
                  Mvh ullum

                  Comment

                  • Husfar
                    Stamgæst
                    • Apr 2012
                    • 769

                    #10
                    Hvordan går det med den planlagte PID, hr. Kvaksalver?
                    - kan temp styres og er smagsændringen interessant ?
                    - 😋
                    Fluid-o-tech og vægtstang

                    Comment

                    • Cortado
                      Grøn bønne
                      • Dec 2016
                      • 42

                      #11
                      Hej Kvaksalver
                      Noget nyt med projektet? Jeg påtænker selv, at købe en Strega så er ret interesseret.
                      Mht. smagen er du tilfreds, meget tilfreds eller ovenud lykkelig? Jeg har pt. en Vibiemme Junior DB men kan kun få den til levere gode skud på mørke bønner. Lys ristede smager syrligt lige meget hvordan jeg stiller temperaturen. Dette skulle kunne elimineres med en lever masking tænker jeg?
                      Nyd dagen. Mvh. Bjørn
                      Maskine: Profitec Pro 800 (Tidligere Silvia, La Pavoni Europiccola Pro, Vibiemme Domobar Junior DB)
                      Kværn: Profitec T64 (Tidligere Mahlkönig Vario, Mazzer Major)
                      Pour over: Bodum, V60 men samler primært støv.

                      Comment

                      Working...
                      X